P PH8 skrev:
Väcker upp den här gamla tråden om det är någon som är intresserad av erfarenheter av portar från garageexperten. Priset på porten jag köpte var bra (frakten dyr) men kvalitén på den tycker jag är dålig. Överlag känns det att den är gjord på billigast möjliga vis. Alla skenor är tex. ogradade och sylvassa i kanterna så handskar är ett måste vid montering. Monteringsanvisningarna är väldigt knapphändiga och det krävs en del fantasi och klurande för att få ihop hur delarna ska monteras. På min port är dessutom fallskyddet/fjäderbrottssäkringen felaktigt. De verkar ha ändrat designen sen anvisningarna skrevs för den ser inte ut som på bilderna men som den är gjord nu fungerar den inte. Själva porten fungerar iofs ändå men om fjädern går av riskerar den att ramla ner.

Jag rekommenderar inte att köpa port härifrån.
Har du möjlighet att illustrera designen på fallskyddet/fjäderbrottsäkringen så man förstår varför den inte fungerar? Var detta en Wisniowski-port eller en av deras andra NoName?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Köpte 2 portar 2014, ganska rappliga skenor, hade även böjarna på skenorna varit o metall hade det gjort stor skillnad istället för plast... glider inte så bra som man kunde hoppas.
Dålig och bristfällig installationsguide, fick till slut gå till grannen o titta hur han port var monterad (annan tillverkare men ändå lik)
Fick dessutom över en hel del fästen o skruvar... kan iof vara samma monteringskit till alla deras portar så man får för mycket grejor.
Var detta Wisniowski eller deras NoName? Är det alltså böjarna på skenorna gjorda av plast eller hur menade du? Möjlighet att infoga en bild?
 
Hur är ljudnivån på porten och motorn? Skulle vara intressant med en video på garageexpertens och en Hörmann, om det är någon skillnad. Kan ju skramla, gnissla och slå i billigare portar och det vill man ju inte.
 
Ljud från motorn är väl inget att orda om
Men däremot så rasslar och låter det högre om min än om Hörmann som vi har på jobbet.
Det kan förvisso bero på att min inte är injusterad korrekt.

Hörmann har fjädrarna i skenorna, min har ju fjädern ovanför porten, det känns ju lite som en gammal lösning...

Sen bör det folk ovanför dör jag har porten och när barnen är där och härjar så skallrar det i kedjan det gör det inte på Hörmann, kanske ligger någon dämpning eller om min kedja är lite elak

Annars tycker jag dörrbladen ser lika ut i gångjärn osv
Tärningen i överkant lämnar en del att önska...
 
Vi monterade nyligen en port från garageexperten och vill göra ett inlägg här. Vi har tidigare monterat portar från Skånska byggvaror och Hörman och denna port har med god marginal den sämsta monteringsbeskrivningen. Den är i stort värdelös om man inte monterat portar förut. Otydliga bilder och sedan har du bara en stor påse med alla skruv att jobba med.
Men denna youtub film kan nog hjälpa många, därav detta inlägg...

 
  • Gilla
KJE och 2 till
  • Laddar…
A
Lånar tråden lite. Letar en 5 metersport till vårat garage som byggs. Någon som kan rekomendera någon prisvärd och av bra kvalité? Länk?

Mvh
 
klockan8 skrev:
Lånar tråden lite. Letar en 5 metersport till vårat garage som byggs. Någon som kan rekomendera någon prisvärd och av bra kvalité? Länk?

Mvh
Är oxå ute efter en 5m port.
Funderar på krokom porten 40. Svensktillverkade.
https://krokomsportfabrik.se/villaportar/
 
A
Fick offert från Krokom idag. Gick inte att få ncs kundkulör men en nära RAL i nästan rätt kulör. 5x2,1m slät 40mm isolering med motor 21600 kr.

Krokom 60 gick inte att få i annat än standardvit. Hör gärna av er om ni får någon bra offerter på någon kvalitetsport så gör jag desamma.
 
klockan8 skrev:
Fick offert från Krokom idag. Gick inte att få ncs kundkulör men en nära RAL i nästan rätt kulör. 5x2,1m slät 40mm isolering med motor 21600 kr.

Krokom 60 gick inte att få i annat än standardvit. Hör gärna av er om ni får någon bra offerter på någon kvalitetsport så gör jag desamma.
Om jag nu köper en krokom 40 slät vit så blir det nog utan motor från dem. Fick pris på 15.000 sek utan motor.
Beställer hörmann motor supramatic E4 från Tyskland för ca 3900sek ink frakt i stället.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
https://sunus.se/

Wisniowskiportar. En riktigt stor tillverkare i europa, har två sådana. En unipro och en unitherm. Funkar alldeles utmärkt.

Den stora fördelen är också att det finns priser på hemsidan som är rimliga från början. Även frakt är rimligt. Fanns flera port-firmor när oss som sålde Wisniowski och med priser på mellan 30-70 högre än Sunus. Även efter man diskuterat lite och skulle ha två stora portar. Port-branschen är en ån bransch där det finns mååånga små firmor som vill installera för en ganska dyr peng och priserna är ibland nästan Ahlsell-listor där en port på sunus kostar 20000 kan den listas som 35000 på nästa ställe och sen kan de absolut inte gå ner mer än 4000 och ska sen ha frakt på 2-3000.

Inga konstigheter alls att montera såna portar om man är minst 2 pers och har ett minimum av verktyg. Är man själv är det lite klurigt men går absolut om man har ett par tvingar och lite snöre.
 
Titta för övrigt på Krokoms också, en av få med en tjockare port. Men det föll på att den tjocka bara hade standardvit och dessutom med woodgrain-mönster. Besöker man en utställning så tycker åtminstone jag att wood-grain är så otroligt flottigt. Lite som att klistra på plastigt trämönster på ett skraltigt gammalt plastbord. De snyggare portarna fanns bara i de tunna varianterna.
 
A
E Elzza skrev:
Om jag nu köper en krokom 40 slät vit så blir det nog utan motor från dem. Fick pris på 15.000 sek utan motor.
Beställer hörmann motor supramatic E4 från Tyskland för ca 3900sek ink frakt i stället.
håller med. Jag kommer gå på en kvalitetsport istället typ Crawford, eller Novoferm, någon med erfarenhet av dessa? (10 års garanti)

Garageexperten hade ju bara två års garanti också.
 
E Elzza skrev:
Om jag nu köper en krokom 40 slät vit så blir det nog utan motor från dem. Fick pris på 15.000 sek utan motor.
Beställer hörmann motor supramatic E4 från Tyskland för ca 3900sek ink frakt i stället.
Hur har det gått, har du hunnit montera detta och funkade det i såna fall bra?
Jag funderar på att göra likadant och det vore jättekul att hinna få lite tips innan vi beställer! :)
 
F flimsy skrev:
Hur har det gått, har du hunnit montera detta och funkade det i såna fall bra?
Jag funderar på att göra likadant och det vore jättekul att hinna få lite tips innan vi beställer! :)
Det blev att jag köpte en hörmann när dom hade en drive på 25% rabatt.
 
E Elzza skrev:
Det blev att jag köpte en hörmann när dom hade en drive på 25% rabatt.
Oj, bra rabatt! Vart hittade du en så bra deal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.