Hej!
Jag ska fästa en terassmarkis (6 meter lång, 60kg) i fasaden. Det går inte att sätta markisfästena direkt i takstolarna för då centrerar inte markisen över uteplatsen så jag behöver montera en bärlina. Det jag undrar är;

1. Vilken dimension på de skruv jag ska fästa bärlinan i takfotarna (takfötterna?) med behöver jag? Tjocklek och längd efterfrågas. Tänkte använda fransk träskruv.

2. Kan jag fästa markisfästena i bärlinan (hade tänkt mig 45mm tjock bärlina) med fransk träskruv och i så fall vilka dimensioner på skruv? Eller blir bärlinana för tunn för markisens vikt? Bakom bärlinan är ett lager fasad med bakomliggande luftspalt. Är det bättre att använda bult och mutter för att fästa markisfästena?
I bult-och-mutter-alternativet måste jag sätta korta brädalappar bakom bärlinan vid takstolarna för att skapa en distans så att jag senare, vid montering av markisfästena, kan komma åt en mutter bakom bärlinan.

Mvh Nils
 
optimum
N Nlsp skrev:
Hej!
Jag ska fästa en terassmarkis (6 meter lång, 60kg) i fasaden. Det går inte att sätta markisfästena direkt i takstolarna för då centrerar inte markisen över uteplatsen så jag behöver montera en bärlina. Det jag undrar är;

1. Vilken dimension på de skruv jag ska fästa bärlinan i takfotarna (takfötterna?) med behöver jag? Tjocklek och längd efterfrågas. Tänkte använda fransk träskruv.

2. Kan jag fästa markisfästena i bärlinan (hade tänkt mig 45mm tjock bärlina) med fransk träskruv och i så fall vilka dimensioner på skruv? Eller blir bärlinana för tunn för markisens vikt? Bakom bärlinan är ett lager fasad med bakomliggande luftspalt. Är det bättre att använda bult och mutter för att fästa markisfästena?
I bult-och-mutter-alternativet måste jag sätta korta brädalappar bakom bärlinan vid takstolarna för att skapa en distans så att jag senare, vid montering av markisfästena, kan komma åt en mutter bakom bärlinan.

Mvh Nils
Välkommen till forumet :D

En bild eller ritning hjälper nog till för att du ska få bra svar.
 
Bild behövs.

men oavsett, skippa franska skruven, använd tex VSB Jumbo Jetting 8-10mm istället. Mycket bättre.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hej igen!

Här är bild. Ritningen är ovanifrån.

Översta bilden: Bärlinan fästes, genom fasaden, i takstolarna. Markisen fästes i bärlinan (och fasaden) med fransk träskruv eller dyl.
Tror ni det är tillräcklig bärighet och vilka dimensioner bör jag använda på de olika skruvarna?

Nedre bilden:
Om fransk träskruv inte är tillräckligt för att hålla markisen i bärlinan så kan distanser (nr 4), samma som bärlinan (45x120), adderas så jag kan fästa med maskinskruv/bult och mutter och komma åt att hålla muttern bakom bärlinan.

Mvh Nils
 
  • Handritade konstruktionsskisser över fästmöjligheter för en markis på en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta en lämplig bärlina t.ex. 45x120 på taktolens tassar. Är det en fasadbräda mellan så skulle jag försöka hitta en skruv t.ex jetting 6-8mm tjock och 120mm lång. Helst ska skruven inte gänga i panelbrädan utan släppet mellan skruvskallen och början på gängan ska vara 45+panelbrädans tjocklek.

Jag gillar inte riktigt fransk träskruv när trä skruvas mot trä. Frallor använder jag vid infästning trä mot metallbeslag typ byggvinklar eller liknande
 
G Gukken skrev:
Jag skulle sätta en lämplig bärlina t.ex. 45x120 på taktolens tassar. Är det en fasadbräda mellan så skulle jag försöka hitta en skruv t.ex jetting 6-8mm tjock och 120mm lång. Helst ska skruven inte gänga i panelbrädan utan släppet mellan skruvskallen och början på gängan ska vara 45+panelbrädans tjocklek.

Jag gillar inte riktigt fransk träskruv när trä skruvas mot trä. Frallor använder jag vid infästning trä mot metallbeslag typ byggvinklar eller liknande
Förstår vad du menar med gängorna.
Men "frallor" får du gärna förklara vad det är! Ska de sitta mellan markisfästena (metall) och bärlinan (trä)?
Tack för svaret!
 
Frallor=Franska skruv.

Som sagt, använd Jettingskruvarna istället.
 
Ok, stort tack för hjälpen.

Vad tror ni om fråga 2 då?
Kan jag fästa en 6meter lång och 60kg tung markis (5st fästen) med fransk skruv i en bärlina, 45mm tjock? Eller ska jag skapa distans och fästa med bult och mutter?
 
Min markis sitter direkt i fötterna...förlåt, tassarna med franska. Markisen fästen går ju vanligtvis att flytta utmed markisskenan för att kunna passa infästningspunkter.
På ena sidan har jag 80 cm innan första fästet, på anda 20 cm, just för att få markisen där jag vill ha den.
Den är ute året om ca 120 cm, och har inte ramlat ner än.

OBS!! Viktigt med frallor. Förborra med samma tjocklek som skruven har nere i gängorna -0,5 mm, borra sen med en borr lika midjans tjocklek så djup där midjan hamnar när den är monterad.
Typ. Är en 10 mm fralla 7 mm nere i gängorna, borrar du 6,5 mm hela skruvens längd, sen 10 mm lika djupt som midjan. Smörj skruven med fett eller avsett vax, den går då både lättare att få i, och skär bättre gängor i träet.

45 mm bärlina är lite lite att dra en fralla i, ska du ha en sån bör du nog använda skruv med mutter och stooora brickor på baksidan. Och som tidigare sagt, dra inte fast bärlinan med frallor, men gärna markisen.
 
N Nlsp skrev:
Ok, stort tack för hjälpen.

Vad tror ni om fråga 2 då?
Kan jag fästa en 6meter lång och 60kg tung markis (5st fästen) med fransk skruv i en bärlina, 45mm tjock? Eller ska jag skapa distans och fästa med bult och mutter?
Den kommer inte att ramla ner. Troligen knäcks markiskonstruktionen före infästningen. Kör hårt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.