Hejsan!

Är intresserad av att hitta ett program där man kan rita tomt och hus för att bl.a. kunna se hur mycket plats det blir kvar för gräsmatta mm.

Tack på förhand!
 
Sketchup? Det är förhållandevis enkelt att använda, men har man inte använt liknande program eller CAD tidigare så är det ju en liten tröskel att ta sig över. Finns bra guider att kolla på.
 
Tack så mycket för snabb svar! Ja guider lär nog finnas på bl.a. youtube, ska def kolla upp sketchup!
 
Förlåt att jag tränger mig på, men jag undrar om man kan använda sketchup till att bygga en design av tomt för att se om bilden i huvudet även blir bra i det praktiska?
 
Absolut, men det kräver en del jobb att lära sig om man inte ritat i liknande program tidigare. Bra guider finns att hitta, men räkna med att det tar ett antal timmar att komma igång.

Det är möjligt att det finns enklare program just för det du vill göra, men inget som jag känner till.
Edit: här finns en lista med enklare program. Jag har inte testat något av dem.
https://www.thespruce.com/free-garden-planners-1357749
 
Staffans2000
Jordaan Jordaan skrev:
Hejsan!

Är intresserad av att hitta ett program där man kan rita tomt och hus för att bl.a. kunna se hur mycket plats det blir kvar för gräsmatta mm.

Tack på förhand!
Behöver den vara topografisk?
 
Jordaan Jordaan skrev:
Hejsan!

Är intresserad av att hitta ett program där man kan rita tomt och hus för att bl.a. kunna se hur mycket plats det blir kvar för gräsmatta mm.

Tack på förhand!
Vill man inte lägga tid på att lära sig ett nytt program kan papper och penna vara ett alternativ.
 
Som nämnts så är Sketchup ett bra val, det är relativt lätt att komma igång med, men för att få ett bra resultat och kunna arbeta någorlunda snabbt krävs det ganska många timmars övande. Om man har en hel del projekt "i pipen" så tycker jag definitivt det värt investeringen i tid att lära sig det "ordentligt". Underlättar mkt vid projektering, materialberäkning, konstruktion etc.
 
Staffans2000
Centano Centano skrev:
Vill man inte lägga tid på att lära sig ett nytt program kan papper och penna vara ett alternativ.
Det var dit jag ville komma.
Rutat kollegieblock, linjal, blyertspenna och suddegummi. Klart.
Lämpligen använder du skalan: en ruta=10cm. Klipper du ut "huset", kan det flyttas fram och tillbaka över "tomten". Helt överlägset vilket datorprogram som helst, för den ovane.

Staffan
 
  • Gilla
mrVoodoo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var dit jag ville komma.
Rutat kollegieblock, linjal, blyertspenna och suddegummi. Klart.
Lämpligen använder du skalan: en ruta=10cm. Klipper du ut "huset", kan det flyttas fram och tillbaka över "tomten". Helt överlägset vilket datorprogram som helst, för den ovane.

Staffan
Trots att jag är flitig Sketchupanvändare håller jag med. Att t.ex. möblera ett rum/kök ur perspektivet att enbart kolla mått eller hur/var saker får plats går det hur man än beter sig snabbare att flytta runt lite papperbitar.

Men det är också den stora begränsningen, det blir ingen vidare visualisering av slutresultatet om man jämför med vad man kan få i Sketchup med möjlighet att går runt på tomten/i rummet/huset o.s.v. och få en rätt bra uppfattning om hur det kommer se ut och kanske inse/få tankar om att man ska göra på ett annat sätt. Rör det sig om stora projekt/mkt pengar tycker jag definitivt att det kan vara värt att lägga den tiden (eller pengarna) för att få en så bra bild som möjligt av det man ska skapa/göra innan man sätter igång. Korrekta ritningar som verkligen "skapar en visualisering" är inget man slänger ihop hipp som happ dock, speciellt inte om man precis ska börja lära sig att använda programmet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.