H han verkar skrev:
inte säkert dom behöver rikta taket, vad står det i offerten
Monteringsanvisningen säger att taket skall vara plant. Alltså måste dom rikta innan plåtläggning oavsett vad som står i offerten.
 
A
Såhär är det riktat, hur tål materialet kondens?

är det rakt nog?

Sitter vanliga trallskruv i mitten på många ställen där det ej är masonit, alltså emellan läkten, så inget som skruven och hålet i pappen är helt öppet för kondens.

kommentarer?
 
  • Tak med riktade silverfärgade läkt och underlag av svart papp, träklossar mellan läkter, nära tegelfasad.
  • Närkontakt av metallprofil riktad mot byggnadsväv med en synlig trallskruv och fråga om kondens och korrekt riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riktningen av metallläkt och trallskruv på en svart vattenavvisande duk på ett takbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bit masonitskiva hålls upp framför takstolar med trallskruvar synliga i skivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Darling McFluff
  • Laddar…
Den här firman, har du kollat dom nåt, omsättning, vinst verksamma hur länge osv?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
A
P Per_Eriksson skrev:
Den här firman, har du kollat dom nåt, omsättning, vinst verksamma hur länge osv?

Bland de äldsta i stan, väldigt gott rykte och oftast något dyrare pga det, dom har lagt både mitt svärmors dubbelfalsade tak och jag jobbar i en miljö med mycket yrkesfolk och har frågat mig runt och bars hört positivt
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag är ingen expert, men jag tycker det ser lite amatörmässigt ut. Nog borde det finnas risk för att kondensvattnet kan tränga in i dessa skruvhål väl?
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 3 till
  • Laddar…
A
V Varglarsen skrev:
Jag är ingen expert, men jag tycker det ser lite amatörmässigt ut. Nog borde det finnas risk för att kondensvattnet kan tränga in i dessa skruvhål väl?
Tycket jag med, är ju helt öppet under, kondens kan ju rinna rakt in i skruven
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
K Karliz skrev:
Hej! Ta hjälp och be en besiktningsman komma och titta! Hälsning Lizelotte
Verkar vara det enda som fungerar.
Tänk att man ska behöva köpa en besiktning av sin anlitade takfirmas jobb, men så ser det ut.
De här typerna startar bolag, blåser fastighetsägare, ringer runt och utlovar tjänster, kommer och sabbar, får dåliga recensioner, konkar och startar om.
Som de här: https://www.allabolag.se/5590763446/ventilationstjanst-skorstenshantverkarna-i-sverige-ab
Kända för att lura äldre att de enl lag måste göra OVK. I sin villa!
Sen kommer de och sabbar så mycket de kan.
De godtar inte bestridanden av fakturor för skitjobb, de nonchalerar dem och skickar till inkasso. Varpå kunden blir ännu räddare och betalar.
Man får ha koll på styrelsepersoner och mer eller mindre synliga kopplingar.

Nej, för dålig kontroll på ROT-firmor. Säkert på RUT också, men nu diskuterar vi hur felaktiga jobb rotarna kan göra utan att åka fast.
Ska man som konsument behöva efterlysa råd på internet liksom...
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Det ser ut att vara fel skruvar och för få skruvar. Trallskruv hör inte hemma på ett tak, och inte skruvar mitt i profilen. Vatten kan rinna in vid skruven om den inte sitter i plåt som ligger dikt an pappen.

En helt annan sak som inte diskuterats alls i tråden är vindtålighet. Nu vet jag inte var du bor och hur mycket det riskerar att blåsa. Det ser ut som profilerna är skruvade med 3-4 skruv per meter om den är skruvad både uppe och nere. Skruven liknar farmarskruv (med packning). Om det bara sitter i råspont, med tre lager papp i mellan är det inte mycket som håller fast reglarna i taket. En rejäl storm så åker både plåt och reglar bort.
Kontrollera med Lindab hur tätt skruv skall sättas och vilken typ (effektiv längd in i fästande material). Be även firman specificera vilken vindstyrka deras lappverk klarar och lämna garantier. Jag har råkat ut för stormskador och det är inget jag önskar någon. Det bygget ser tyvärr inte stabilt ut...
 
  • Gilla
  • Wow
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Det ser ut att vara fel skruvar och för få skruvar. Trallskruv hör inte hemma på ett tak, och inte skruvar mitt i profilen. Vatten kan rinna in vid skruven om den inte sitter i plåt som ligger dikt an pappen.

En helt annan sak som inte diskuterats alls i tråden är vindtålighet. Nu vet jag inte var du bor och hur mycket det riskerar att blåsa. Det ser ut som profilerna är skruvade med 3-4 skruv per meter om den är skruvad både uppe och nere. Skruven liknar farmarskruv (med packning). Om det bara sitter i råspont, med tre lager papp i mellan är det inte mycket som håller fast reglarna i taket. En rejäl storm så åker både plåt och reglar bort.
Kontrollera med Lindab hur tätt skruv skall sättas och vilken typ (effektiv längd in i fästande material). Be även firman specificera vilken vindstyrka deras lappverk klarar och lämna garantier. Jag har råkat ut för stormskador och det är inget jag önskar någon. Det bygget ser tyvärr inte stabilt ut...
Det hörs säkert också. Badonk;).
De där fuljobben borde gå att komma tillrätta med, liksom utförarna.
Att bygg/plåtjobbarna är trevliga avhjälper inte byggfelen.
Eller tänker jag fel nu :cool:
 
A
Vet ej vad jag ska göra, är rätt uppgiven...
 
  • Ledsen
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
A
Shirack skrev:
Vet ej vad jag ska göra, är rätt uppgiven...
Det förstår jag,ser inte roligt ut,ser inte riktigt vilken läkt det är,men är den självärande? många kräver ju fast underlag hela vägen,som påpekats tidigare väldigt lite skruv för att bara vara skruvat i röte,trist läge:thinking:
 
A
Handyman 1 skrev:
Det förstår jag,ser inte roligt ut,ser inte riktigt vilken läkt det är,men är den självärande? många kräver ju fast underlag hela vägen,som påpekats tidigare väldigt lite skruv för att bara vara skruvat i röte,trist läge:thinking:
om jag fattar det rätt är det modellen man kan lägga från takstol till takstol utan råspont
 
Shirack skrev:
Hej har en byggfirma (plåtslagare + snickeri) hemma som lägger om mitt tak.

från ytpapp till plåttak (lindab torekov)

firman var här 2 gånger och måttade och hade sig innan projektet starta.

man rekomenterade stålläktning och lindab torekov tak i hela längder från nock till fotbräda.

nu har dom varit och lagt ny underlagspapp över det gamla och lagt ut stålläkten, har redan noterat för dom 2 gånger att jag är orolig taket blir buckligt då man lagt det över 2 lager gammal ytpapp.

Dom säger det är inga problem och att jag aldrig kommer se det.

vad tror ni, och vad rekommenderar ni hur jag ska gå tillväga mot firman innan taket börjar läggas och allt är försent.

personligen tycker jag att när dom varit här och förprojekterat så hade dom tyckt taket varit för krokigt att lägga på skulle det framförts till mig.

Fanns inget att anmärka på från deras sida innan bygget startade.

Bilden med plankan är en rak planka från nock till fotbräda, skiljer 3cm på vissa ställen, det vågrätta ser ni själv.


Snälla hjälp mig hur jag ska gå till väga

andra byggare jag pratat med i efterhand säger man aldrig skulle lagt stålläkt, utan lagt bärläkt + ströläkt för att det hade tagit bort det värsta av det böjda + rivit bort allt gammal pappen först.

Kan omöjligt va mitt ansvar som kund att bestämma hur dom ska lägga taket? Dom borde veta bäst, och är det något underarbete som behövs göras för att taket ska bli rakt så bör dom säga vad och hur mycket extra det kostar.
å hur fan ska vatten rinna genom de där. katastrof
 
A
S steelcenter skrev:
å hur fan ska vatten rinna genom de där. katastrof
Återigen läs tråden snälla, har behövt bemöta det 3 gånger nu, det är lindab kombiläkt m,med borrad dränering, dom ska ligga så, däremot är allt annat knasigt
 
  • Gilla
steelcenter
  • Laddar…
Vore det jag, skulle jag kasta stålprofilerna åt fanders, och läkta med strö och bärläkt av trä som vanligt. Då är det lätt att få det rakt med tex träkilar under ströläkten, och tätt med en extra tätningsremsa under ströläkten. Och ny underlagspapp tyvärr.
Om nu byggfirmans killar är trevliga, och firman är seriös, så är det väl en smal sak att bjuda dom på en kopp kaffe och förklara att du känner dig otrygg med deras metod. Då gör de nog om detta, möjligen med önskemål om att du står för det extra materialet. Men i det stora hela är det ju en petitess med den extra kostnaden, om du sen känner dig nöjd och taket håller 30 år.
 
  • Gilla
jugge37 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.