Litengubbe Litengubbe skrev:
Vårt hus, som vi nu bott i 15 år, har mer eller mindre exakt samma "problem". Jag kommer inte in i grunden. Dock har jag kunnat inspektera grunden då vi bytt golv i några rum och då rivit hela vägen ner. Det såg bra ut men dumt nog byggde jag ingen lucka, fanns ingen plats helt enkelt.
Om objektet är byggd som vårt hus kan det bli trixit att filma. Utanför den gamla grunden har man murat upp en ny grund, så att gå in via kattgluggarna går inte då det är sten ivägen innanför. Fattar inte riktigt hur de tänkte vid den "stora" renoveringen runt 1980.
Alternativet är väl att helt enkelt borra hål i golvet, men det får man kanske inte...
Eller, så ser grunden inte alls ut som hos oss och du kommer lätt in via gluggarna.
Slutligen som svar, nej tyvärr, känner inte till någon som kan filma.
Ni har inga fasta garderober?
Inspektionslucka gå ju att lägga inne i en garderob.
 
Besiktningsman har redan kollat saken utan att finna inspektionsluckor. Har i alla fall fått tag i en firma som skall gå in med kamera i morgon genom att borra hål i grundmuren (säljaren är med på detta) så jag håller tummarna.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Besiktningsman har redan kollat saken utan att finna inspektionsluckor. Har i alla fall fått tag i en firma som skall gå in med kamera i morgon genom att borra hål i grundmuren (säljaren är med på detta) så jag håller tummarna.
Bra gjort du kommer att bli nöjd att du tittar...sedan om du köper så sätter du in en ruuvi bluetooth sensor som mäter fukten och temperaturen
 
Redigerat:
Besiktning klar. Torrt som fnöske ovanpå materialet i krypgrunden och ingen dålig lukt. Källaren har ståhöjd ca 2 meter och det ligger material cirka 110cm upp inne i krypgrunden så ungefär 90 cm från material upp till golvet. Inget särskilt att anmärka på tyckte firman som kollade. De såg inga våta fläckar. Blir troligen köp.

Dock rekommenderade de att jag installerar fläkt med grundflöde och fuktsensor för extra pådrag i den intilliggande källaren eftersom det längst ner vid golvet är lite fuktigt på väggen men de menar att det är normalt med tanke på att huset ligger nedanför en bergssluttning och att ökad ventilation i källaren och eldning i skorstensstocken kommer att förbättra situationen.

Jag kommer med de rapporter som finns ändå att beställa extra skydd med sanering i husförsäkringem. Vet att If har detta om man kan visa dokumentation på att man undersökt.

Kommer även installera fuktsensor som ni föreslagit.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Besiktning klar. Torrt som fnöske ovanpå materialet i krypgrunden och ingen dålig lukt. Källaren har ståhöjd ca 2 meter och det ligger material cirka 110cm upp inne i krypgrunden så ungefär 90 cm från material upp till golvet. Inget särskilt att anmärka på tyckte firman som kollade. De såg inga våta fläckar. Blir troligen köp.

Dock rekommenderade de att jag installerar fläkt med grundflöde och fuktsensor för extra pådrag i den intilliggande källaren eftersom det längst ner vid golvet är lite fuktigt på väggen men de menar att det är normalt med tanke på att huset ligger nedanför en bergssluttning och att ökad ventilation i källaren och eldning i skorstensstocken kommer att förbättra situationen.

Jag kommer med de rapporter som finns ändå att beställa extra skydd med sanering i husförsäkringem. Vet att If har detta om man kan visa dokumentation på att man undersökt.

Kommer även installera fuktsensor som ni föreslagit.
Ja förväntat resultat!
Fukten i intilliggande källare tror du kommer från bergssluttningen?
Där finns det några förebyggande åtgärder att ta till!
1se till att avleda ytvatten innan det hamnar i din dränering
2 misstänka att det kan behövas åtgärda dränering och då tilläggsisolera samtidigt
3 kontrollera rensbrunn dränering o sätta en pump
4 sätta en avfuktare jag har haft en gående i 40 år med perfekt resultat
 
Gällande 1 ovan så såg dom idag att det ligger dränering uppströms mot berget, det ser ut som att man sprängt ut för huset. Märkligt, jag trodde inte man sprängde 1920 för privata hus. Sedan vad hällar 4 är det ju bara att sätta in en avfuktare i källaren, ingen större kostnad. Finns el och avlopp installerat.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Kontrollera varför man sprängt ... kan vara gjort senare för att minska problem...den fukt du ser i källaren?
På våren så kan det vara mycket värre
Ja med en avfuktare som jag har är det lätt att hålla källaren torr
Köp en med kvalitet Mitsubishi numera canvac 40 år ingen driftstörning tyst 24/7 drift... flytande kristallerna i kontrollen slut men kör i bara ett driftsläge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.