Hej,
Jag och familjen har nyligen köpt en sommarstuga, ca 40 kvm i två plan och öppen planlösning.
Efter en kort diskussion med min chef ang. ev röta och framtida byte av panel och syll, nämnde chefen att underhållsvärme med dubbla el-element kommer vara dyrt och att vi istället borde installera en luftvärmepump.
Jag tog kort därefter kontakt med en lokal installatör som erbjuder pump (Panasonic Z25, golvmodell), markstativ och installation för omkring 24.000 efter moms och ROT.

Utöver förnyelse av tekniken som hjälper oss med underhållsvärme på vintern så kommer vi även behöva byta ut en mulltoa mot förbränningstoalett (kan/vill ej kompostera avföring p.g.a. grannars hundbur intill den enda skuggade platsen på tomten), renovera stort förråd och toalett, installera/gräva ett vattenfilter, dra in någon form av fast bredband, osv.

Min fråga: Är vinsten av en luftvärmepump för att underhållsvärma/kyla en sommarstuga värd kostnaden?
Sidofråga: Är installatörens arbetskostnad rimlig? Jag tycker den känns rimlig.
 
  • Gilla
Gestad och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att vi håller underhållsvärme 12grader I stugan med lvp och den drar mindre än 5grader underhållsvärme via de gamla elementen. Vi använder stugan varannan helg och det är stor skillnad på att komma till stugan på vintern med 12grader jämfört med 5grade...
 
  • Gilla
Koffe 1 och 3 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Har för mig att vi håller underhållsvärme 12grader I stugan med lvp och den drar mindre än 5grader underhållsvärme via de gamla elementen. Vi använder stugan varannan helg och det är stor skillnad på att komma till stugan på vintern med 12grader jämfört med 5grade...
Pumpen jag blev tipsad om ser ut att sakna underhållsvärme och installatören tipsade om AirPower (2500 kr exkl. moms i offert, 1599 inkl. moms på Webhallen). Är det något ni testat?
 
  • Gilla
Hammaren79
  • Laddar…
Jag tror iofs. att du kan hitta lite billigare värmepump. Det är inget område jag kan speciellt mycket om. Men om du inte planerar att bo i stugan vintertid, annat än enstaka tider, så behöver du ju egentligen inte en värmepump som skall behöva klara mer än att hålla +12 grader, när du är där på vintern så kan du låta elradiatorerna fylla på med värme upp till normal rumstemperatur. Och om det nu inte råkar vara en fjällstuga, så kanske du dessutom kan räkna med att det inte blir kallare än -8 eller så, annat än under några dagar varje vinter, även de dagarna kan man låta elradiatorerna fylla på upp till 12 grader, om inte en klen (billig) värmepump orkar.

Satsa däremot på en värmepump som du kan fjärrstyra och övervaka. Då kan du öka värmen någon halvdag innan du åker dit på vintern, du får driftsinformation, och larm om den inte fungerar.

Det är jättesvårt att gissa hur mycket el du kan spara med VP, men det kan vara rimligt att räkna med 50 - 70% av din totala elförbrukning. Nu är det ett fritidshus med underhållsvärme. Därför får du en lite annan förbrukningsprofil, jämfört med ett pemanentboende med "full värme". Men om huset är så dåligt isolerat som fritidshus ofta är, så kanske det går åt minst lika mycket energi för att hålla +12 där, som det går åt för att hålla +20 i ett vanligt hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hur varmt behöver du ha i stugan? Finns det vatten indraget? Ska den användas på vintern?
Hur gammal är den? Hur mycket isolering?
 
H hempularen skrev:
Jag tror iofs. att du kan hitta lite billigare värmepump. Det är inget område jag kan speciellt mycket om. Men om du inte planerar att bo i stugan vintertid, annat än enstaka tider, så behöver du ju egentligen inte en värmepump som skall behöva klara mer än att hålla +12 grader, när du är där på vintern så kan du låta elradiatorerna fylla på med värme upp till normal rumstemperatur. Och om det nu inte råkar vara en fjällstuga, så kanske du dessutom kan räkna med att det inte blir kallare än -8 eller så, annat än under några dagar varje vinter, även de dagarna kan man låta elradiatorerna fylla på upp till 12 grader, om inte en klen (billig) värmepump orkar.

Satsa däremot på en värmepump som du kan fjärrstyra och övervaka. Då kan du öka värmen någon halvdag innan du åker dit på vintern, du får driftsinformation, och larm om den inte fungerar.
Tack för tipset. Vi planerar att vara där året om när sambon börjar plugga finsnickeri/möbeltapetsering då vi har tänkt bygga om förrådet till verkstad.

Varför jag först reagerade är för att de första två månadsfakturorna för elnät & handel tillsammans landar omkring 600 kr styck. Alltså, 600 kr per månad för att använda LED-belysning kvällstid, TV ett par timmar åt ungarna, ny kyl/frys, ladda batterier till trädgårdsredskap samt för att driva en liten skitfläkt i den gamla mulltoan. Jag blir mörkrädd när jag tänker på vad det kommer kosta att ha igång elementen i vinter för att ens nå upp över 10+.

I inlägget ovan skrev jag att installatören inkluderade AirPower i offerten, vilken jag kommer köpa separat ifrån Webhallen. Med den ska jag kunna styra luftvärmepumpen. Jag är öppen och jättetacksam för alla tips jag kan få.
 
useless useless skrev:
Hur varmt behöver du ha i stugan? Finns det vatten indraget? Ska den användas på vintern?
Hur gammal är den? Hur mycket isolering?
  • Jag har hört att jag måste ha strax över 10 grader. Fick detta någorlunda bekräftat av besiktningsmannen vid köp.
  • Nej, inget vatten eller avlopp. Kostnaden för anslutning är för dyr just nu. Vi väljer att vänta några år för att kunna spara ihop till anslutningskostnaden och installation.
  • Ja, stugan planeras användas under vintertid fr.o.m nästa år. I år planerar vi åka dit och underhålla trädgården.
  • Byggd omrking 1900, renoverad 2015-2017.
  • Besiktningsmannen lättade på ytterpanelen runt markplan och hittade isoleringsmaterial och bekräftade även att ovanvåningen är isolerad. Det är dock utanför mitt kunskapsområde, så jag är osäker i mitt svar.
 
  • Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
Är det ett äldre hus med inte alltför mycket isolering och det inte finns en tät ångspärr så gör det inget om det kallställs helt på vintern. Det är dock inget alternativ om ni har tänkt använda huset vintertid...

600:- för en månad säger inte så mycket. Det intressanta är vad ni betalar per kWh. Jag skulle gissa att värmepumpen drar runt 3-5000 kWh per år, vilket blir ungefär lika mycket i kronor med dagens priser.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
F fitur skrev:
Pumpen jag blev tipsad om ser ut att sakna underhållsvärme och installatören tipsade om AirPower (2500 kr exkl. moms i offert, 1599 inkl. moms på Webhallen). Är det något ni testat?
Trots idogt googlande kan jag inte hitta någon produkt med namnet AirPower ... är nyfiken ... vad är det?
 
Till att börja med tycker jag det låter väldigt dyrt med 24k för pump plus installation. Vi betalade ca 16k för vår pump plus installation. Minns inte vilken modell vi har men när vi köpte den för ~2 år sedan så var det en av de tystaste modellerna för ett litet till medelstort hus. Det var inte den allra mest effektiva men den låg ändå ganska bra till.

Det finns sidor där man kan få pumpar och installation hyfsat billigt, du kan kolla på t.ex. polarpumpen.se ifall du inte redan gjort det (om du är ute efter att spara varenda krona).

Men...
Precis som du ställer jag mig lite tveksam till om ni verkligen behöver en luftpump överhuvudtaget. Att driftkostnaden bli lägre med en pump råder det ingen tvekan om men med tanke på att stugan är liten samt det dyra inköpspriset så säger magkänslan att det kommer dröja många år innan ni går +/- noll, och det förutsatt att ingenting strular. Man kan nästan räkna med att kullagerna kommer börja strula efter ett gäng år och sen sägs det att man bör serva den med jämna mellanrum.

Förutom frågan om priset finns det enligt mig en annan viktig aspekt i det hela, ljudvolymen. Även fast vår pump ska vara bland den tystaste på marknaden så låter den enligt mig för högt. Missförstå mig inte, den är tyst, men jag som är känslig för ljud tycker ändå att den är grymt irriterande, så pass mycket att jag brukar stänga av den när jag vill ha en lugn kväll i soffan. Till pumpens försvar så är den placerad endast ~1,5 meter från soffan, vi hade tyvärr inget annat realistiskt val.

Ska kanske tillägga att sambon påstår att hon inte störs nämnvärt av ljudet men ibland får jag känslan av att hon säger så bara för att jag ska bli tyst :p


Slutligen; priset och tiden det tar att ta igen investeringen beror förstås på var stugan är. Är stugan i Norrbottens inland kan jag tänka mig att inköp+installation blir dyrare samt att det är betydligt mer lönsamt med en värmepump jämfört med elelement. Annorlunda blir det om stugan är i Skåne där det knappt blir minusgrader på vintern.
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag köpte just en pump från https://www.svenskvillavarme.se/ med installation (inkoppling på egen säkring i centralen. Jag hamnade på runt 18000 för det (en Misubishi FH35).

Jag är supernöjd med jobbet de utförde så jag kan rekommendera firman. Dock är det ju personberoende, så någon annan kanske har otur, vad vet jag. Killen som var hemma hos mig gjorde ett toppenjobb.
Om det lönar sig eller inte är svårt att svara på, men som någon nämnt innan, det är stor skillnad att starta uppvärmning från 12 grader och starta från 5 grader. Mina föräldrar installerade en luftvärmepump i sommarstugan för några år sen (den används även höst/vinter/vår, men inte lika mycket). Deras pump har 16 grader som lägsta temperatur och de förbrukar ungefär lika mycket som innan när elementen stod på 5 grader. Komforten är dock mycket högre och de har kyla på sommaren, inte att förglömma.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
R Ro88an skrev:
Trots idogt googlande kan jag inte hitta någon produkt med namnet AirPower ... är nyfiken ... vad är det?
Jag gissar att det ska stå AirPatrol.
 
  • Gilla
Kaninjan och 2 till
  • Laddar…
Installerade en luftvärmepump för 7-8 år sedan I sommarstugan. Lockropen om att det skulle vara billigare i drift än olje elementen var avgörande.
Vi är jävligt besvikna.
Framförallt på värmen. Luftvärmepumpen ger en helt annan värme i huset, golven är alltid kalla. Och det är ett jäkla susande. Inte blev elräkningen mindre heller.
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
T
H halindgren skrev:
Installerade en luftvärmepump för 7-8 år sedan I sommarstugan. Lockropen om att det skulle vara billigare i drift än olje elementen var avgörande.
Vi är jävligt besvikna.
Framförallt på värmen. Luftvärmepumpen ger en helt annan värme i huset, golven är alltid kalla. Och det är ett jäkla susande. Inte blev elräkningen mindre heller.
Hur stor är stugan och vilken pump valde du?
 
T Thomas' skrev:
Hur stor är stugan och vilken pump valde du?
Stugan är 68 kvm. Panasonic (kallades för Sverigepumpen)
Enligt kalkylerna skulle den vara intjänad på 4-5 år. Men den största delen av el-kostnaden är ju ändå alla fasta kostnader.
Vi har alltid underhållsvärme på, det hade vi även med oljeelementen. Och visst, det är subjektivt, både jag och min fru tycker att det känns kallare i huset nu när vi kommer på vintern fast termometern säger det samma, 8 grader. Golven är iskalla, det var dom inte med element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.