Golvet sviktar när man går på den. Ungefär som när man går på en studsmatta. Tittar man under byggnaden ser man att det är långt mellan de fåtal bärande träreglar, som dessutom är liggande. Golvet är lagt direkt på dessa, utan kortlingar. De tidigare ägarna har försökt stadga upp golvet med att placera diverse för att bära upp. Vi vill inte bryta upp det befintliga golvet så åtgärderna behöver göras underifrån. En tanke var att komplettera med kraftiga reglar i t ex balkskor men det finns ingen ram att fästa dessa på. Jag är rookie på området och är tacksam för förslag på åtgärder.
 
  • Sviktande golv med få och långt emellanliggande bärande träreglar under byggnad, utan kortlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under byggnad som visar få och dåligt placerade bärande träreglar med synlig bristande stödstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att ge nåt jättebra råd utifrån bilderna.
Men ett förslag, gräv ner färdiga plintar med justerbart stolpfäste på båda sidor om byggnaden. Lägg sedan en så kraftig regel du får plats med mellan plintarna och skruva upp fästena till max.
 
Gräv upp så mycket som möjligt och forcera in bärlinor och reglar. Finns inte så mycket mer du kan göra om du inte vill riva upp, men ändå ha det så bra som möjligt.

Eventuellt lyfta hela huset med domkrafter och bygga nytt regelverk som du sänker ned byggnaden på.

Finns säkert mer korrekta lösningar.
 
Andy_B Andy_B skrev:
Golvet sviktar när man går på den. Ungefär som när man går på en studsmatta. Tittar man under byggnaden ser man att det är långt mellan de fåtal bärande träreglar, som dessutom är liggande. Golvet är lagt direkt på dessa, utan kortlingar. De tidigare ägarna har försökt stadga upp golvet med att placera diverse för att bära upp. Vi vill inte bryta upp det befintliga golvet så åtgärderna behöver göras underifrån. En tanke var att komplettera med kraftiga reglar i t ex balkskor men det finns ingen ram att fästa dessa på. Jag är rookie på området och är tacksam för förslag på åtgärder.

Börja med att sätta dit reglar på högkant under de liggande reglarna som redan sitter där.
Försök få dit nya plintar som stöttar dem.
Dimension beror på avstånd, men gissar att 45x195 funkar.

Du kan nog behöva lyfta lite på mitten så en domkraft kan vara bra.

Lär vara lite jobb att med att gräva ut.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Går det gräva ut under golvet?
Jag ska titta närmare på det. Tyvärr tror jag att det är mycket berg och trångt, så det blir nog svårt att gräva ner plintar med byggnaden över.
 
Spill ingen kraft på denna gäststuga. Vid tillfälle spara så mycket material som går att återanvända och börja om från början och gör rätt!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Spill ingen kraft på denna gäststuga. Vid tillfälle spara så mycket material som går att återanvända och börja om från början och gör rätt!
Tyvärr är det inget alternativ i dagsläget att ”börja om från början”. Jag försöker hitta lösningar som funkar tillsvidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.