Bor i ett hus a´ 160 kvm, byggt 1975 i den stilen av grändhus som då var populära att bygga. 1½-planshus.

Elen i huset är gammal, med den gamla sortens säkringar.

Jag funderar på att läta dra om elen i huset, och sätta upp säkringsskåp med automatsäkringar istället.

Min fråga: Finns någon här som kan ha en hum om kostnad för detta jobb? Så jag vet vad jag ska be om när jag kontaktar banken.

Ser fram mot era svar :giggle:
 
Om du verkligen skall dra om all el i huset, så får du räkna med en kostnad på 60 - 150 000. Det går inte att gissa bättre. Men varför skall du dra om elen? Ledningar från 70 talet är normalt sett fortfarande som nya idag. En central med skruvsäkringar är på många sätt bättre än en central med automatsäkringar.

Den viktigaste säkerhetsförbättringen du kan göra är att installera en jordfelsbrytare, om det inte finns. Det går att komplettera en gammal central med jordfelsbrytare.

Om du nu ändå vill ha en nyare central, så bör den kunna bytas ut för typ 7 - 15 000.

Och så kanske låta en elektriker titta igenom anläggningen, så det inte finns några skador.
 
  • Gilla
dennis_f och 2 till
  • Laddar…
Grov uppskattning 50 000 kr efter ROT. Mer om du vill ha några speciella uttag och brytare eller komplettera med något mer.

Om du inte har problem med något borde det stå sig som det är minst tio år till. Om du måste låna pengarna kanske du kan vänta, eller göra något annat för dem.
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
Tackar för svar.

Ja, det är som sagt, ännu bara funderingar. En av orsakerna är bl a gamla färger på ledningarna, istället för de som idag är standardiserade.

På vilka sätt är central med skruvsäkringar bättre än med automatsäkringar? Jag kan inte se några fördelar med de gamla "propparna". Tycker det verkar både bättre och mer organiserat med automatsäkring, men jag är ganska lätt att övertyga om jag tycker att motargumentet låter bättre :D
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
K Kenneth_S skrev:
Tackar för svar.

Ja, det är som sagt, ännu bara funderingar. En av orsakerna är bl a gamla färger på ledningarna, istället för de som idag är standardiserade.

På vilka sätt är central med skruvsäkringar bättre än med automatsäkringar? Jag kan inte se några fördelar med de gamla "propparna". Tycker det verkar både bättre och mer organiserat med automatsäkring, men jag är ganska lätt att övertyga om jag tycker att motargumentet låter bättre :D
Finns elanläggningar dom funkar bra fast de är gammla.
Sttömmen bryr sig inte om färger,den hittar rätt en då om det är rätt kopplat
Ang gängcentral så är den nästan outslitlig.
Plus att gängsäkringar tål lite överlast under korta tider bättre.
Sätt dit en Jfb eller flera,megga anläggningen o kontinitets testa jordade delar.
Sen kan du sova gott i minst 10-år till.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Som sagt att byta trådar för att man tycker att det är fel färg på trådarna är som att kasta pengarna i sjön, det blir inte en bättre anläggning. Ev kan man byta central så att man kan sektionera upp huset med flera jordfelsbrytare så att inte hela huset blir strömlöst om JFB löser ut. Och som sagt centraler med gamla hederliga gängsäkringar är minst lika bra som nya automater. Nackdelen är att dom kan vara lite trixiga att sektionera.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Finns elanläggningar dom funkar bra fast de är gammla.
Sttömmen bryr sig inte om färger,den hittar rätt en då om det är rätt kopplat
Ang gängcentral så är den nästan outslitlig.
Plus att gängsäkringar tål lite överlast under korta tider bättre.
Sätt dit en Jfb eller flera,megga anläggningen o kontinitets testa jordade delar.
Sen kan du sova gott i minst 10-år till.
Ok att strömmen inte bryr sig om färger, men jag eller den som ska göra elinstallation i huset bryr sig nog mera. Nog för att det går att googla på gamla färger, men vad jag fattar så är det mest rekommendationer från förr om färgerna istället för standard som idag

I övrigt låter ditt svar bra (y)
 
E elmont skrev:
Som sagt att byta trådar för att man tycker att det är fel färg på trådarna är som att kasta pengarna i sjön, det blir inte en bättre anläggning. Ev kan man byta central så att man kan sektionera upp huset med flera jordfelsbrytare så att inte hela huset blir strömlöst om JFB löser ut. Och som sagt centraler med gamla hederliga gängsäkringar är minst lika bra som nya automater. Nackdelen är att dom kan vara lite trixiga att sektionera.
Ja, det är en av anledningarna till att jag vill dra om ele, och sätta in automatsäkringar: Bättre organisation och standardiserade färger
 
K Kenneth_S skrev:
Nog för att det går att googla på gamla färger, men vad jag fattar så är det mest rekommendationer från förr om färgerna istället för standard som idag
Jo men vid elinstallation får man ALDRIG lita på färgerna, inte ens om det drogs förra veckan. Man måste alltid försäkra sig om att den ledning man kopplar in verkligen har den funktion man tror.

Det bygger iofs. enklast på att man har en intelligent gissning, att ex. gröngul troligen är jord. Men man MÅSTE verifiera det, för varje tråd. Så att du har gamla färger betyder inte så mycket, varken för strömmen, eller för den som skall koppla nytt.
 
  • Gilla
Selan92 och 5 till
  • Laddar…
A
Om du börjar med en besiktning av elen för att avgöra vad som kan behöva åtgärdas blir det lite mer rationellt. Jag gjorde det i vårt hus från 20-talet som har fått lite ändring och tillskott i installationen sedan dess. En grundlig genomgång med mätningar och rotandes gick på drygt några tusenlappar. Efter det kan du få en offert på att antingen byta allt eller delar. Då har du också en bättre mall om du vill hämta in fler offerter.

Vi valde att byta ut delar, framförallt gamla centraler, uppstädning i dessa, jordfelsbrytare där det saknades, installationen av uttag utomhus, samt byte av lite gamla kablar, radiatorer och uttag som sjöng på sista versen. Resten var OK. Det gick på drygt 15 000. Nu känns det tryggt och säkert och jag fick även gå med och titta, känna och klämma och själv få en uppfattning över min egen anläggning.
 
  • Gilla
Kenneth_S och 2 till
  • Laddar…
S
Har du gamla apparater som blivit gula osv. så är det ju självklart att du inte köpa nya ojordade, då väntar du tills du har ekonomin att dra fram jordtråd och monterar jordade uttag.

När man ändå drar fram jordtråd så är det oftast enklare att byta ut alla trådar så då är det bara att köra :)
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
Ska du dra om el så ska det vara för att få jordat i hela huset och ska man dra i jord så kan man använda dom g:a trådarna som dragtrådar, det gör att jobbet går så pass mycket snabbare att man kan kosta på sig att i samma veva byta alla trådar. Är det för att få andra färger på trådarna så är det bortkastat.
 
  • Gilla
Kenneth_S och 2 till
  • Laddar…
J
Tror det var någonstans mellan 30-35k vi betalade efter rot. 109kvm +100kvm källare. Dock är elen till belysningen inte bytt i halva källaren, samt all el i tvättstugan som är under renovering. Badrummet är inte heller inräknat här.
Började med att vi skulle byta ut de ojordade uttagen, då det var lite blandat i huset. Men efter att elcentralen lossnat från väggen när locket skulle plockas av, och elektrikern hittade både avklippta strömförande trådar och kopplingsdosor inmurade i väggarna bytte vi allt. Annars ser jag ingen anledning till att krångla med det. Tvivlar på att husets värde ökar lika mycket som kostnaden för arbetet.
Men i det priset är inte återställning inräknat. Dvs laga putsen där elektrikern fick bila fram kopplingsdosor. Likaså städade vi själva efter dom, och innan de kom hade vi plockat ner alla lampor och flyttat allt som var i vägen för eluttag och kopplingsdosor.
 
  • Gilla
Kenneth_S och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det blir väl lite av en kedjeeffekt: Man börjar med att konstatera att så gott som alla uttag är risiga (grunda ej petsäkra brunnar och estetiskt fula). Vill jag köpa nya ojordade uttag till hela huset? Nä. Vill ju helst ha jordat till datorn också. Komplettera med jordtråd? När man ändå börjar dra om trådar är det enklare att byta alla, så blir allt nytt och rätt färger. Och när alla nya trådar ska kopplas in i centralen tänker man att det här är rätt risigt också (t ex äldre tveksamma kompletteringar), och utöver (helst minst två) jordfelsbrytare vill jag ha in en timer och kontaktor för att kunna styra elpannan. Lika bra att byta hela centralen då.

Så det slutar lätt med totalt utbyte även om det egentligen inte var något fel på gamla centralen.
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
Även om diazed säkringar funkar bra, så har ju normcentraler fördelen att det går lätt att sätta in andra saker, såsom fler jordfelsbrytare, elmätare, kontaktorer, indikeringslampor etc. Inte att underskatta om man är lite nördig...

Edit: även en del ”smarta hem” prylar går lätt att sätta in i en normcentral.
 
  • Gilla
Kenneth_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.