Hej

jag vill installera stora byskeugnen men den ska stå 550mm från brandbar vägg, känns som den kommer stå mitt i rummet.

man kan reducera avståndet med brandskydd vägg. Någon som har erfarenhet av detta och har något att rekommendera så vi kan montera braskaminen mkt närmare väggen ?
 
BirgitS
Har bekanta som har satt upp klinkers bakom sin kamin.
 
Ni behöver sätta en icke brännbar skiva
(glas/plåt/vermiculit) en bit in (nån cm typ) från "den vanliga väggen"
 
Du kan minska avståndet till hälften med ett strålningsskydd av ex. minerit eller stålplåt monterat med 30mm luftspalt mot väggen. Vill du ha det en skvätt närmare till så kan du sätta en 50mm kalciumsilikatskiva bakom, typgodkänd med 15cm luftspalt om orginalavståndet är 50 - 70cm

https://www.bauhaus.se/brandmursplatta-100x122x5

Du kan kika i pdfen dom har på den sidan hur den monteras, sen är det ju lite hårfint om den kan stå 10 eller 15 cm från skivan, så ta diskussionen med den som ska besikta installationen först.
 
  • Gilla
Lundin018
  • Laddar…
Vill minnas att när vi installerade vår braskamin i köket på vårt dåvarande hus ca år 1985 så var kravet att vi satte dubbla gipsskivor bakom, och inget trä.
Så det blev två ggr gips och stålreglar i den väggbiten.
Kolla med din skorstensfejarmästare!
 
Skamotec brandskiva
 
Jag använde samma skiva som vinylskiva rekommenderade.
Hakade ur reglarna 25 mm där den skulle sitta.
Klädde väggarna runt om med osb, gips och spacklade och målade sedan så den blev osynlig infälld i väggen vilket minskade avståndet ytterligare.
 
  • Gilla
Lundin018
  • Laddar…
Många bra tips och idéer. Fälla in skivan i befintlig vägg alternativ bygga hela väggen med brandskyddsskivor får de bli.
 
Skivorna är dyra och sköra om du ska montera något på väggen sen så mitt tips är bara skiva där det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.