C
L Latitud79 skrev:
I Uppsala tillämpas besiktningsklausuler med ett vite, dvs att köparen som avbrutit affären ersätter mellanskillnaden mellan deras pris och faktiskt försäljningspris om man hoppar av ett köp. Det är betydligt bättre och då slipper man oseriösa köpare, som i efterhand ska pruta och krångla.
Poängen med besiktningsklausuler är ju att på ett rimligt sätt möjliggöra att köpekontraktet skrivs innan köparen fått tillfälle att fullgöra sin undersökningsplikt. Givet alternativen är rimligtvis den ordningen enklast och bäst för alla parter. Säljaren löper precis samma risk om besiktning skall ske innan köpekontraktet skrivs.
 
D
L Latitud79 skrev:
Det blir inte samma konsekvenser som att hoppa av ett köp. Vid avtalsbrott att ej fullfölja köp ska köparen ersätta samtliga kostnader. Här endast prishöjningen som vederbörandes bud bidragit till, samt besiktningskostnader.

Sen kanske det skiljer sig på olika marknader. Men i Uppsala kostar rimliga hus från sex miljoner och uppåt. Så om köparen är seriös spelar 50-100kr inte så stor roll.
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara Uppsalas unika marknad som ligger bakom. 5-6 miljoner är ett normalt villapris i Göteborg också, men ändå har jag inte hört talas om att man skulle utforma besiktningsklausuler som du beskriver dem. Jag tycker den låter helt orimlig.
 
D Drömtroll skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara Uppsalas unika marknad som ligger bakom. 5-6 miljoner är ett normalt villapris i Göteborg också, men ändå har jag inte hört talas om att man skulle utforma besiktningsklausuler som du beskriver dem. Jag tycker den låter helt orimlig.
Jag skrev inte att Uppsalas marknad var unik, bara att det är så besiktningsklausuler tillämpas i Uppsala.
 
Det låter fullständigt orimligt.
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Det är bara att anmäla till fastighetsmäklarinspektionen, är förfarandet vanligt i Uppsala så blir det snabbt en minskning av mäklarkåren i Uppsala. En sådan formulering kan omöjligen vara i linje med god mäklarsed.

Om jag vill köpa en 8 miljoners villa med sjötomt. Och vid undersökningen upptäcker att den är ett svartbygge på tomt med totalt byggförbud. Så får man vara glad om det går att få 50 000 för den av nästa budgivare. Skulle jag som köpare då få stå för det så faller ju hela tanken med att kunna skriva kontrakt för att sedan undersöka.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är bara att anmäla till fastighetsmäklarinspektionen, är förfarandet vanligt i Uppsala så blir det snabbt en minskning av mäklarkåren i Uppsala. En sådan formulering kan omöjligen vara i linje med god mäklarsed.

Om jag vill köpa en 8 miljoners villa med sjötomt. Och vid undersökningen upptäcker att den är ett svartbygge på tomt med totalt byggförbud. Så får man vara glad om det går att få 50 000 för den av nästa budgivare. Skulle jag som köpare då få stå för det så faller ju hela tanken med att kunna skriva kontrakt för att sedan undersöka.
Avtalet har ingen med god mäklarsed att göra. Avseende svartbyggen så är det väldigt enkelt och snabbt att kolla upp samt att säljaren givetvis ska intyga att samtliga byggnader har korrekt bygglov. Om de vägrar intyga det, då är det skumt och enkelt att avbryta innan kontraktsskrivning.

Det går att vrida och vända på detta hur mycket man än vill. Läs själv om alla oseriösa köpare, som ska ha in besiktningsklausul och därefter kommer på att de efter tre veckor ska pruta 400.000 kronor på grund av ”nya fel” som uppkommit vid besiktningen.

Då sitter säljaren med ett svårsålt hus ”måste vara fel på huset då tidigare köpare hoppat av efter besiktning”. Samt dubbla boendekostnader med överbryggningslån på fyra till sex miljoner kronor.

Det är ju upp till köparen att välja att acceptera ett sådant upplägg eller inte och det är inte ”oskäligt villkor” i juridisk mening.

Senast när jag sålde så var det inte budgivaren med det högsta budet, som fick köpa, då mäklaren avrådde från att sälja till den spekulanten.

Det var mitt sista inlägg i denna debatt. Vi kan i alla fall enas om att vi är oense i sakfrågan.:D
 
Jo det har absolut med gid mäklarsed att göra. Om mäklaren medverkar till en villkorad besiktningsklasul så är det tex något som bryter mot god mäklarsed. Det här låter definitivt som att det också skulle vara så. Men visst stämmer dina synpunkter på att klausulen kan orsaka problem.
 
Det är ju precis lika illa för säljaren om den oseriösa köparen skall vänta två veckor på att få klart en besiktning innan man skriver kontrakt. Och sedan kräva 400 000 i sänkning vid kontraktsskrivningen. Situationen för säljaren blir identisk.

Enda sättet för säljaren att komma förbi en sådan risk, är att neka köparen en möjlighet att undersöka fastigheten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Ett tips är att man kontaktar kommunen så fort som möjligt och begär ut all dokumentation som finns om huset, även lantmäteriet kan man begära ut från och få lite smått och gott.
Jag vet att det är en gammal tråd men jag lånar den lite. Vi går också i köptankar och jag har enligt ditt tips kontaktat kommunen och Lantmäteriet. Från Lantmäteriet har jag fått ut bygglovshandlingar och fastighetsinformation dvs registerutdrag med taxeringsuppgifter, värdering, inteckningar mm. Kommunen har dock svarat att jag behöver speca upp vad det är för dokument jag efterfrågar, då jag bara sagt att jag vill ha ut all dokumentation som rör fastigheten i fråga. Vad kan det finnas för dokument som kommunen har - jag är helt novis på detta. ☺️
 
Mac_attack
LilaDe LilaDe skrev:
Jag vet att det är en gammal tråd men jag lånar den lite. Vi går också i köptankar och jag har enligt ditt tips kontaktat kommunen och Lantmäteriet. Från Lantmäteriet har jag fått ut bygglovshandlingar och fastighetsinformation dvs registerutdrag med taxeringsuppgifter, värdering, inteckningar mm. Kommunen har dock svarat att jag behöver speca upp vad det är för dokument jag efterfrågar, då jag bara sagt att jag vill ha ut all dokumentation som rör fastigheten i fråga. Vad kan det finnas för dokument som kommunen har - jag är helt novis på detta. ☺️
Spontant tänker jag att ev. radon och asbestmätningar kan vara intressant. Även detaljplan/översiktsplan för att se om någon industri eller liknande är planerat i närheten.
 
C
LilaDe LilaDe skrev:
Vad kan det finnas för dokument som kommunen har - jag är helt novis på detta. ☺️
Status på ev. enskilt avlopp (-> miljökontoret) slår mig som en av de första grejorna jag brukade kolla. Förvånansvärt vanligt att säljaren (påstår sig) inte har koll på detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ta reda på om det finns några förelägganden från kommunen. Det kan gälla avlopp (framförallt om det är enskilt avlopp, och i så fall också om det finns tillstånd för avlopp). Det kan även gälla förelägganden om svartbygge, något kanske måste rivas.

Ta reda på om det finns några planearbeten i närheten, inte så kul om du får nya sträckningen av E4 som närmaste granne, eller en stor industri, här i närheten tittade vi på ett hus för en massa år sedan, några månader senare omvandlades den pitoreska grusvägen utanför det huset till en 4 filig genomfartsled på viadukt 6m upp i luften, och just vid huset blev det av och påfarter, så snarare 6 filig. Ta reda på om det finns några pågående bygglov i grannskapet. Grannen kanske tänker riva och bygga nytt nära tomtgräns precis där det tar bort all sol från altanen osv. (just det har hänt här i grannaskapet för några år sedan).
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
R
Mac_attack Mult skrev:
Även detaljplan/översiktsplan för att se om någon industri eller liknande är planerat i närheten.
Bra att du nämner översiktsplanen. Jag tror att många missar att kolla den innan man avslutar ett fastighetsköp. Jag känner till ett fall där man blev helt överraskad av att få en ny förskola till granne, trots att det stått i kommunens översiktsplan i mer än 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.