Hej
Lampan i vårt badrumsskåp har slocknat och jag tänkte ge mig på att byta lysrör. Därutöver behöver jag byta HF-don som jag nu köpt hem (för orimligt mycket pengar..). men hur tusan kopplar jag in det nya-donet??
Bild på gammalt (inkloplat) Hf-don samt nya.
 
  • Gamla HF-donet för lysrör inkopplat med synliga kablar och etikettinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett nytt HF-don med märkningar och tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis likadant som det gamla - tråd för tråd!

Bilderna som visar inkopplingen, i ändarna på respektive don, är ju identiska.
 
  • Gilla
Matten
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Precis likadant som det gamla - tråd för tråd!

Bilderna som visar inkopplingen, i ändarna på respektive don, är ju identiska.
ja men hur får man ut/in tråden?
 

Bästa svaret

Ut brukar vara svårt - klipp av nära och skala upp nytt.

I kan vara olika - jag har inte sett exakt dessa innan. Ser det inte ut att vara en liten tangent precis intill hålen? Skall man kanske hålla inne den och samtidigt stoppa in tråden, sedan släppa? Eller är det "tryck in och glöm bort" - med tangenten för att lossa, den varianten är rätt vanlig inom belysning.

Nya HF-don brukar vara kortare än gamla, så det kan bli problem med att trådar inte räcker. Ordna i så fall byte eller skarv av trådarna för inkommande. Plintarna i HF-donet kan vara gjorda för enkelledare, så det är inte säkert att en tvinnad flerledare skulle funka, man kan därför behöva göra skarven/förlängningen "i andra änden" om man inte har rätt typ av tråd tillgänglig.

Till nöds kanske det går att googla upp något, börja med TCI light, som det står på donet.
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
E
Tangenten är för både in och ut. Men det är fjäderbelastade snabbkopplingar så är det enledare behöver inte tangenten tryckas in.
 
Tack snälla för hjälpen. Nu lyser lampan strålande igen
 
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Hej
Lampan i vårt badrumsskåp har slocknat och jag tänkte ge mig på att byta lysrör. Därutöver behöver jag byta HF-don som jag nu köpt hem (för orimligt mycket pengar..). men hur tusan kopplar jag in det nya-donet??
Bild på gammalt (inkloplat) Hf-don samt nya.
Hej, jag behöver få tag på en sån hf don för min har gått sänder. Var har du köpt den ifrån? Jag letade överallt på nätet men hittade inte.
Med vänlig hälsning, Frank
 
Frank Peng Frank Peng skrev:
Hej, jag behöver få tag på en sån hf don för min har gått sänder. Var har du köpt den ifrån? Jag letade överallt på nätet men hittade inte.
Med vänlig hälsning, Frank
Hej
Vi kontaktade Svedbergs för att få artikelnumret och sen beställde vi den på K-Rauta. Den var dock svindyr, typ 500:- plus plockavgift på nån hundring.. Nu i efterhand
hade vi nog kontaktat elektriker direkt..
 
Känns väl smartare att bygga om till led idag.
Är det standardmodell av lysrör finns det på jula, annars fordras lite mer eftersökning.
 
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Hej
Vi kontaktade Svedbergs för att få artikelnumret och sen beställde vi den på K-Rauta. Den var dock svindyr, typ 500:- plus plockavgift på nån hundring.. Nu i efterhand
hade vi nog kontaktat elektriker direkt..
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.