Excel Excel skrev:
Detta är något som vi ser början på nu!
Kan mycket som finns i videon sken nu, inklusive helikopterpengar och FED trycker pengar i en extrem hög takt.

[media]
Svenska riksbanken och ECB trycker pengar i en hög takt också. 8 av 10 kommuner i Sverige fick inte ihop budgeten innan pandemin. Samma med regionerna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Martin Armstrong tror att nästa cykel får vi se ökad inflation pga brist på varor, alltså inte ökade priser pga stigande efterfrågan pga ökad tillväxt, utan brist på resurser helt enkelt.
FAO varnar för en matkris som var på gång redan innan pandemin och nyss kom även nyheter om att USA kan ha passerar peak oil i år. Shale oil boomen har stagnerat. Oljepriset kommer att stiga som i sin tur också påverkar matpriserna.
 
Excel
Man kan ju fråga sig effekten att att alla helikopterpengar som nu går i cirkulation får för effekt. Lägger folk i madrassen eller går det till shopping?
 
Excel Excel skrev:
Man kan ju fråga sig effekten att att alla helikopterpengar som nu går i cirkulation får för effekt. Lägger folk i madrassen eller går det till shopping?
Jäkligt intressant video du postade. Vi är ju precis vid brytpunkten verkar det som. De har tryckt pengar under tio års tid men folk har mest stoppat pengarna i madrassen, investerat i aktier och det har drivit upp huspriserna, men inte skapat någon direkt ökad konsumtion. Vi har ju legat och sniffat nära deflation hela tiden. När tilltron för framtiden kommer tillbaka efter pandemin så kanske det sätter igång hyperinflation precis som han varnar för.
 
Inga helikopterpengar har tryckts de senaste 10 åren. QE som i europa är inte helikopterpengar och inte i USA har något liknande förekommit. Det närmaste vi kommit till helikopterpengar var coronastödet med checkar åt folket i USA och liknande stöd i andra länder, men det hade mer att göra med stöd i relation till inkomst så inte riktigt helikopterpengar. Att trycka pengar är inte likamed helikopterpengar, då ska det gå in direkt i privatpersoners konto som en summa pengar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Inga helikopterpengar har tryckts de senaste 10 åren. QE som i europa är inte helikopterpengar och inte i USA har något liknande förekommit. Det närmaste vi kommit till helikopterpengar var coronastödet med checkar åt folket i USA och liknande stöd i andra länder, men det hade mer att göra med stöd i relation till inkomst så inte riktigt helikopterpengar. Att trycka pengar är inte likamed helikopterpengar, då ska det gå in direkt i privatpersoners konto som en summa pengar.
Ingen har skrivit att det har tryckts helikopterpengar i tio år.
 
Det var så det lät då du svarade iallafall på en som talade om helikopterpengar, därtill lät det som du menade att de här pengarna som tryckts skulle ha gått ut till folket, som dom stoppat i madrassen, investerat osv istället för att konsumera dom. Jag tycker ditt inlägg enkelt tolkas som så att du menade det har tryckts helikopterpengar en längre tid då jag läser det igen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det var så det lät då du svarade iallafall på en som talade om helikopterpengar, därtill lät det som du menade att de här pengarna som tryckts skulle ha gått ut till folket, som dom stoppat i madrassen, investerat osv istället för att konsumera dom. Jag tycker ditt inlägg enkelt tolkas som så att du menade det har tryckts helikopterpengar en längre tid då jag läser det igen.
Ja det var ju tråkigt att du inte hängde med i min och Excels meddelandeväxling.
 
Ja verkligen
 
Excel
DennisCA DennisCA skrev:
Inga helikopterpengar har tryckts de senaste 10 åren. QE som i europa är inte helikopterpengar och inte i USA har något liknande förekommit. Det närmaste vi kommit till helikopterpengar var coronastödet med checkar åt folket i USA och liknande stöd i andra länder, men det hade mer att göra med stöd i relation till inkomst så inte riktigt helikopterpengar. Att trycka pengar är inte likamed helikopterpengar, då ska det gå in direkt i privatpersoners konto som en summa pengar.
Kanske var lite slarvig i min beskrivning. Den 20 mars 2020 fick alla medborgare en check på 1000 dollar signerad av Donald Trump.

Sen har ju US delat ut pengar till arbetslösa, detta kanske inte är helikopterpengar. Ut i cirkulation ska de, till skillnad från QE som i princip gick till wall street.

Dessutom har US börjat köpa upp bostadsobligationer MBS och företagsobligationer.

Kul attt videon uppskattades!
 
Ok, då kan väl jag också överförklara mitt inlägg för de som inte riktigt hängde med. Jag pratar alltså inte om helikopterpengar. Ingenstans i inlägget nämns ordet helikopterpengar. Istället inleds inlägget med att jag skriver: Jäkligt intressant video du postade. Inlägget refererar då till en lång video Excel la upp lite tidigare i tråden som jag kollat igenom. Uttrycket att folk stoppat pengarna i madrassen betyder inte att folk fått pengar och stoppat de i madrassen, utan uttrycket brukar betyda att folk håller i sina pengar och inte spenderar.
 
När du skriver att du inte talar om helikopterpengar, betyder det också då att du inte anser att det är helikopterpengar?
 
Vad excel skrev var inte oklart tyckte jag. Jag gissade han syftade på det som bl.a. hänt i USA i år som repsons till coronakrisen, som är det närmaste vi kommit till helikopterpengar, ja det passar väl definitionen riktigt bra.

Det var följande del av ditt svar som jag tyckte gjorde en implicit koppling mellan pengar som tryckts och som folk stoppat i madrassen:

"De har tryckt pengar under tio års tid men folk har mest stoppat pengarna i madrassen, investerat i aktier och det har drivit upp huspriserna, men inte skapat någon direkt ökad konsumtion."

Så det var ganska lätt tyckte jag att tolka detta som att du menade de pengar som tryckts av diverse centralbanker skulle gått till folket som det skulle gjorts med helikopterpengar. Men nä vi är väl alla överens om att det hände ju inte precis.

Men det vore intressant att föreställa sig hur EU skulle sett ut idag om de 4,65 biljoner euros dom lade i QE hade istället delats ut åt folk direkt istället. Vad skulle det ha resulterat i för effekter.
 
Excel Excel skrev:
Detta är något som vi ser början på nu!
Kan mycket som finns i videon sken nu, inklusive helikopterpengar och FED trycker pengar i en extrem hög takt.
Äh, vad har förändrats från 2004? För oss som hängde på tickerforum och zh år innan finanskrisen känns det lugnare nu än nånsin. Iallafall vad gäller lån. Däremot finns det en överhängande risk att vår levnadsstandard kommer sänkas pga vår dåliga produktivitet.

Ca 15-20 år sen fanns någon slags fundamenta (trodde vi), men åren mellan 2007 och nu borde göra det solklart för alla att möjligheten att trycka pengar har långt överstigit allas vildaste drömmar.

Så länge räntorna är låga (och det är dom) går det att föda räntorna på pengarna i omlopp genom att trycka pengar. Tittade man på detta samband 2005 hade vi kraschat i hyperinflation för länge sedan. Vad världsekonomin har kämpat med sedan .com bubblan är deflation inte inflation. Problemet är att I det stora perspektivet råder akut deflation; det finns inte nog med pengar att föda efterfrågan på ränta för existerande pengar. I konsumenters perspektiv är det inflation, men bara för att de tryckta pengarna tillfaller alla ”useless eaters” sist. Extrem deflation och hyperinflation är två sidor av samma mynt; det ena slår snabbt över i det andra.

Efter att ha tydligt sett hur den svenska riksbanken de senaste åren offrat kronan till förmån för bomarknaden känns det lugnt att antingen sticker lönerna eller så ligger räntan kvar.

I efterhand hade jag rätt som tyckte att mina vänner och alla andra som inte har någon aning om ekonomi var idioter som köpte hus 2000-2019. Utfallet däremot speglar inte alltid rationella och välgrundade val. Känns lugnt att belåna sig upp till tänderna numer.

Allt var helt jäkla galet 2008, och det har bara fortsatt. Nu är det på en nivå av galenskap att man måste inse att reglerna ändrats.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Man kan ju (bevisligen) trycka hur mycket pengar som helst, men om pengarna inte kommer till någon som kan konsumera upp pengarna så får man ingen inflation heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.