Isakare Isakare skrev:
Ja, de flyttade in efter några dagar. Modulerna lyftes på med mobilkran, och ställdes med lite mellanrum på grunden, de kopplade elen i mellanrummet, sen tryckte de ihop allt och där stod ett färdigt hus.
En bekant hade platt tak med källare, andra på betongplatta med övervåning.
En kompis bor i ett av husen idag, han har kvar orginalköket med bruna stommar och orangea luckor i fint skick.
"Det är snart inne igen" säger han när man frågar varför det är kvar.
Haha! Ja det sägs ju att allt kommer åter :) vi är t ex särskilt glada att huset är byggt i mexitegel, även om just det fasadmaterialet kanske varit ute i kylan senaste 30 åren.

Vårt hus är sådant med platt tak och källare. Ser inte mycket ut på utsidan men ganska rymligt när man väl kommer in. Riktigt roligt att höra minnen från hur huset använts i vardagen. Ser fram emot att möblera för umgänge och framtida minnen för kidsen!
 
Blev lite osäker så jag ringde en polare och frågade, och han sa samma sak, väggen till väster i bild vid matplatsen fanns inte alls. Riv den så ska ni se att det blir ett helt annat hus.
 
Nu är det nästan 20 år sen, men har bott i en lägenhet med ett liknande smalt kök. Tycker det är ganska mysigt, vårt hade en serveringsöppning mot matplatsen.

Men så gillar jag inte planlösningar där köket hänger ihop med vardagsrum och matrum. Kanske för att jag inte brukar involvera gästerna i matlagningen, jag har inget emot att laga mat men ser det inte som en del i underhållningen utan snarare rätt skönt att slippa disk, röra och oväsen när man väl börjat äta. Men förstår att de som ses och lagar mat tillsammans som en del av festen gillar öppna planlösningar...

Jag tror att beroende på hur ni lever så kan det där köket funka kanonbra...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Blev lite osäker så jag ringde en polare och frågade, och han sa samma sak, väggen till väster i bild vid matplatsen fanns inte alls. Riv den så ska ni se att det blir ett helt annat hus.
Oj, nu blev man riktigt nyfiken på den lösningen! Det skulle onekligen öppna upp huset oerhört. För att inte tala om ljusflödet till hallen. Hur löste de med förvaring och avhängning i hallen utan garderoberna där?
 
J JohanLun skrev:
Nu är det nästan 20 år sen, men har bott i en lägenhet med ett liknande smalt kök. Tycker det är ganska mysigt, vårt hade en serveringsöppning mot matplatsen.

Men så gillar jag inte planlösningar där köket hänger ihop med vardagsrum och matrum. Kanske för att jag inte brukar involvera gästerna i matlagningen, jag har inget emot att laga mat men ser det inte som en del i underhållningen utan snarare rätt skönt att slippa disk, röra och oväsen när man väl börjat äta. Men förstår att de som ses och lagar mat tillsammans som en del av festen gillar öppna planlösningar...

Jag tror att beroende på hur ni lever så kan det där köket funka kanonbra...
Håller med dig helt - ibland är det riktigt skönt att kunna hålla kökets disk och stök lite avsides från matbordet och gäster. Samtidigt är det ju mer socialt med öppen planlösning och ganska bekvämt att enkelt kunna se barnen från spisen... Men precis som du säger kommer vi säkert trivas kanon med köket som det är - så som de tidigare ägarna uppenbarligen gjort i över 50 år
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det minns jag inte riktigt, det är över 40 år sen, och när man var 15 släppte man väl jackan på golvet :D:crysmile:
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det minns jag inte riktigt, det är över 40 år sen, och när man var 15 släppte man väl jackan på golvet :D:crysmile:
Haha! Fair enough... smart och yteffektiv hallförvaring var kanske inte precis prio ett att fokusera på i tonåren :D men om minnet skulle komma åter får du gärna hojta till!
 
BirgitS
K KristofferEmma skrev:
Hur löste de med förvaring och avhängning i hallen utan garderoberna där?
I ert fall skulle det väl gå att ha förvaring under trappan, ev. även flytta sovrumsdörren till en annan vägg och låta förvaringen vara framför den befintliga sovrumsdörren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I ert fall skulle det väl gå att ha förvaring under trappan, ev. även flytta sovrumsdörren till en annan vägg och låta förvaringen vara framför den befintliga sovrumsdörren.
Vår trappa går nedåt så det blir tyvärr inget sådant utrymme...

Funderat på en alternativ planlösning gällande förvaring om man skulle slå ut väggen, men har än så länge gått bet. Lägger upp en bild ifall att någon ser det vi missat!
(Vy sedd från ytterdörr med matsalen rakt fram genom valvet)
 
  • Vy från en hall med trätrappa och panelväggar, med utsikt mot valvbågen och matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Förlåt, fick för mig att det var ni som hade en trappa uppåt. Men det går ju fortfarande att flytta sovrumsdörren och ha förvaring framför den nuvarande. Går ju även att ha förvaring där byrån och bänken står.
 
Ofta tycker jag planlösningar och köksplanering i hus från 50-talet fram till 80-talet är väldigt bra. Visst har behoven ändrats men i stort är det oftast så genomtänkt så att det är svårt att få till något bättre. På 90-talet verkar man ändrat så att planlösningar mer styrs av maximera rumsyta och optimera byggkostnader och uppfylla tillgänglighetskrav och regler. Har bott i tre olika lägenheter byggda slutet 90-tal och alla var idiotiskt planerade. Arkitekter skapar nåt som ser coolt ut men inte funkar i praktiken. Går inte att möblera, fönstren släpper in för mycket sol så det blir olidligt varmt, finns ingen bra förvaring osv.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, fick för mig att det var ni som hade en trappa uppåt. Men det går ju fortfarande att flytta sovrumsdörren och ha förvaring framför den nuvarande. Går ju även att ha förvaring där byrån och bänken står.
Ingen fara alls, inte lätt att hålla reda på alla trådar! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att klura på en lösning åt oss.

En flytt av dörr betyda att garderobsväggen får stryka på foten i sovrummet och att man endast kommer in via vardagsrummet. Inte helt omöjligt förstås, men kräver lite gnuggande av geniknölarna... Ska i alla fall rita upp det och känna på den möjligheten. Tack för förslaget! Precis det här vi hoppades på - nya ögon som kan se huset utanför boxen :)
 
J JohanLun skrev:
Ofta tycker jag planlösningar och köksplanering i hus från 50-talet fram till 80-talet är väldigt bra. Visst har behoven ändrats men i stort är det oftast så genomtänkt så att det är svårt att få till något bättre. På 90-talet verkar man ändrat så att planlösningar mer styrs av maximera rumsyta och optimera byggkostnader och uppfylla tillgänglighetskrav och regler. Har bott i tre olika lägenheter byggda slutet 90-tal och alla var idiotiskt planerade. Arkitekter skapar nåt som ser coolt ut men inte funkar i praktiken. Går inte att möblera, fönstren släpper in för mycket sol så det blir olidligt varmt, finns ingen bra förvaring osv.
Håller helt med! Därav att vi inte heller vill riva och göra om något som antagligen varit smart tänkt redan från början. Vi har bott i funkislägenhet från 50-taket tills nu, en liten 3:a men med samma funktion och bättre luftighet/planering/förvaring än många mycket större lägenheter byggda 90-tal.

Väljer schysst retro alla gånger :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
K KristofferEmma skrev:
En flytt av dörr betyda att garderobsväggen får stryka på foten i sovrummet och att man endast kommer in via vardagsrummet.
På ritningen är det plats för dörr bredvid garderoberna. Är det ett barnsovrum räcker det ju normalt med 60 - 120 cm garderob.
 
  • Gilla
KristofferEmma
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På ritningen är det plats för dörr bredvid garderoberna. Är det ett barnsovrum räcker det ju normalt med 60 - 120 cm garderob.
Det har du helt rätt i, bra observerat! Det här ska vi absolut kika närmre på. Testmöblera och se om ljusflödet och öppningen motiverar den extra kostnad öppnandet innebär (visserligen nästan försumligt med tanke på icke-bärande vägg och att vi ändå ska renovera ytskikt)

Tack igen för bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.