Hej, har tittat på en villa som redan har en separat uthyrningsdel. Om jag bygger ett Attefallshus på tomten så kommer det ju finnas tre separata bostäder på fastigheten. Finns det någon regel som säger att jag inte får hyra ut 3 separata bostäder på en fastighet?(jag ska alltså inte själv bo i någon del)
 
Det skall inte vara några problem men jag är inte expert på dessa frågor så hoppas någon annan svarar med mer kunskap om detta.
 
M
Detaljplanen (om sådan finns) måste tillåta det, max två bostäder gäller annars på samma fastighet eftersom EN ytterligare bostad får inredas i strid med detaljplan. Osäker om detta gäller när man själv inte bor i någon av dom dock. Sen räknas det nog sannolikt som näringsverksamhet om man inte bor i någon bostad på fastigheten själv, tror det beror på hur länge man hyr ut också.
 
Jag tror inte att det finns något legalt hinder för dig att hyra ut 3 lägenheter i det här fallet.

Men då går det inte som privatuthyrning. Hyreslagen gör skillnad mellan privatuthyrning och näringsmässig uthyrning. Så det blir lite andra krav på uppsägningsregler, dina hyresgäster får besittningsrätt osv.

Det bör även påverka vilka skatteregler som gäller för din uthyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.