K Krille4 skrev:
Precis - jag får lite mer betalt än hos bilhandlaren och köparen får köpa billigare än hos bilhandlaren och båda är nöjda.

Att skambjuda 75 kkr för en populär bil som har ett marknadsmässigt pris på 150 kkr är däremot något helt annat - ett skambud som bara irriterar.

/Krille
Brukar du lägga på prutmån?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar du lägga på prutmån?
Ibland och ibland inte. Bäst är att försöka sätta ett så korrekt pris som möjligt direkt och vara tydlig med att det inte finns någon prutmån. Samtidigt vill de flesta köpare kunna pruta lite oavsett pris för att kunna känna sig nöjda med köpet. Så en litem prutmån på kanske 5% brukar jag lägga på.

Första timmen kommer många bud 20% under priset från "hobbybilhandlare" som kan köpa bilen osedd direkt. Det räknar jag inte som skambud utan snarare som en bekräftelse på att jag satt ett rimligt pris. Som skambud ser jag de som bjuder mindre än kanske 70% av marknadspriset. D v s under vad jag snabbt kan sälja bilen för till vilken handlare som helst.

Men ovanstående gäller populära bilar där det finns ett rätt tydligt marknadspris.

/Krille

/Krille
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Känner igen allt som det klagas över. Som dessutom vanligen är berättigat.
Skulle sälja en husbil. (Blocket) Ville bara bli av med den och satte ett pris på 50% av marknadsvärdet.
efter 10 min ringer nr 1 och bjuder hälften av satt pris..
Sen var det ett evigt förhandlande och "komma titta på" (injgen kom) etc etc..
Skulle sälja en bil, för ett par år sen 8 st skulle komma och titta på den på samma eftermiddag. Ingen kom..
men en oändlig mängd nonsenssamtal inkl "kan du köra den til Göteborg?" eller "Kan du köra den till Stockholm?" Kan du byta mote xxx?
Det var bättre förr i världen, folk tycks ha varit klokare då.
Skulel sälja en bil (Golf) på Gula Tidn tid.
Första ringde kl 06.10. Hämtade/betalde bilen kl 12 utanför mitt jobb, samma dag.. En trevlig finne. Raka rör som alltid med dem.
Sen ringde 59 st till. ja, 59 st!!!!!
ALLA skulle pruta!
He-te vad jobbigt det är!
Har folk blivit mer korkade av "sociala medier?" Tror det
Dialog:
Finns xxx kvar
- Ja
- VAR finns den
- I linköping-
- VAR i Linköping?
- Finns i Majelden.
- Har du en adress?
- Ringblommevägen.
- Vilket nummer?
- 29
- När kan jag komma och hämta?
- imon (???) (Han menar nog i morgon..)
- NÄR i morgon???
- På förmiddagen...
Detta är en nästan helt autentisk beskrivning av en mailkonv jag haft...(Platser ändrade)
Ibland undrar jag om en alla regreidierar till barndomen framför en dator/teleon.
Måste man DRA ut uppgifterna ur dem?
i veckan skulle jag hämta en pryl, och fick en gatuadress och nummer. typ storgatan 99
Visade sig vara ett flerfamiljshus med A, B och C-entre..
Dessutom portkod..
Jag åkte därrifrån
Det säga at Sveriges snitt-IQ sänkt med 1.5 enheter de senaste åren..
Jag tror det är betydligt mera...
Numera gör jag såhär:
Skriver alltid:
Först till kvarn..
Håller inget
Aldrig tel nr i annons, mail först... sen tel...
Usch! Det känns så väldigt väl igen - allt du skriver.
Håller speciellt med om IQ-minskningen.

Jag har också åkt hem igen, när jag har kommit fram till en adress som är omöjlig att hitta med Google Maps och bilens GPS. Jag kom fram till en by där inga nummer stod på husen, huset på "street view" stämde inte överens med något av husen där GPS:en sa att vi var framme.
Detta känner man väl till som säljare?? Ge för fan en ordentlig beskrivning.
Jag skickade dessutom SMS att jag skulle vara framme om 5 minuter.
Ingen ute och vinkade in mig när jag kom.
Här kan man såklart tycks att jag borde ha ringt upp och frågat var jag skulle, men där och då kände jag bara att då fick det vara. Det fanns fler av det jag skulle köpa så någon gång får ju folk lära sig.

Sen till TS:
Det här med att man hellre slänger saker än att ge bort dom handlar såklart om hur situationen ser ut innan.
Jag satte ut en annons på en Ryobi bensindriven grästrimmer en gång. Den var sprillans ny. Jag fick den på köpet när jag köpte min åkgräsklippare.
Hade en Makita batteri-trimmer (DUR365) sen innan och behövde därför inte Ryobin.
Satte ut den på blocket för 2/3 av billigaste priset på prisjakt.
Som svar fick jag som vanligt en massa "kan du köra hem den till mig om du får halva priset?" och liknande. "Jag tar den för x/2 om du skickar den till mig och betalar frakten"
Jag känner bara: Nä era dumjävlar! Men kolla på det här Youtube-klippet istället så får ni se när jag ELDAR upp skiten!!!

Nu gav jag förvisso bort trimmern samt en dunk bensin till en kompis, men jag skulle ta ALDRIG ge bort en sak till någon som dum-prutar. Aldrig.

Jag sålde en barnvagn en gång. En Brio. Fin.
Satte ut den billigt. Det ringde en direkt och kom och kollade. Innan hon kom sa jag till min sambo att om köparen börjar pruta kommer jag säga åt henne att åka hem igen. Dealen är off oavsett om hon accepterar begärt pris till slut.
Lyckligtvis prutade hon aldrig.

Jag har inga problem att ge bort saker, men då ska det vara till rätt person och av rätt anledning. Aldrig till någon snåljävel på Blocket.

Så svaret på frågan TS: Nej, jag tror inte att det finns något sätt att övertala säljaren.

Edit: Folk behöver lära sig att om priset är rätt från början, så prutar man inte. Ofta vet man ju att "det här är billigt!!" och då borde man visa lite hyfs och acceptera priset.
 
  • Gilla
Dhle och 2 till
  • Laddar…
Z Zezoz skrev:
Får man fråga vad det är för vara, kvalitet/skick och ålder?

Vill inte svara förräns jag vet om det är hutlöst överpris från säljaren eller skambud från köparen.
Spelar det egentligen någon roll?
Om det är ett hutlöst överpris klickar man helt enkelt bara vidare.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela begreppet "skambud" är groteskt. Det finns inget skamligt i att en eventuell köpare har en annan uppfattning om priset på en vara. Det kallas för kapitalism.
Får en säljare inte sålt sin vara till önskat pris, är priset för högt. Så enkelt är det.
Jämför med en auktion. Första budet brukar vara väldigt lågt. Är det då ett skambud?
På blocket råder samma regler. Folk bjudet på en vara och säljaren väljer bland buden. Om utgångspriset är 3000kr. och det högsta budet är 500kr. Ja, då är det varans värde!
Det gäller oberoende av vad säljaren själv tycker, eller om han påstår sig redan har prutat (mot sig själv).

När säljaren svarar på ett bud i affekt, tror jag det beror på att han känner sig förolämpad. Istället för att beakta alla bud enligt principen: låga bud är bättre än inga bud, tar den primitiva instinkten över och affären går i stöpet pga. personlig prestige.

Det är inte TS fel att säljaren inte kan hantera sitt dåliga självförtroende, utan låter känslorna styra.

Staffan
Jag håller verkligen inte med.
Om värdet hade varit 500:- som du säger, så hade ju säljaren gått med på det priset.
Uppenbarligen är värdet större för säljaren.
Det egentliga värdet på varan är vad säljaren och köparen enas om. Kan man inte enas är värdet fortfarande vad säljaren har satt som utgångspris.

Sen det här med att ett lågt bud är bättre än inget bud stämmer ju inte heller.

Säg att en säljare har en skruvdragare.
En... Ryobi t.ex
Nu när han/hon ska bygga ett uterum, vill denne ha en ordentlig skruvdragare.
I plånboken finns 1.500:-
Det fattas 1.000:- för att ha råd med den där andra, mycket finare skruvdragaren.
Ryobin läggs ut på blocket med priset 1.000:-
Är då ett bud på 500:- bättre än inget bud?
Utan bud kan uterummet fortfarande byggas. Säljs gamla dragaren för 500:- blir det inget uterum alls.

Så... Det kan ha sina orsaker varför man inte säljer till ett för lågt pris istället för att låta bli.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Absolut inte!
Det finns många varor jag egentligen inte behöver. Men får jag dem för rätt pris, kan jag slå till. Finns inget förnedrande i att förhandla om priset. Det ingår i spelets regler.
Man kan säga att den som inte försöker pruta, drar skam över sig själv, då han med all sannolikhet betalar ett överpris.

Senast tittade jag på en överprissatt bil.
Säljaren snackade på om kommande klassiker. Utvändigt sken den ikapp med solen. Men under var det ingen vackert syn. Samt att en del lullull var trasigt. Jag bjöd knappt halva priset och motiverade varför. Det hjälpte inte. Så den gången blev det ingen affär. Men säljaren nämnd inte ett ord om "skam" eller andra invektiv. Istället stod vi och snackade bilar i en dryg halvtimme.

Så när jag ger låga bud motiverar jag det med att jag egentligen inte behöver varan, eller andra konkreta orsaker. Till exempel, varans skick.

När jag säljer beaktar och svarar jag på alla bud. Undantaget de oförskämda och då menar jag naturligtvis inte priset, utan språkbruket.

Staffan
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Oss alla. Även dig.

Staffan
Du är väl inte ett dugg bättre?
Köper grejer du inte behöver bara för att priset är rätt?
Det gör ju att någon annan som hade behövt prylarna tvingas köpa nytt istället.

Knepigt miljötänk.

Lätt att se flisan i andras ögon men desto svårare att se bjälken i sitt eget...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
I just det här fallet så tror jag inte din "brother from another mother" faktiskt förväntar sig att få köpa prylen för 500, utan det är snarare en annan kulturs sätt att "bjuda in" till förhandling.

Jag brukar skriva "vad tar du vid snabb, krångelfri affär?" för att se vad säljaren har för inställning till förhandling..
Den där frågan brukar jag svara såhär på:
- Ja du, jag skulle kunna gå ner till halva priset.
- Ok. Bra pris, när kan jag komma?
- Ja alltså... priset gäller ju inte dig, eftersom du just diskvalificerade dig med din första fråga.

(Nej det brukar jag inte svara, men jag har god lust)

En snabb krångelfri affär är när köparen kommer på en av mig utsatt tid, utan att pruta.
Tjafsar inte om priset. Ber mig inte komma och lämna prylarna. Ber mig inte skicka och att jag ska stå för frakten.
 
C Chentin skrev:
Den där frågan brukar jag svara såhär på:
- Ja du, jag skulle kunna gå ner till halva priset.
- Ok. Bra pris, när kan jag komma?
- Ja alltså... priset gäller ju inte dig, eftersom du just diskvalificerade dig med din första fråga.

(Nej det brukar jag inte svara, men jag har god lust)

En snabb krångelfri affär är när köparen kommer på en av mig utsatt tid, utan att pruta.
Tjafsar inte om priset. Ber mig inte komma och lämna prylarna. Ber mig inte skicka och att jag ska stå för frakten.
Jag förstår mig inte på folk som lägger ut saker för försäljning och sen sätter nån form av ära i att vara så otrevlig som möjlig..

Det enda du uppnår är ju att du minskar antalet potentiella köpare?

Varför inte bara säga som det är; "jag prioriterar en hög försäljningssumma över en snabb affär, hör av dig igen om två månader om annonsen ligger kvar"?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jag håller verkligen inte med.
Om värdet hade varit 500:- som du säger, så hade ju säljaren gått med på det priset.
Uppenbarligen är värdet större för säljaren.
Det egentliga värdet på varan är vad säljaren och köparen enas om. Kan man inte enas är värdet fortfarande vad säljaren har satt som utgångspris.

Sen det här med att ett lågt bud är bättre än inget bud stämmer ju inte heller.

Säg att en säljare har en skruvdragare.
En... Ryobi t.ex
Nu när han/hon ska bygga ett uterum, vill denne ha en ordentlig skruvdragare.
I plånboken finns 1.500:-
Det fattas 1.000:- för att ha råd med den där andra, mycket finare skruvdragaren.
Ryobin läggs ut på blocket med priset 1.000:-
Är då ett bud på 500:- bättre än inget bud?
Utan bud kan uterummet fortfarande byggas. Säljs gamla dragaren för 500:- blir det inget uterum alls.

Så... Det kan ha sina orsaker varför man inte säljer till ett för lågt pris istället för att låta bli.
Nja, jag håller nog inte med om att värdet på skruvdragaren är vad säljaren tycker den borde vara värd.
Vi kan ju hitta på alla möjliga räkneexempel som skapar ett högt fiktivt värde, tex. kan vi ju leka med tanken att din altanbyggare har ett till alternativ, att starta företag och bygga altaner åt andra. Ryobin har ett år av professionellt altanbyggande i sig, och med den kan hen bygga två altaner i veckan. Utan skruvdragaren tar det dubbelt så lång tid. Förtjänsten per altan är 5000 kr. Alltså måste ju skruvdragaren vara värd 120.000 kr.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag håller nog inte med om att värdet på skruvdragaren är vad säljaren tycker den borde vara värd.
Vi kan ju hitta på alla möjliga räkneexempel som skapar ett högt fiktivt värde, tex. kan vi ju leka med tanken att din altanbyggare har ett till alternativ, att starta företag och bygga altaner åt andra. Ryobin har ett år av professionellt altanbyggande i sig, och med den kan hen bygga två altaner i veckan. Utan skruvdragaren tar det dubbelt så lång tid. Förtjänsten per altan är 5000 kr. Alltså måste ju skruvdragaren vara värd 120.000 kr.
Det här var det märkligaste inlägget i en diskussion jag har sett - ever. Då har jag ändå varit med på nätet sen dess linda.
 
C Chentin skrev:
Det här var det märkligaste inlägget i en diskussion jag har sett - ever. Då har jag ändå varit med på nätet sen dess linda.
Det var inte dåligt! Då har man lyckats en dag till, helt enkelt.

Skämt åsido, vad är det för märkligt med det? Säljaren kan inte på egen hand bestämma värdet på något, det är ett enkelt faktum. Ett monetärt värde skapas när prylen byts mot pengar. Inte innan.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Chentin skrev:
Kan man inte enas är värdet fortfarande vad säljaren har satt som utgångspris.
Nej. Det stämmer inte.

Det du pratar om, är det av säljaren UPPSKATTADE värdet, men innan en transaktion är genomförd, är värdet okänt.

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var inte dåligt! Då har man lyckats en dag till, helt enkelt.

Skämt åsido, vad är det för märkligt med det? Säljaren kan inte på egen hand bestämma värdet på något, det är ett enkelt faktum. Ett monetärt värde skapas när prylen byts mot pengar. Inte innan.
Det du skrev om skruvdragaren makes no sense. Vet inte om det var din avsikt. Oavsett så var det väldigt oklart.

Marknadsvärdet är det pris där köpare och säljare enas och det blir affär.
Kan inte köpare och säljare enas ligger marknadsvärdet i det pris en likadan produkt såldes för senast. (Kolla t.ex aktiemarknaden för exempel.)
I säljarens fall är det ju det pris han köpte den för, med avdrag för ålder och slitage.
I det fallet sätter säljaren ett pris tillvtill denna är beredd att släppa produkten.

Sätter någon annan ut en EXAKT likadan produkt på blocket för halva priset och det blir affär. Ja, då har vi ett marknadsvärde - där säljare och köpare enades.

Edit: la till ett stycke
 
C Chentin skrev:
Det du skrev om skruvdragaren makes no sense. Vet inte om det var din avsikt. Oavsett så var det väldigt oklart.

Marknadsvärdet är det pris där köpare och säljare enas och det blir affär.
Kan inte köpare och säljare enas ligger marknadsvärdet i det pris en likadan produkt såldes för senast. (Kolla t.ex aktiemarknaden för exempel.)
I säljarens fall är det ju det pris han köpte den för, med avdrag för ålder och slitage.
I det fallet sätter säljaren ett pris tillvtill denna är beredd att släppa produkten.

Sätter någon annan ut en EXAKT likadan produkt på blocket för halva priset och det blir affär. Ja, då har vi ett marknadsvärde - där säljare och köpare enades.

Edit: la till ett stycke
Det var ett påhittat exempel för att understryka att det inte går att blanda in huruvida en altan blir byggd eller ej i värdet.

Fram tills skruvdragaren hittar en köpare är det monetära värdet noll. Känslomässiga värden kan ju vara allt från 1 krona till ovärderligt. Din altanbyggare kanske fick Ryobin av sin far på dennes dödsbädd. Men eftersom ingen lägger ut saker på blocket och förväntar sig att få betalt i känslor så tror jag vi får hålla oss till pengar.

Edit : jag tror vi får hålla oss till saker som byter ägare på blocket eller liknande köpochsälj-sidor med, aktier handlar man ju knappast där...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var ett påhittat exempel för att understryka att det inte går att blanda in huruvida en altan blir byggd eller ej i värdet.

Fram tills skruvdragaren hittar en köpare är det monetära värdet noll. Känslomässiga värden kan ju vara allt från 1 krona till ovärderligt. Din altanbyggare kanske fick Ryobin av sin far på dennes dödsbädd. Men eftersom ingen lägger ut saker på blocket och förväntar sig att få betalt i känslor så tror jag vi får hålla oss till pengar.
Förstår du på riktigt inte varför jag tog med det där om att altanen inte blir byggd?
Då ska jag förtydliga mig:
Det var för att måla upp en bild som tydliggjorde att värdet inte är vad köparen är beredd att betala.
Eftersom då hade säljaren i mitt exempel inte kunnat slutföra sitt projekt.
Det var ett svar på när någon skrev: Ett lägre bud är bättre än inget bud.

Det är möjligt att du bara trollar, med tanke på att du drar upp fullt osannolika exempel som argumentation. Svårt att avgöra.
Det är sin sak om du inte förstår men du behöver inte göra dig dum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.