Är det här okej? (Se bild). Jag och en elektriker har kommit överens om att jag ska dra fram en kort flexslangar till ett vp-rör. Efter spackling och målning kommer han sedan dra in el. Således måste jag skarva. Har använt en muff. Muffen passar bra på både slangen och röret.


Jag drar ingen elkabel själv. Röret och slangen är tomma. Kanske olagligt ändå.


Men min fråga är om skarvningen är någotsånär yrkesmässigt utförd?


Ser på vissa bilder på internett att skarven är både med muff och tejp. Behövs eltejp?


Jag får inte tag på elektrikern.
 
  • Skarvning av en flexslang och ett VP-rör med en muff, utan eltejp, mot en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det ser bra ut, men kan du få på en (eller flera beroende på längd) klammer på slangen? Antar att du ska gipsa utanpå och du vill såklart inte att slangen åker ur muffen när elektrikern ska få i kablarna.
 
tommib
Böjen ser ok ut. Det kommer inte röra sig ett smack när det väl är fixerat med spackel/puts så några klammer behövs inte. För spackling av det där rekommenderar jag gipsspackel typ Ardex A828 eller liknande. I de fall slangen inte vill hålla sig kvar i spåret så kan man använda ett par dyckert i kors över slangen alt bara kladda dit en klutt snabbtorkande spackel och hålla fast röret på något sätt medan det torkar.

Själva förläggningen av rör är olaglig, ja. Det spelar ingen roll att det är tomrör. Skulle man händelsevis dra i en kabel blir det plötsligt lagligt, konstigt nog. Lagstiftningen är idiotisk.
 
tommib tommib skrev:
Böjen ser ok ut. Det kommer inte röra sig ett smack när det väl är fixerat med spackel/puts så några klammer behövs inte. För spackling av det där rekommenderar jag gipsspackel typ Ardex A828 eller liknande. I de fall slangen inte vill hålla sig kvar i spåret så kan man använda ett par dyckert i kors över slangen alt bara kladda dit en klutt snabbtorkande spackel och hålla fast röret på något sätt medan det torkar.

Själva förläggningen av rör är olaglig, ja. Det spelar ingen roll att det är tomrör. Skulle man händelsevis dra i en kabel blir det plötsligt lagligt, konstigt nog. Lagstiftningen är idiotisk.
Stort tack båda två.

jag har använt mig av dyckert och nu även en klammer i början. Men slangen och vpröret sitter hårt i muffen så efter spackel tror jag klammern är lite overkill.

du menar att det blir lagligt när en elektriker drar in elkabel? Lustigt.
 
  • Korrugerad slang fäst i vägg med klammer, spackel vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte de där spiken att sticka ut genom spacklet?

Det är själva handlingen att dra slangen som formellt är olaglig. När den väl sitter där så finns det inget lagligt skäl att ta bort den (det var lika olagligt att montera den ändå), så länge en elektriker vågar lita på att det är korrekt, så man vågar använda röret för trådar eller kabel.
 
H hempularen skrev:
Kommer inte de där spiken att sticka ut genom spacklet?
tack vare dig kommer de inte göra det (y) fick banka in ett par spikar lite extra.
 
tommib
O orkaorca skrev:
du menar att det blir lagligt när en elektriker drar in elkabel? Lustigt.
Ja, alltså, det är lite krångligare än så.

Om du drar rör i väggen som är avsett att vara del av starkströmsanläggning genom att utgöra andra isolationslagret för FK som dras i den senare så är det olagligt.

Om du drar rör i väggen som det senare dras kabel i (alltså mantlad, som har två isolationslager i sig) så var det inte olagligt* eftersom röret kan argumenteras inte vara del av starkströmsanläggningen lika lite som ett hål genom väggen är det.


Alldeles oaktat allt detta dumma så kommer det inte vara några problem om du har elektrikern med på tåget. Gärningen att montera röret är dock de facto olaglig om det dras FK i den.


* Jag är delvis ute på tunn is här men lagstiftningen ger det här resultatet enligt min uppfattning.
 
tommib tommib skrev:
Ja, alltså, det är lite krångligare än så.

Om du drar rör i väggen som är avsett att vara del av starkströmsanläggning genom att utgöra andra isolationslagret för FK som dras i den senare så är det olagligt.


Om du drar rör i väggen som det senare dras kabel i (alltså mantlad, som har två isolationslager i sig) så var det inte olagligt* eftersom röret kan argumenteras inte vara del av starkströmsanläggningen lika lite som ett hål
tommib tommib skrev:
Ja, alltså, det är lite krångligare än så.

Om du drar rör i väggen som är avsett att vara del av starkströmsanläggning genom att utgöra andra isolationslagret för FK som dras i den senare så är det olagligt.

Om du drar rör i väggen som det senare dras kabel i (alltså mantlad, som har två isolationslager i sig) så var det inte olagligt* eftersom röret kan argumenteras inte vara del av starkströmsanläggningen lika lite som ett hål genom väggen är det.


Alldeles oaktat allt detta dumma så kommer det inte vara några problem om du har elektrikern med på tåget. Gärningen att montera röret är dock de facto olaglig om det dras FK i den.


* Jag är delvis ute på tunn is här men lagstiftningen ger det här resultatet enligt min uppfattning.

Alldeles oaktat allt detta dumma så kommer det inte vara några problem om du har elektrikern med på tåget. Gärningen att montera röret är dock de facto olaglig om det dras FK i den.


* Jag är delvis ute på tunn is här men lagstiftningen ger det här resultatet enligt min uppfattning.
Enligt detta resonemang är det ok för vem som helst att förlägga rör i mark eftersom att ledningen som dras i röret är mantlad, men så är det ju inte. Att förlägga rör avsedda för annat än klenspänning är behörighetskrävande.
 
tommib
Kludden33 Kludden33 skrev:
Enligt detta resonemang är det ok för vem som helst att förlägga rör i mark eftersom att ledningen som dras i röret är mantlad, men så är det ju inte. Att förlägga rör avsedda för annat än klenspänning är behörighetskrävande.
Kan du referera till ett rättsfall? Eller till en annan auktoritiv källa?

I ögonblicket röret läggs kan det lika gärna vara till för en motionsbana för sorkar (lite tillspetsat). Jag har t.ex. gulrör förlagt i min trädgård där jag dragit bevattningsslang. Om en elektriker kommer och drar i en kabel i röret om två år, begick jag i våras ett brott?
 
  • Gilla
  • Haha
MatCan och 1 till
  • Laddar…
Om avsikten med slangen är motion för sorkar så är det lagligt, om avsikten är att det skall dras någon form av elinstallation i slangen så är det olagligt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Man kan dra i en tunn tråd och hävda att det är till den infällda ljudanläggningen. Sen kan man ångra sig och låta elektrikern använda tråden som dragtråd...

Men hela resonemanget visar, som vanligt, hur idiodiska reglerna är. Men det är inte så konstigt när det är branschen själva som har fått utforma dom.
 
useless useless skrev:
Man kan dra i en tunn tråd och hävda att det är till den infällda ljudanläggningen. Sen kan man ångra sig och låta elektrikern använda tråden som dragtråd...

Men hela resonemanget visar, som vanligt, hur idiodiska reglerna är. Men det är inte så konstigt när det är branschen själva som har fått utforma dom.
Visst, men känns ändå bättre att en bransch med kunskap om elfaran utformar reglerna än att någon utan kunskap gör det.
Eller hur?
 
  • Gilla
Perahlgren78
  • Laddar…
En liten detalj, i tråden talas det om ”starkström” ock ”klenspänning”. Det vi pratar om är 230 volt som vi har hemma och det kallas ”starkström” och ”lågspänning”. Starkström bl a för att den är farlig för oss och kan vara dödande. Därav det strikta regelverk som omger elinstallationer.
 
Kludden33 Kludden33 skrev:
Visst, men känns ändå bättre att en bransch med kunskap om elfaran utformar reglerna än att någon utan kunskap gör det.
Eller hur?
Det är förövrigt inte branschen som sätter reglerna, Elsäkerhetsverket är en myndighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.