MultiMan
Jag hade aldrig skaffat en LLVP som underhållsvärmare till en liten stuga. För dyrt, saker som kan krångla, lägsta temperatur för att avfrostningen ska fungera. Hade utan vidare nöjt mig med direktverkande el eller motsvarande driftsäkert och enkelt.

Vill ni köra den som AC på sommaren också, då är det ett annat läge.

Idag är fasta kostnader den absolut största delen av räkningen vid små förbrukningar.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
T
H halindgren skrev:
Stugan är 68 kvm. Panasonic (kallades för Sverigepumpen)
Enligt kalkylerna skulle den vara intjänad på 4-5 år. Men den största delen av el-kostnaden är ju ändå alla fasta kostnader.
Vi har alltid underhållsvärme på, det hade vi även med oljeelementen. Och visst, det är subjektivt, både jag och min fru tycker att det känns kallare i huset nu när vi kommer på vintern fast termometern säger det samma, 8 grader. Golven är iskalla, det var dom inte med element.
Sverigepumpen har flera modeller...

Vad har du för cop värde på den?

Har du spjället riktat ner mot golvet?

Jag tror i vilket fall att en LLV i ditt fall är det bästa valet, men visst det tar tid att tjäna in summan du lagt ner.
 
PeterFalun
Har Mitsubishi i fritidshus sedan 5 år, tror jag betalade runt 18k/st.

fungerar bra dock undermålig service från installatören när något gick sönder på den ena.

för fritidshus, som används året runt, tycker jag det är en bra lösning. el, fasta kostnader är ett problem
 
  • Gilla
Micha3l
  • Laddar…
Karlia
Vi installerade luftvärmepump i stugan för ca 8 år sedan. Ekonomin vet jag inte, men luftkvaliteten har blivit mycket bättre. Inte samma instängd-stuga lukt längre.
 
600:-/mån är att betrakta som fast månadsavgift. Den kommer du aldrig att komma under.
40 m2 är inte så stort. Nu beror ju värmebehovet av var i landet stugan ligger och dess isolering och vindtäthet.
Det är tveksamt om en investering i en LLVP kommer att löna sig. Minsta krångel med pumpen och en ev vinst har gått upp i rök. Det är inte ovanligt att pumpar krånglar. De brukar också behöva service/rengöring, vilket kostar, och mer ju längre körsträcka det är till stugan.
Om verkstaden också ska värmas upp, och är fristående från stugan så behöver ni två LLVP.

Rekommendationen blir att köra på elradiatorer tills vidare. Om några år vet ni värmebehovet och har då ett bättre beslutsunderlag.
Kan ju också hända att ni bygger ut, och då förändras hela situationen.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Vi var i samma sits men för oss var det värt hela summan för LVP för att kunna fjärrstyra den. Komma till stugan en fredag kväll med 20 eller 12 grader är som natt och dag.

Vi betalade runt 19-20k med installation. Köp en pump som har inbyggd fjärrstyrning. Polarpumpen har många alternativ.

Vi har vår placerad utanför sovrumsfönstret och sover med öppet fönster utan att notera ljudnivån.

Sparar ca 1500-2000 kr år på elförbrukningen jämfört med elelement. Stugan förbrukar 5500 kWh per år i nuläget.
 
  • Gilla
Tomost
  • Laddar…
Lucky2015
F fitur skrev:
Hej,
Jag och familjen har nyligen köpt en sommarstuga, ca 40 kvm i två plan och öppen planlösning.
Efter en kort diskussion med min chef ang. ev röta och framtida byte av panel och syll, nämnde chefen att underhållsvärme med dubbla el-element kommer vara dyrt och att vi istället borde installera en luftvärmepump.
Jag tog kort därefter kontakt med en lokal installatör som erbjuder pump (Panasonic Z25, golvmodell), markstativ och installation för omkring 24.000 efter moms och ROT.

Utöver förnyelse av tekniken som hjälper oss med underhållsvärme på vintern så kommer vi även behöva byta ut en mulltoa mot förbränningstoalett (kan/vill ej kompostera avföring p.g.a. grannars hundbur intill den enda skuggade platsen på tomten), renovera stort förråd och toalett, installera/gräva ett vattenfilter, dra in någon form av fast bredband, osv.

Min fråga: Är vinsten av en luftvärmepump för att underhållsvärma/kyla en sommarstuga värd kostnaden?
Sidofråga: Är installatörens arbetskostnad rimlig? Jag tycker den känns rimlig.
Alla tycker säkert olika. Men enligt min mening så installera inte en golvmodell. De är mycket sämre än de innedelar man hänger på väggen. Har själv ganska nyligen installerat en Mitsubishi Hero Ln35 i ett fritidshus. Fungerar utmärkt. Har den inställd på 15 grader då man inte är där. På väg till stugan ökar jag värmen ett par timmar innan till 22 grader med telefonen och det är varmt och behagligt när man kommer dit. Elförbrukningen är en bråkdel mot tidigare. Mitsubishin går väldigt tyst också, både inne- och utedelen. Dessutom är det värdefullt att få kylning under sommaren :)

Köp iaf en pump med 5 års garanti så har du lite mer trygghet.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
H halindgren skrev:
Installerade en luftvärmepump för 7-8 år sedan I sommarstugan. Lockropen om att det skulle vara billigare i drift än olje elementen var avgörande.
Vi är jävligt besvikna.
Framförallt på värmen. Luftvärmepumpen ger en helt annan värme i huset, golven är alltid kalla. Och det är ett jäkla susande. Inte blev elräkningen mindre heller.
Är golven även kalla när du riktar luftflödet neråt? Mina golv blir väldigt varma.
 
Priset var för högt. Toppmodellen Panasonic NZ25UKE får du monterad och klar för ca 19000 genom Polarpumpen. Varför ska du ha en konstig och dyr golvmodell?
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-flagship-hz25uke
Tyvärr får du bara tre års garanti.
En likvärdig Mitsubishi med 5 års garanti på allt kostar 800 mer men har inbyggd wifi som kan automatanslutas till en modern bredbandsrouter.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-25
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Har en gammal timmerstuga utan isolering i väggarna bara nån tretexskiva på insidan och vindduk och panelklädd på utsidan ca 40 kvadrat som är uppvärmt.
Tidigare så var det el element där man hade mycket högre elräkningar än idag med en överdimensionerad luftvärmepump.
Vi har en kyl och frys som står på året runt och kör runt 15-16 grader när vi inte är där för det är den temperatur som verkar behövas i den stugan för att den ska kännas torr.
Vi provade lite kallare runt 12 grader men då hade vi mer fuktigt inne vissa årstider.

Den har gått några år nu med kyl och frys och elräkningarna med nät och allt från samma leverantör slår mellan 350 på sommaren till 650kr månad ,tror jag är det värsta vi haft en kall januari. sommaren är såklart rätt lika men från hösten till påsken så har vi nog halverat strömkostnaden mot elementen eller lite till. Det är klart det kan slå lite mellan åren hur kall vinter och hur mycket blåst. blåsten verkar kyla mer än kylan. men det är klart ett element så stoppar man ju in 1kw och får ut en 1 kw medans luftvärmepump så stoppar man in 1 kw och får ut runt 4.5 kw i värme så klart det blir skillnad i värmekostnader..

Sen om man kan räkna hem det beror ju på tiden och hur dyr pump man köper. Tror vi köpte installerat och klart för runt 27 000 minus rot. Dyr pump som vart en av samsungs värre modeller som är stor nog för ca 140 kvadrat. Bland dom tystaste..Vi ska bygga ut och flytta dit men det har inte hänt ännu. så jag har nog nått år till innan den går ihop mot elementens elkostnad.. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det som kan bli lite bökigt att sätta in en värmepump tidigt innan ni har renoverat, om ni har tänkt görs det? Det är att pumpen kanske måste plockas ner och sen monteras upp igen. Nedmonteringen det går bra att göra själv, sätt bara den på AC och sug in gasen till utedelen och stäng ventilerna. Men montera den igen då måste det vakumsugas. Jag har fått gjort det en gång och ska göra det en gång till, men för mig är det gratis. Den drog nu ca. 2000kwh i vintras på 35m2. Annars en vedkamin, som kan lagra lite värme och sen el element.
 
Helt klart skall du sätta en llvp. Du får lätt igen pengarna om du skulle välja att sälja, och det tar troligen ca 5-8 år innan den betalat sig genom minskad driftskostnad. Dock bör du leta efter annat alternativ till pump, för den rekommenderade var tokdyr. Du har fått fina förslag från flera här tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Priset var för högt. Toppmodellen Panasonic NZ25UKE får du monterad och klar för ca 19000 genom Polarpumpen. Varför ska du ha en konstig och dyr golvmodell?
[länk]
Tyvärr får du bara tre års garanti.
En likvärdig Mitsubishi med 5 års garanti på allt kostar 800 mer men har inbyggd wifi som kan automatanslutas till en modern bredbandsrouter.
[länk]
Ja, jävlar vilken prisskillnad även med installation inkl. moms. Mycket bra tips. Tack!
 
Bjor Bjor skrev:
Det som kan bli lite bökigt att sätta in en värmepump tidigt innan ni har renoverat, om ni har tänkt görs det? Det är att pumpen kanske måste plockas ner och sen monteras upp igen. Nedmonteringen det går bra att göra själv, sätt bara den på AC och sug in gasen till utedelen och stäng ventilerna. Men montera den igen då måste det vakumsugas. Jag har fått gjort det en gång och ska göra det en gång till, men för mig är det gratis. Den drog nu ca. 2000kwh i vintras på 35m2. Annars en vedkamin, som kan lagra lite värme och sen el element.
Vi köpte stugan renoverad men framtida byte av ytterpanelen kvarstår. Utöver det har vi inga planer på att bygga ut eller renovera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.