Hej
Hörde nyligen att det finns eller har funnits en kostnad om ens tomtstorlek överskrider 2000 kvm el dyl. Om det var en skatt eller en avgift eller vad det kan ha varit framgick inte och jag tänkte inte på att fråga. Någon som vet vad som gäller idag om man råkar på någon extra kostnad vid någon viss storlek på tomt?
Finns det några kostnader alls förknippade med att äga en markplätt som inte framgår i avtal?
 
I vissa kommuner sätts anslutningskostnaden för vatten, efter hur stor tomt du har. I ex. Norrtälje kostar en anslutning 320 - 350 000 om din tomt är 2000 kvm. Den ökar med ca 100 kr per kvm tomt.
 
T Tobis skrev:
Finns det några kostnader alls förknippade med att äga en markplätt som inte framgår i avtal?
Ja du kan få betala fastighetsskatt, 1% av taxeringsvärdet, om jag fattat det rätt. Om du har bebyggt tomten så får du istället en kommunal fastighetsavgift, som är mycket lägre. Skatten kan bli rejält dyr.
 
Som hempularen skriver och det hamnar på deklarationen automatiskt. Vad jag förstår finns inget max på denna skatt till skillnad från fastighetsavgiften som är 0.4% och max ca 8000.-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.