Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den har två klor motstående varandra som du sätter på vardera sidan om spikhuvudet. Sen slår du in klorna en bit in i träet och griper om spikhuvudet under träkanten. Så det blir alltid märken när du använder en spikutdragare. Men funkar inget annat så.
jag behöver inte komma åt under för att använda den? känns inte bra att lämna spikarna kvar hellre. Det är mängder av dem överallt.
 
C
D Dalebris skrev:
Kanske värt att prova ett sådant.
Ja, de kostar inte så många kronor, och det finns ännu billigare "kopior". Spiken på bilden funkar även med ett lite större bräckjärn av bättre kvalitet, med slipad klöve, som du hamrar in under spikhuvudet.
Gör det inte svårare än det är, det där är inget problem med rätt verktyg. Lite värre med spiken i inlägg #17.
 
R reez skrev:
Har köpt verktång, det är som hävstång men endast slipning på insidan
har den modell du köpt varit väldigt smal? Jag provade ngt liknande som fanns kvar i huset. Men funkade inte då jag inte kom åt under spiken.
 
D Dalebris skrev:
Kommer jag åt bättre med den än vanlig kofot? Ett annat problem är att spikhuvudet är brett. Tex för en hammare.
Nu tror jag att jag förstår vad det är för spikar, Pappnubb skulle jag kalla dem. Glöm det jag skrev klippspik o annat Hultaforsverkyget "is da shit" för dem! Banka i gaffeln under skallen, ända tills du griper om själva spiken inte bar skallen, den går av annars.
 
D Dalebris skrev:
Ja det står att den ska klara häftklämmor som spikarna påminner om. Är det möjligt att jag kanske kommer ”under” med denna?
För mig funkade det när jag rensade ett gammalt tak från spikad underlagspapp, men har någon smällt till allt vad de kunnat på pappspiken i ditt fall så att spikhuvudena i princip är under virkeskanten så blir det nog svårt. Men så länge som det finns en glipa tror jag att en snedställd tång eller Hultafors lilla brytjärn som andra rekommenderat kan funka.
 
C cpalm skrev:
Ja, de kostar inte så många kronor, och det finns ännu billigare "kopior". Spiken på bilden funkar även med ett lite större bräckjärn av bättre kvalitet, med slipad klöve, som du hamrar in under spikhuvudet.
Gör det inte svårare än det är, det där är inget problem med rätt verktyg. Lite värre med spiken i inlägg #17.
Nej jag försöker hela tiden att göra det minst avancerade som inte skadar alltför mkt. Så jag ska försöka med en sådan. Ibland går gamla spikhuvuden av helt. Vad gör man då? Slå in de tänker jag förestås. Men många ggr är timret riktigt hårt så att det inte går. Antar det finns ngt bra sätt? Då talar jag om grova långa spikar som är svåra att bryta av med tång.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mig funkade det när jag rensade ett gammalt tak från spikad underlagspapp, men har någon smällt till allt vad de kunnat på pappspiken i ditt fall så att spikhuvudena i princip är under virkeskanten så blir det nog svårt. Men så länge som det finns en glipa tror jag att en snedställd tång eller Hultafors lilla brytjärn som andra rekommenderat kan funka.
jag kanske kan få ut ett gäng av dem som man kommer under med smal spackel spade iaf?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En spikutdragare ser ut på något av följande vis:
Röd spikutdragare med klorna öppna för att ta bort spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikutdragare med svart och orange handtag samt utstickande klack för att dra ut spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man sätter alltså klorna runt spiken och slår till. I det första fallet med en hammare, i det andra med den egna vikten som sitter på själva utdragaren.
 
C
D Dalebris skrev:
Ibland går gamla spikhuvuden av helt. Vad gör man då?
Har du fått ut dem tillräckligt långt så använder du hovtång eller spikutdragare på stumpen. Eller slår in dem om det är ett alternativ. Är timret "för hårt" får du använda en större hammare. Om du måste ha ut dem (om du t.ex. skall hyvla ytan) får man stämma bort trä runtom tills man kommer åt med en spikutdragare.
Men efter ett tag brukar man få in tekniken för att undvika att de går av.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En spikutdragare ser ut på något av följande vis:
[bild]
[bild]

Man sätter alltså klorna runt spiken och slår till. I det första fallet med en hammare, i det andra med den egna vikten som sitter på själva utdragaren.
Nedan ser ni den idiotiska spiken. Brytjärnet kan alltså inte, som kanske syns lite dåligt på bilden, komma in under spikhuvudet.

Jag tittade även på spik utdragare. Men det såg ju jätte konstigt ut. Om jag ska slå in den lär det ju bli jätte stora märken efter själva spikutdragaren?
 
  • En rostig spik med böjd spikstam ligger på en grå yta, svårt att få tag under spikhuvudet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brytjärn som inte kan lyfta spikhuvudet på en spik, hand håller i verktyget och visar problemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
D Dalebris skrev:
Om jag ska slå in den lär det ju bli jätte stora märken efter själva spikutdragaren?
Det blir det.
 
För det första bra jobbat !
Men en rondell med tunna skivor, skär av, körna in, "spackla", eller är det fusk, jag tror det blir mer skador om du ska ta upp..
? mental belastning som är mycket hög...dom som är nere i träet är ju galna, det kommer ju bli skador runtom även om trä reser sig och återhämtar sig något, ska stockarna slipas och sen behållas i naturlig färg?
 
C
D Dalebris skrev:
Brytjärnet kan alltså inte, som kanske syns lite dåligt på bilden, komma in under spikhuvudet.
Som sagt, använd ett lagom stort bräckjärn med slipad klöve så kommer det att gå alldeles utmärkt.
 
Hovtång brukar ha ett v-format spår på ett av skaften som gjort för sånt där.
 
D Dalebris skrev:
Nedan ser ni den idiotiska spiken. Brytjärnet kan alltså inte, som kanske syns lite dåligt på bilden, komma in under spikhuvudet.
Hultafors minibräckjärn är betydligt tunnare än det på din bild och brukar gå att få in under spikskallen i de allra flesta fall.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.