M Mach77777 skrev:
Äh, vad har förändrats från 2004? För oss som hängde på tickerforum och zh år innan finanskrisen känns det lugnare nu än nånsin. Iallafall vad gäller lån. Däremot finns det en överhängande risk att vår levnadsstandard kommer sänkas pga vår dåliga produktivitet.

Ca 15-20 år sen fanns någon slags fundamenta (trodde vi), men åren mellan 2007 och nu borde göra det solklart för alla att möjligheten att trycka pengar har långt överstigit allas vildaste drömmar.

Så länge räntorna är låga (och det är dom) går det att föda räntorna på pengarna i omlopp genom att trycka pengar. Tittade man på detta samband 2005 hade vi kraschat i hyperinflation för länge sedan. Vad världsekonomin har kämpat med sedan .com bubblan är deflation inte inflation. Problemet är att I det stora perspektivet råder akut deflation; det finns inte nog med pengar att föda efterfrågan på ränta för existerande pengar. I konsumenters perspektiv är det inflation, men bara för att de tryckta pengarna tillfaller alla ”useless eaters” sist. Extrem deflation och hyperinflation är två sidor av samma mynt; det ena slår snabbt över i det andra.

Efter att ha tydligt sett hur den svenska riksbanken de senaste åren offrat kronan till förmån för bomarknaden känns det lugnt att antingen sticker lönerna eller så ligger räntan kvar.

I efterhand hade jag rätt som tyckte att mina vänner och alla andra som inte har någon aning om ekonomi var idioter som köpte hus 2000-2019. Utfallet däremot speglar inte alltid rationella och välgrundade val. Känns lugnt att belåna sig upp till tänderna numer.

Allt var helt jäkla galet 2008, och det har bara fortsatt. Nu är det på en nivå av galenskap att man måste inse att reglerna ändrats.
Oj oj. Jag vet inte om du är ironisk. Men det är ju tvärtom. De som köpte hus mellan 2000-2019 gjorde ett väldigt smart val och blev miljonärer och klättrade på bostadsstegen.
Att köpa ett hus nu och låna upp sig över tänderna är det mest osäkra man kan göra. Värdestegringen hittills på bostadsmarknaden har ju berott på att räntorna sänkts och sänkts varje år. Nu är räntorna nere på drygt en procent och kan inte gå mycket lägre. Blir det istället råvarubrist framöver så stiger priserna på diverse och inflationen stiger. När inflationen stiger så stiger räntorna. Och ditt nyköpta hus minskar i värde för att det blivit dyrare för köparna att låna.
 
M Mike the Spike skrev:
Oj oj. Jag vet inte om du är ironisk. Men det är ju tvärtom. De som köpte hus mellan 2000-2019 gjorde ett väldigt smart val och blev miljonärer och klättrade på bostadsstegen.
Att köpa ett hus nu och låna upp sig över tänderna är det mest osäkra man kan göra. Värdestegringen hittills på bostadsmarknaden har ju berott på att räntorna sänkts och sänkts varje år. Nu är räntorna nere på drygt en procent och kan inte gå mycket lägre. Blir det istället råvarubrist framöver så stiger priserna på diverse och inflationen stiger. När inflationen stiger så stiger räntorna. Och ditt nyköpta hus minskar i värde för att det blivit dyrare för köparna att låna.
I efterhand var det ett fantastiskt bra val att belåna sig och gå in på bomarknaden. Det betyder inte att det var ett smart eller rationellt val. Vi var jättenära ett totalhaveri 2007, -enligt fundamenta-. Då hade jobben försvunnit och bomarknaden imploderat, fast nu blev det ju inte så eftersom man tryckte ännu mer pengar.

Smart eftersom man klarade sig? Mindre än en % av bostadsmiljonörerna vet nog vem Janet Yellen är, men de var smarta som belånade sig upp till tänderna för att nån banktjomme (som antagligen inte heller vet vem Yellen är, (eller vem Helicopter Ben var)) sa att det var lugnt?

Nja, så funkar det inte riktigt.
 
Redigerat:
M Mach77777 skrev:
I efterhand var det ett fantastiskt bra val att belåna sig och gå in på bomarknaden. Det betyder inte att det var ett smart eller rationellt val. Vi var jättenära ett totalhaveri 2007, -enligt fundamenta-. Då hade jobben försvunnit och bomarknaden imploderat, fast nu blev det ju inte så eftersom man tryckte ännu mer pengar.

Smart eftersom man klarade sig? Mindre än en % av bostadsmiljonörerna vet nog vem Janet Yellen är, men de var smarta som belånade sig upp till tänderna för att nån banktjomme (som antagligen inte heller vet vem Janet Yellen är, (eller vem Bernanke var)) sa att det var lugnt?

Nja, så funkar det inte riktigt.
Nu hänger du upp dig på ordval och formuleringar. Smart val, fantastiskt val, omedvetet eller omedvetet.
De du skrev var att du i efterhand fått rätt när du tyckte att dina kompisar som köpte hus var idioter och att det just nu aldrig har känts lugnare att låna upp sig till tänderna. Förstår inte hur man kan missa så snett. Att låna upp sig till tänderna nu är som att kliva in på IT-börsen i december 1999. Huspriserna har rusat i höjden under flera år precis som IT-aktierna gjorde på 90-talet och det har drivits av lägre och lägre räntor. Att kliva in på bolånemarknaden nu och toklåna när räntorna mest troligt bara kan röra sig uppåt framöver är inte smart. Även om du binder räntan på flera år så om räntorna börjar stiga framöver så får du inte igen pengarna när du säljer. Eller kanske äger huset i tio år och går plus minus noll när du säljer. Husköpare nu kan absolut inte förvänta sig samma värdestegring som varit hittills.
 
M Mike the Spike skrev:
Nu hänger du upp dig på ordval och formuleringar. Smart val, fantastiskt val, omedvetet eller omedvetet.
De du skrev var att du i efterhand fått rätt när du tyckte att dina kompisar som köpte hus var idioter och att det just nu aldrig har känts lugnare att låna upp sig till tänderna. Förstår inte hur man kan missa så snett. Att låna upp sig till tänderna nu är som att kliva in på IT-börsen i december 1999. Huspriserna har rusat i höjden under flera år precis som IT-aktierna gjorde på 90-talet och det har drivits av lägre och lägre räntor. Att kliva in på bolånemarknaden nu och toklåna när räntorna mest troligt bara kan röra sig uppåt framöver är inte smart. Även om du binder räntan på flera år så om räntorna börjar stiga framöver så får du inte igen pengarna när du säljer. Eller kanske äger huset i tio år och går plus minus noll när du säljer. Husköpare nu kan absolut inte förvänta sig samma värdestegring som varit hittills.
Du utgår från vad som hänt istället för vad vi visste. DÅ (2005-2006) fanns många faktorer som pekade på global krasch. Riskfyllt att gå in på bostadsmarknaden då? Du tror att det inte fanns risk bara för att det visade sig vara lugnt?

Nu 15 år senare har vi sett monetär magi som väldigt få trodde var möjligt. Man har helt enkelt hoppat över åtminstone två ordentliga lågkonjunkturer. Nu har vi en tredje pga corona, men det fixar dom väl med mer helikopterkosing?

Visst det finns en risk för högre räntor, monetär reset, och vadduvill, men risk jämfört med 15 år sen? Centralbankerna har nu visat att de kan göra helt galna saker. Det visste vi inte då.

Vill de fortsätta hålla igång allt så verkar det som dom kan det, till dom bevisat motsatsen. Till slut havererar det såklart men blir det nu eller om 30 år... vem vet
 
Excel
Vår egen riksbank har också ökat mängden.

År 1999 var värdet M3 1.029.092 mnkr
År 2020 var värdet M3 4.169.519 mnkr

Just inflation är ett intressant begrepp. Riksbanken definerar inflation så här: ”ökning av den allmänna prisnivån”

Förr tiden definerades inflation som ”ökning av penningmängd” vilket hänger ihop med det latiska ordet ïnflātiō som betyder ”expantion” eller blåsa upp.

Om mängden pengar ökat med 400% så kanske det inte är konstigt att allt annat ökat, däribland börsen och huspriser. Det går ju att dela pizzan (M3) hur mycket som hellst. Det är fortfarande en pizza. :crysmile:
 
  • Gilla
Mike the Spike och 1 till
  • Laddar…
R
M Mike the Spike skrev:
Absolut får du uttrycka dig och skriva i tråden. Men det är bra om du och ni andra som gillar inlägget faktiskt börjar läsa vad som händer i amerikansk politik just nu och kanske följa utländska media istället för att tro att folk ägnar sig åt konspirationsteorier. Allt i Volvov70n inlägg händer ju just nu. Biden skulle kunna riskera åtal för utpressning mot Ukrainas regering för att rädda sin son. Hillary har utretts av FBI för något som kallas Uranium-affären. Hundra framträdande svarta personer har nyss skrivit under ett öppet brev och kräver att Biden ska välja en svart kvinna som vicepresident. Många demokrater vill se Michelle Obama ställa upp. Soros gick precis ut och finansierade Black Voters Matters för att ragga fler svarta röster. Syftet är givetvis att få Trump bortröstad genom att få fler svarta att rösta som brukar ha ett lågt valdeltagande. Soros är liberal och donerar pengar till politiska grupper. Armstrong är inte någon mystisk källa till att Biden har Alzheimers. Armstrong bloggar dagligen om ekonomi och politik och det pågår en öppen debatt i USA och halva världen om Biden börjar vara dement.
Först verkar du veta vad volvov70n menade med sitt inlägg, och nu antar du att jag inte vet något om vad som händer i USA. Du känns aningen arrogant.

Inlägget du hela tiden ska försvara var inte enbart en redogörelse för vad som händer i USA. Det var också en hel del spekulationer kring Bidens påstått mörka motiv för att vara presidentkandidat, att han skulle vara äckelgubbe, och att Hillary skulle smygas in via någon "bakväg".

Jag hade antagligen inte brytt mig tillräckligt för att skriva något om hen inte hade lagt till den sista meningen om hur Soros styr antifa. När hen gjorde det blev inlägget definitivt konspiratoriskt. Om du inte kan se det så är det troligtvis du som bör tillbringa lite mindre tid på Youtube och diverse sanningssajter.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Först verkar du veta vad volvov70n menade med sitt inlägg, och nu antar du att jag inte vet något om vad som händer i USA. Du känns aningen arrogant.

Inlägget du hela tiden ska försvara var inte enbart en redogörelse för vad som händer i USA. Det var också en hel del spekulationer kring Bidens påstått mörka motiv för att vara presidentkandidat, att han skulle vara äckelgubbe, och att Hillary skulle smygas in via någon "bakväg".

Jag hade antagligen inte brytt mig tillräckligt för att skriva något om hen inte hade lagt till den sista meningen om hur Soros styr antifa. När hen gjorde det blev inlägget definitivt konspiratoriskt. Om du inte kan se det så är det troligtvis du som bör tillbringa lite mindre tid på Youtube och diverse sanningssajter.
Om jag framstår som arrogant så ber jag om ursäkt, men du visar ju gång på gång att du inte hänger med i den politiska debatten. En kvinna har trätt fram och berättat hur Biden på 90-talet trängde sig på henne och antastade henne när hon var anställd under honom. Han ska bland annat ha tryckt upp henne mot en vägg och försökt kyssa henne och stoppat handen innanför hennes byxor och hon puttade bort honom. Flera kvinnor vittnar om hur han är obehagligt påflugen och ska ta på dem hela tiden. Han får frågor av journalister om det här beteendet. Därav smeknamnet creepy.
Du skrev hur kommer det sig att Armstrong sitter på information om att Biden är senil när ingen annan har det. Och då pågår det alltså ett helt öppet ifrågasättande av hans kognitiva tillstånd just nu och tillochmed australisk tv diskuterar om han verkligen är kapabel. Folk kräver ju att han ska genomgå ett mentalt test.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
R
Snälla sluta nu. Jag bad dig att inte anta något om mina kunskaper men ändå fortsätter du.

Jag vet att en kvinna anklagat Biden för sexuellt ofredande. Jag vet också att det cirkulerar en video från en presskonferens som påstås ska visa hur Joe talar om för en 13-årig flicka hur sexuellt upphetsad han blir av att stå jämte henne. Det sista är ju förstås rent påhitt, kvinnans historia vill jag inte ens spekulera i. För spekulationer är det tills han faktiskt har bevisats ha gjort något. Precis som jag skrev i mitt inlägg.

Trump fångades på band när han berättade hur kvinnor skulle greppas i skrevet men blev ändå vald till president. Därför är slutsatsen att Biden skulle vara uträknad på grund av rykten ganska långsökt.

Ändå hävdar volvov70n att demokraterna VET att Biden är uträknad och att enda anledningen till att han fortsatt är kandidat är för att undvika ett åtal i Ukraina. Detta tillåter demokraterna av någon anledning. Hör du hur det låter?

Gällande hans eventuella demens så borde det väl inte vara så svårt att hitta en vettig källa på den istället för att använda sig av en ekonomibloggare med ytterst tvivelaktig trovärdighet? Om debatten är så öppen som du säger borde det väl finnas experter som har uttalat sig? Återigen, jag vände mig mot källan och inte påståendet i mitt inlägg, du verkar ha missat det.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Excel
Intressant podd hur FED raderat 99% av dollarns värde gentemot dollar.

Endast 20 min lång

 
Redigerat:
Excel
Dollar gentemot guld såklart. :crysmile:
 
Skulle vara skönt om denna tråd får fortsätta att vara enda BH-tråd som inte spårar med OT-munhugg så snälla sluta hacka på varandra,
 
Ang dollar och guld.

Det går inte hatt låsa en kurs mot en handelsvara, tillgång och efterfråga styr ju priset.
Guldet skulle få högre värde i övriga världen.
Dessutom måste det vara svårt att skapa mer pengar när ekonomin växer. kräver ständigt ökade låsta tillgångar på guldreserver som back up. Vilket torde driva upp guldpriset ytterligare.

Sen är väl dollarn USA:s främsta exportvara och anledningen till att de kan ha en statsskuld som liknar greklandnivå.
Skulle inte vara lika roligt att garantera guld för dollars, bättre att bara trycka Fiat och låta världen vara med på att bära USA:s kollapsande ekonomi.
 
Jag har raderat några inlägg i tråden. Försök och håll er till ämnet ”Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?” även om jag vet att det kan vara svårt. /Per, i egenskap som moderator
 
Villa vista Villa vista skrev:
Ang dollar och guld.

Det går inte hatt låsa en kurs mot en handelsvara, tillgång och efterfråga styr ju priset.
Guldet skulle få högre värde i övriga världen.
Dessutom måste det vara svårt att skapa mer pengar när ekonomin växer. kräver ständigt ökade låsta tillgångar på guldreserver som back up. Vilket torde driva upp guldpriset ytterligare.

Sen är väl dollarn USA:s främsta exportvara och anledningen till att de kan ha en statsskuld som liknar greklandnivå.
Skulle inte vara lika roligt att garantera guld för dollars, bättre att bara trycka Fiat och låta världen vara med på att bära USA:s kollapsande ekonomi.
Alla försök till en fast växelkurs, om det varit mot guld eller till någon annan valuta, har historiskt fallerat. Det har aldrig funkat någon längre tid att låsa en valuta.
 
Om inte presidentvalet är Off Topic så kom precis nyheten att Biden utser Kamala Harris till sin vicepresidentkandidat. Det skulle bli första svarta kvinnan på den posten. Och om Biden inte klarar att sitta hela mandatperioden så blir det en svart kvinna som blir president. Historiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.