Sambon klottra ett litet snabbt utkast för nytt kök. Tänkte kolla vilka regler som gäller för tillgänglighet. Tänker främst på färgmarkerade områden

Blå =1m
Gul = 80cm
Röd = 90cm

Är intresserad vilka vilka regler man kan tänkas behöva förhålla sig till förutom de rent praktiska när det börjar bli dags att planera på allvar
 
  • Handritad skiss av kökslayout med färgmarkerade avstånd på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni behöver inte bry er om några regler om det är en renovering. Dock brukar man rekommendera 1200 mellan motstående skåp och det tycker jag är en bra riktlinje.

80 cm vid spisen är alldeles för lite.
 
  • Gilla
Flaska och 1 till
  • Laddar…
tommib
BBR "kräver" i princip också att häll och vask sitter på samma yta, så köksö utan vask får inte heller ha en häll. Man behöver visserligen inte ta hänsyn till BBR om man bara renoverar och inte frågar någon men just den regeln är inte så dum.

Ytorna vid rött och gult streck kommer kännas extremt trånga till vardags, jag skulle starkt rekommendera att avstå från att bygga så.

Om man verkligen vill ha en köksö så skulle jag rekommendera en halvö som utgår från där kylen är placerad idag. Flytta kyl/frys till skåpen på vänster sida. Detta ger också ett kök som är mer lättarbetat.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bra svar, blir att hålla sig till 1200mm avstånd mellan väggar och bänkar, samt tänka om köksön. För detta behöver antingen vatten och avlopp flyttas men vissa saker är svåra att komma ifrån om det ska bli bra.
Kylen är inte placerad där idag, utan vid motstående vägg. Vi har idag en halvö enl din beskrivning @tommib :rofl:
 
tommib
Bygg inte om det då ;)

Det är ärligt talat en bra lösning på det där utrymmet. Köksöar är trendiga men extremt utrymmeskrävande och opraktiska i de flesta fall. Jag skulle starkt avråda från att klämma in en sådan i ett för litet kök, det ser bara trist ut. Detta är dock en personlig åsikt, ymmv...
 
Håller med Tommib helt och hållet här, en halvö funkar mycket bättre, annars en mindre och smalare ö, och utan spis eller vatten. Det går då att göra dem flyttbara så att man kan frigöra golvytan vid behov. IKEA har ett antal vettiga.
 
Håller med om köksön, inget krav från min sida direkt. Idag har vi skåp ovanför halvön, även om förvaringen behövs så är det ett tråkigt ställe att ha det på. Skymmer fönster och uppsikten över köket.
Visst dessa kan man fimpa men då behöver vi fundera på alternativa förvaringslösningar. Idag har vi spisen placerad i halvön och diskbänk enl bild. Får pussla lite
 
tommib
Sätt häll i övre högra hörnet. Ta bort överskåpen. Ersätt alla underskåp med lådor där det går, de ger mer användbart förvaringsutrymme. Kyl/Frys/Ugn/Micro i högskåp på vä sida. Lådor under Ugn/Micro och ett skåp över. Lådor i största möjliga mån i det sista högskåpet. Gör "halvön" lite bredare och sätt grunda skåp på utsidan (alltså nedåt i bild) samt lådor i hörnet som inte går att komma åt från kökssidan. Det blir lite utrymme som inte går att använda i hörnet (motsvarande de grunda skåpens djup x 60 cm). Alt skippa grunda skåp och ha bara skåp i hörnet på utsidan.
 
tommib tommib skrev:
Sätt häll i övre högra hörnet.
Häll i hörn är värdlöst. Då kan det bara stå en person vid spisen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Ja. Precis. Jag ser det som en fördel.
 
  • Haha
  • Gilla
Pegasusus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.