Vi håller på att bygga nytt och har kommit till planering av köksfläkt. Köket är i öppen planlösning med vardagsrum och med ryggåstak (se bild). Hällen sitter i köksön och där är närmare 4m till tak. Därför är vi inne på häll med inbyggd fläkt. Nu söker jag främst någon som vet hur man drar frånluft till en sådan fläkt?

Byggaren har avrått från en bänkfläkt dels för att han inte tror på funktionen och dels för att han aldrig satt in en sådan. Nu har han kommit med frågor om hur frånluftsröret ska dras. Det ska vara gjuten platta.
Ska röret gå ner i dräneringen och sen ut för att gå upp på väggen en bit?
Eller ska det bara vara ett hål rakt ut från plattan på sidan?
 
  • Närbild av en modern induktionshäll med inbyggd fläkt inuti en köksö med träfärgade skåp och ljus bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en planskiss för en våning med öppen planlösning, markerad köksö och köksfläktplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta en okunnig fråga. Hur rengör man en sådan kanal? Svårt nog med en vanlig rakt upp tycker jag. Fettfiltret tar det mesta, men inte allt.
 
Går in utifrån eller inifrån röret med en viska...
 
Som jag förstår så kan du skicka ut luften i sockeln vid golvet då det går genom ett kolfilter.
Borde finnas info om detta i manualen till spisen.

Har också varit inne på denna typ av spis men lagt ner det pga funktionen känns inte 100% men har aldrig testat denna själv. kolla kommentarer på min skapade tråd i samma ämne. Borde gå att söka upp.
 
Tack för alla svar. Det lutar åt att dra röret ner i dränering och sedan ut i sockeln med en sådan som på bilden. Det är dock väldigt lite plats där innan gräset kommer, ca 200mm om man räknar bort 100mm betongplatta.

vi vill inte ha kolfilter då det känns lite fel när man bygger nytt. Det känns som en nödlösning.

byggaren tyckte vi skulle gå ut i sidan sedan upp i väggen och upp på taket men då krävs en extra fläkt pga långt rör. Är det så stor fördel att ha den på taket?

Jag har läst alla trådar jag hittar angående detta och även manualer till ett 10-tal olika märken. I manualerna står inget om utförandet med rördragning mer än i skåpet.
 
  • Avluftsdon för väggmontering, lackad i zinkgrå, visas på produktförpackningar i en webbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med ner i dräneringen ? Som jag förstår det går det bra att ha utblåset i plattans sockel.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad menar du med ner i dräneringen ? Som jag förstår det går det bra att ha utblåset i plattans sockel.
Jag är ingen byggare men som jag förstår det så är själva betongen ca 100mm tjock så där kan man ju inte lägga ett 150mm rör så då måste man ner i dräneringen och sedan går man ut i sockeln som är betydligt högre. Kantelement heter dem väl?
 
Under betongen i isoleringen och ev i gruset menar du va? Ja, i kantelement görs hål för galler.
 
Om luten ska ut så bör du nog dra den vidare, för även om det är ett okej avstånd till gräset nu antar jag att det kommer vara betydligt kortare avstånd till snön...

Innan jag skulle gå vidare skulle jag rekommendera er att besöka någon som har en sådan fläkt installerad och se hur det fungerar i verkligheten, i och med att det inte verkar som ni eller byggaren har erfarenhet av den vore det nog bra med några praktiska råd från verkligheten. Det vore ju trist om ni om ett par år byter häll och måste börja fundera på nya fläkt-kanaler igen, eller bli extremt begränsade i val av spishäll.

Själv valde jag denna fläkt senast jag renoverade och ville blil av med en fast fläkt över köks-ön:
https://www.tretti.se/vitvaror/koksflakt/vajerhangd-koksflakt/product/eico-zoom-plus/

Det är en kolfilter-fläkt med wire-upphängning och den åker upp till taket när man inte använder den. Finns även modeller som är helt inne i taket när de är uppfällda.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om luten ska ut så bör du nog dra den vidare, för även om det är ett okej avstånd till gräset nu antar jag att det kommer vara betydligt kortare avstånd till snön...

Innan jag skulle gå vidare skulle jag rekommendera er att besöka någon som har en sådan fläkt installerad och se hur det fungerar i verkligheten, i och med att det inte verkar som ni eller byggaren har erfarenhet av den vore det nog bra med några praktiska råd från verkligheten. Det vore ju trist om ni om ett par år byter häll och måste börja fundera på nya fläkt-kanaler igen, eller bli extremt begränsade i val av spishäll.

Själv valde jag denna fläkt senast jag renoverade och ville blil av med en fast fläkt över köks-ön:
[länk]

Det är en kolfilter-fläkt med wire-upphängning och den åker upp till taket när man inte använder den. Finns även modeller som är helt inne i taket när de är uppfällda.

Bra sagt om snön, tänkte jag inte på. Väggarna är 350mm breda så man kan kanske gå upp i väggen en bit innan man böjer ut röret?

Vi vill försöka få tag på någon som har praktisk erfarenhet men det verkar svårt.

snygg fläkt. Sådan hade vi absolut kunnat tänkt oss. Det är kanske bara jag, men det känns fel att sätta kolfilterfläkt i nybygge.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Under betongen i isoleringen och ev i gruset menar du va? Ja, i kantelement görs hål för galler.
ja jag antar det. Byggaren pratade om ”i dräneringen”. Men jag tänkte inte på problemet med när det kommer snö.
Alternativen som finns kvar är isf:
1. Gå upp en bit i väggen och sedan ut.
2. Ut i en ”brunn/låda”. Vad för typ vet jag inte.

vad anser du om kolfilter-fläkt i nybygge?
 
PeterFalun
  • Gilla
mullemeck2
  • Laddar…
Jag pratade med sotaren för området där vi ska bygga huset. Han sa följande: Gå ner med spirorör genom plattan. Sedan kopplar man på
Avloppsrör och drar ut till en brunn ett par meter ifrån huset. Avloppsröret ska isoleras och anledningen till att man inte använde spiro är för att det kommer rosta sönder.
Vad tror ni om detta?
 
BirgitS
Sätt in ett brandspjäll så att en brand på spisen inte kan sprida sig genom spiro- och avloppsrör.
Pratade sotaren om rensningsluckor också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.