Jag valde att göra lite annorlunda. Jag bytte till en större diazedcentral och en normkapsling under. Så här i efterhand är jag mycket nöjd över diazederna men skulle givetvis ha satt en större normkapsling. Den lilla är numera full :D

För min del gör det inget om man har många centraler, men en del tycker väl inte att det är estetiskt tilltalande. Detta är dock i ett garage.

M.V.H samlarpådetmesta
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

De trådar Du har i väggen är enligt standard!

Noga räknat enligt den standard som gällde när installationen gjordes.

Den vi har nu "blev till" för ca 15 år sedan, det är bara att räkna ner när nästa ändring kommer, och vips har Du "gamla färger" igen! Strunta i färgerna, skriv möjligen en liten skylt vid elcentralen med förklaring vilka som gäller i Ditt hus.

Byte till jord i hela huset brukar vara poppis att föreslå, låter rejält och bra.

Men,ärligt: Hur många saker har Du som använder jord. Gå runt och räkna efter. Titta speciellt på alla "nya saker" som Du köpt, säg de senaste 3 åren. Hur många av dessa använder jord, egentligen.

Låt köket och källaren (inte inredda bostadsrum) få egen spalt i räkningen - de skall ha jordats redan 1975.

Jordfelsbrytare är väldigt bra, det vill man ha. Ofta vill man att de uttag som finns ute har en egen, eftersom det är mycket vanligare med problem där än i resten av huset.

Jag skulle säga att det inte behöver vara dåligt att köpa nya, ojordade, vägguttag och nya strömbrytare - anläggningen bör ha mer än både 10 och 20 år kvar att ge efter det (Hus med moderna plastledningar från 1955 är helt ok, behöver inte bytas idag av ålder.)

Det som vi har sett åldras en del, är tidiga jordfelsbrytare, och troligen även de tidiga automatsäkringarna. Dessa kommer garanterat inte att vara ok lika länge som porslinssäkringar. En fördel med porslinssäkringar är att den komponent som är viktig för säkerheten är fabriksny varje gång den behövs - själva säkringen. I automater är det en strömbrytare som måste fungera, inte få kärva etc. I instruktionen framgår att en autmatsäkring skall bytas om den utsatts för kortslutning 15 gånger. Nu skall det egentligen aldrig inträffa någon kortslutning i en elanläggning, men säkringen är där för att skydda mot följderna av detta som inte skall hända...

Om Ni har pengar över, fundera hellre på något annat som kan förbättra Ert hem; hur är det med uppvärmningen? Har Ni någon möjlighet att värma huset även vid elavbrott? (dvs någon eldstad/braskamin eller liknande). Har Ni funderingar på elbil? Ledning för laddbox kanske?

Eller hur är skicket på fönster? 1975 var det inte vanligt med lågenergiglas ännu, och skulle det ändå vara så är dagens betydligt bättre än de gamla. Hur är skicket på taket? Om det inte är omlagt så... Avloppsledningar? Har för mig att vissa plaströr från 70-talet är väldigt bäst-före redan.

Jag lever själv ganska mycket efter ett gott, amerikanskt, idiom: "If it ain't broken, don't fix it!"
 
  • Gilla
Kenneth_S och 1 till
  • Laddar…
Vi drog om all el i vår fastighet, hamnade runt 200000. 220 kvm, arbetet tog 1,5 månad.
Allt nytt(rör,kablar osv) ny elcentral
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
Jag håller med om den tveksamma nyttan av ett centralbyte, utöver allt som redan sagts i tråden så vill jag tillägga att i en väldimensionerad anläggning och med god fördelning av belastningarna så är utlösta säkringar en sällsynt händelse.

Automatsäkringars primära poäng är att de är bekväma att återställa men normalt sett så ska det "aldrig" behövas.
 
  • Gilla
Kenneth_S och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett hus på 150kvm, elinstallation från 60talet. Tog in offerter från 5 olika företag och var väldigt snarlika varandra. Jag kommer få betala 50 000kr innan Rot, eventuellt lite extra ifall problem uppstår. Hör av dig till företag och be om offert, det är oftast kostnadsfritt och många bra tips kan du få.
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
De trådar Du har i väggen är enligt standard!

Noga räknat enligt den standard som gällde när installationen gjordes.

Den vi har nu "blev till" för ca 15 år sedan, det är bara att räkna ner när nästa ändring kommer, och vips har Du "gamla färger" igen! Strunta i färgerna, skriv möjligen en liten skylt vid elcentralen med förklaring vilka som gäller i Ditt hus.

Byte till jord i hela huset brukar vara poppis att föreslå, låter rejält och bra.

Men,ärligt: Hur många saker har Du som använder jord. Gå runt och räkna efter. Titta speciellt på alla "nya saker" som Du köpt, säg de senaste 3 åren. Hur många av dessa använder jord, egentligen.

Låt köket och källaren (inte inredda bostadsrum) få egen spalt i räkningen - de skall ha jordats redan 1975.

Jordfelsbrytare är väldigt bra, det vill man ha. Ofta vill man att de uttag som finns ute har en egen, eftersom det är mycket vanligare med problem där än i resten av huset.

Jag skulle säga att det inte behöver vara dåligt att köpa nya, ojordade, vägguttag och nya strömbrytare - anläggningen bör ha mer än både 10 och 20 år kvar att ge efter det (Hus med moderna plastledningar från 1955 är helt ok, behöver inte bytas idag av ålder.)

Det som vi har sett åldras en del, är tidiga jordfelsbrytare, och troligen även de tidiga automatsäkringarna. Dessa kommer garanterat inte att vara ok lika länge som porslinssäkringar. En fördel med porslinssäkringar är att den komponent som är viktig för säkerheten är fabriksny varje gång den behövs - själva säkringen. I automater är det en strömbrytare som måste fungera, inte få kärva etc. I instruktionen framgår att en autmatsäkring skall bytas om den utsatts för kortslutning 15 gånger. Nu skall det egentligen aldrig inträffa någon kortslutning i en elanläggning, men säkringen är där för att skydda mot följderna av detta som inte skall hända...

Om Ni har pengar över, fundera hellre på något annat som kan förbättra Ert hem; hur är det med uppvärmningen? Har Ni någon möjlighet att värma huset även vid elavbrott? (dvs någon eldstad/braskamin eller liknande). Har Ni funderingar på elbil? Ledning för laddbox kanske?

Eller hur är skicket på fönster? 1975 var det inte vanligt med lågenergiglas ännu, och skulle det ändå vara så är dagens betydligt bättre än de gamla. Hur är skicket på taket? Om det inte är omlagt så... Avloppsledningar? Har för mig att vissa plaströr från 70-talet är väldigt bäst-före redan.

Jag lever själv ganska mycket efter ett gott, amerikanskt, idiom: "If it ain't broken, don't fix it!"
Har bytt fönster till lågenergi. Har vedkamin och luft-luftvärmepump = inga elradiatorer igång.

Vad jag kan läsa ut av svaren, sammanfattar du väldigt bra: If it ain't broken, don't fix it - Så jag lyssnar på era synpunkter, och låter bli att pilla på elen :)

Tack alla, för bra synpunkter och tips (y)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Lilametallic Lilametallic skrev:
Jag har ett hus på 150kvm, elinstallation från 60talet. Tog in offerter från 5 olika företag och var väldigt snarlika varandra. Jag kommer få betala 50 000kr innan Rot, eventuellt lite extra ifall problem uppstår. Hör av dig till företag och be om offert, det är oftast kostnadsfritt och många bra tips kan du få.
Tänkte i så fall kolla på bl a Offerta, men även andra siter samt kontakta företag direkt. Vill gärna kolla och jämföra priser, recensioner och referenser på företag som ska utföra arbete, vad det än månde vara
 
Gör annars som jag. Byta trådarna efterhand som du renoverar. Vi byter trådar och sätter nya och fler uttag i varje rum som vi renoverar. Då sprider man ut kostnaden för en total elrenovering under längre tid.
 
K Kenneth_S skrev:
Tänkte i så fall kolla på bl a Offerta, men även andra siter samt kontakta företag direkt. Vill gärna kolla och jämföra priser, recensioner och referenser på företag som ska utföra arbete, vad det än månde vara
Jag kontaktade företagen och bad om besök. Då kunde jag enkelt förklara min tanke och lämna dem önskemål jag hade. Allt hamnade i offerterna och enkelt kunde jag avgöra vem jag ville anlita. Givetvis valde jag företag jag praktiserade på under min skolgång och sådana som hade bra recensioner. Jag är väldigt skeptisk, och betalar hellre lite mer för att känna mig säker.
 
JLyck JLyck skrev:
Gör annars som jag. Byta trådarna efterhand som du renoverar. Vi byter trådar och sätter nya och fler uttag i varje rum som vi renoverar. Då sprider man ut kostnaden för en total elrenovering under längre tid.
Har hört att man ska kunna göra så och sedan ta in en fackman för besiktning av installationen. Blir knorrigt om brand uppstår och sen visar det sig att man gjort det själv utan besiktning. Då är man ganska rökt.
 
Skippa Offerta, och andra liknande förmedlingssidor. Ingen duktig hantverkare arbetar via dem. De omdömen om firmorna man kan läsa på deras sidor från "kunder" är ofta falska.

En kollega försökte ordna elektriker via brabyggare, han fick en offert från en helt nystartad firma. Han frågade mig vad jag tyckte han borde kolla upp. Tja.. du kan ju kolla med elsäkerhetsverket att firman (en-manna firma) har behörighet. Det hade den inte....


Samma kollega behövde få 4 kvm parkettgolv inlagt. Han hade lovat sin dotter en köksrenovering, men just då jobbade vi 16h/dygn. Så han hittade en golvfirma via Offerta som kunde lägga golvet lite akut. Dottern ringde "Var fick du tag i de där gubbarna". Det kom två finnar som det stank sprit om, och stog och vaggade i dörren, de kunde nästan inte stå på benen. Nåväl det var vikigt med tidplanen, de fick lägga golvet. Den ena satt i vardagsrummet och ville ha starkt kaffe "jag måste dricka kaffe och bli lite nyktrare så jag kan köra firmabilen" (han hade kört dit), den andre började med att hålla upp en klick parketbräda "det här blir svårt". Den ena höll på i 8h med att lägga 4 kvm klick parkett (resultatet blev OK). Den andre drack kaffe kontinuerligt i 8h. Men till fast pris...

Hitta en elektriker via kontakter. Fråga kompisar, kolleger osv. Kanske kolla om det pågår arbete i närområdet, fråga ägaren om hantverkarna är bra.
 
  • Wow
  • Gilla
Kenneth_S och 2 till
  • Laddar…
Med vi menar jag "firma".

Vad menar du med besiktning? Mig veterligen får man INTE göra något själv. Sen kan man eventuellt i samråd med en behörig firma, få lov att göra vissa moment själv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Med vi menar jag "firma".

Vad menar du med besiktning? Mig veterligen får man INTE göra något själv. Sen kan man eventuellt i samråd med en behörig firma, få lov att göra vissa moment själv.
Ursäkta, jag läste nog lite tokigt. Man behöver inneha BB1 behörighet för att få utföra jobb som kan besiktas för att bli godkänd. :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Lilametallic Lilametallic skrev:
Har hört att man ska kunna göra så och sedan ta in en fackman för besiktning av installationen. Blir knorrigt om brand uppstår och sen visar det sig att man gjort det själv utan besiktning. Då är man ganska rökt.

"vi" i posten du svarar på kan betyda "vi köpte tjänsten av elektriker".

finns flera trådar redan om den här frågeställningen. Min uppfattning är att det är snårigt på grund av lagar och regler och blir någon sorts moment 22 vad gäller ansvar och hur man kan lösa det som husägare. Några punkter (jag är lekman så någon yrkesman får gärna komplettera eller rätta) :

Det är du som äger huset som ansvarar för anläggningen oavsett vem som utfört arbetet eller om någon gjort en besiktning.

Vad ska besiktigas, trådarna du dragit eller hela anläggningen? Det verkar svårt att få någon att ta ansvar för vad (flera) andra tidigare gjort, och intyga att det är ok. Se även punkten ovanför.

Som husägare "ärver" du tidigare hempul och eventuella felaktigheter oavsett vem som gjort dem (återigen punkten ovanför)

Brand är väldigt ovanligt, något mindre ovanligt i apparater än i väggarna.

Gör inget själv du inte är helt säker på hur det ska göras.

Brinner det trots allt är du ändå rökt oavsett hur du gjort :cool:

Men tror inte vi ska diskutera detta på djupet här utan i så fall i de trådar som behandlar detta specifikt. Kan bli väldigt långt och OT.
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Gör annars som jag. Byta trådarna efterhand som du renoverar. Vi byter trådar och sätter nya och fler uttag i varje rum som vi renoverar. Då sprider man ut kostnaden för en total elrenovering under längre tid.
Håller med. Bor själv i ett tjugotalshus där elen drogs om på 50-70-talet (med plastkabel). Varje rum vi renoverar får också ny el, det känns som ett bra sätt att sprida ut kostnaderna plus att det kan vara stopp i vissa rör och ska man ändå renovera rummet då så kan man ju eventuellt öppna väggen och åtgärda det då istället för att elektrikern behöver klammra utanpåliggande kabel.
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.