Jag äger två tomter men det går en liten remsa mellan dessa tomter som någon annan äger och vi blev lite nyfikna på vad det skulle kosta rent administrativt att köpa loss den och "sammanfoga" den med någon av våra befintliga tomter. Troligen kommer vi aldrig försöka göra detta men bara för skojs skull vore det kul att veta vad det innebär :)

Jag har för mig att en avstyckning är rätt dyr (20-30k) så jag är tveksam om det är värt det men finns det några fler kostnader som kan tillkomma? Är det någon kostnad för att utöka någon av de befintliga tomterna eller hur fungerar sånt normalt sett eller är det enklare att man istället får tre olika fastighetsbeteckningar?

Det är alltså den smala remsan mellan 1:61 och 1:64 i bilden nedan som jag menar.

Luftfoto över två intilliggande tomter åtskilda av en smal remsa mark med angivna fastighetsbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte ens de skulle tycka det är okej att bilda en så lite tomt utan möjlighet att bygga på, tror den behöver gå upp i någon av de andra tomterna isf.

Sedan kan man ju fundera på varför den remsan finns där, min gissning är att i detaljplanen eller bara i någons huvud så finns det en ev plan för 1:8 och detta är vägen dit. Antingen som område eller för skötsel av skogen.
Är det i någorlunda tätbebyggt område så kan man ju tro att det är kommunal mark, kan det stämma??
 
S Svanteman skrev:
Tror inte ens de skulle tycka det är okej att bilda en så lite tomt utan möjlighet att bygga på, tror den behöver gå upp i någon av de andra tomterna isf.

Sedan kan man ju fundera på varför den remsan finns där, min gissning är att i detaljplanen eller bara i någons huvud så finns det en ev plan för 1:8 och detta är vägen dit. Antingen som område eller för skötsel av skogen.
Är det i någorlunda tätbebyggt område så kan man ju tro att det är kommunal mark, kan det stämma??
Det ägs av en privatperson och det är utanför tätbebyggt område så jag vet inte heller riktigt vad den remsan har för syfte. Växer ganska tät skog där så någon väg är inte att tala om direkt.

Men det skulle rent tekniskt vara möjligt att göra så att remsan blir en del av 1:64 tillexempel?

Edit:
Liten rättelse, det finns ett servitut sedan 1928 "Utfart" som hör till den större tomten 1:8 (som också innefattar remsan) så det är nog som du säger att det är tänkt som någon slags väg.

Förmån
Beteckning
XXX 1:64

Last
Beteckning
XXX 1:8
 
Syftet med remsan kan ju ändå vara åtkomst av mark även om den inte används till det.

Ja det skulle man ju kunna, vet ju inte din plan men alternativet är ju att slå samman 1:64, 1:61 samt remsan till en större tomt.
Det som tillkommer annars är väl köpeskillingen av marken, den verkar ju inte vara direkt av något värde för ägaren, mer för dig isf.
Ska du inte slå ihop till en stor tomt så ser jag inte behovet direkt men det ska inte jag lägga mig i :D
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Syftet med remsan kan ju ändå vara åtkomst av mark även om den inte används till det.

Ja det skulle man ju kunna, vet ju inte din plan men alternativet är ju att slå samman 1:64, 1:61 samt remsan till en större tomt.
Det som tillkommer annars är väl köpeskillingen av marken, den verkar ju inte vara direkt av något värde för ägaren, mer för dig isf.
Ska du inte slå ihop till en stor tomt så ser jag inte behovet direkt men det ska inte jag lägga mig i :D
Ok spännande, då vet jag iallafall att möjligheterna finns om jag någon gång i framtiden skulle vilja det. Det är inte direkt så att jag går runt och funderar över den där remsan utan det är mer att jag varit nyfiken på vad som går att göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.