Absolut inte....... men när man har ett systematiskt underskott är både de metoderna ett bra sätt att få andrum medan man ordnar långsiktigare lösningar.
Det går inte att bygga upp en exportindustri på tre veckor.
 
Ett annat problem är ju att det inte riktigt finns någon marknad längre för mera exportörer. Marknaden är mättad globalt. Jag har blivit mera skeptiskt till att export är det enda sättet ett land kan växa, vi kommer behöva börja satsa mera på inhemsk konsumtion också.

Tyskarna är ju det bästa framgångsexemplet men för dom har deras otroliga framgångssaga inte lett till så vidare imponerande resultat på hemmafronten, dom har haft lönestagnering, försämringar i välfärden och den inhemska köpkraften har hämmats för att deras exportsektor ska bli mera konkurrenskraftig.

Tyskarna offrar och offrar ser det ut som för att vara världens mest konkurrenskraftiga exportland men det verkar inte som majoriteten av tyskarna får något ur det. En av orsakerna är att allt som gagnar den tyske konsumenten skadar deras exportsektors konkurrenskraft. Löneförhöjningar har dom inte sett på länge, staten investerar knappast alls i den lokala infrastrukturen eller vården, skolan osv. Tyskland lider nu av att mycket av dess infrastruktur börjar bli sliten och behöver moderniseras.

Det var väl typ 0.6% tillväxt i den inhemska sektorn för tyskarna i 2019. Det är inte utan orsak att populistiska partier i Tyskland vinner mark, för allt står inte rätt till i det landet, som ska föreställa EUs succéhistoria. Deras handelspolitik har även negativa effekter på resten av eurozonens ekonomi.

Då man ser till det stora hela (hela världen) är ett lands överskott ett annats underskott och summan av alla länder måste vara noll. Vi kan inte alla vara exportörer, nån måste importera också.

P.S. Jag står inte för alla åsikter och argument som förs fram i artiklarna jag länkat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Excel
Det lutar nog mot reset.

Gissningsvis kommer vi först gå in i deflation pga låg konsumtion.

När pandemin är över går vi in i stagflation, det sker samtidigt som när alla pengar går ut i cirkulation.

Guld och silver är vinnarna, helt klart. På några års sikt:

Guldpris 5000 dollar. oz
Silver 300 dollar oz
 
Snailman
DennisCA DennisCA skrev:
Ett annat problem är ju att det inte riktigt finns någon marknad längre för mera exportörer. Marknaden är mättad globalt. Jag har blivit mera skeptiskt till att export är det enda sättet ett land kan växa, vi kommer behöva börja satsa mera på inhemsk konsumtion också.

Tyskarna är ju det bästa framgångsexemplet men för dom har deras otroliga framgångssaga inte lett till så vidare imponerande resultat på hemmafronten, dom har haft lönestagnering, försämringar i välfärden och den inhemska köpkraften har hämmats för att deras exportsektor ska bli mera konkurrenskraftig.

Tyskarna offrar och offrar ser det ut som för att vara världens mest konkurrenskraftiga exportland men det verkar inte som majoriteten av tyskarna får något ur det. En av orsakerna är att allt som gagnar den tyske konsumenten skadar deras exportsektors konkurrenskraft. Löneförhöjningar har dom inte sett på länge, staten investerar knappast alls i den lokala infrastrukturen eller vården, skolan osv. Tyskland lider nu av att mycket av dess infrastruktur börjar bli sliten och behöver moderniseras.

Det var väl typ 0.6% tillväxt i den inhemska sektorn för tyskarna i 2019. Det är inte utan orsak att populistiska partier i Tyskland vinner mark, för allt står inte rätt till i det landet, som ska föreställa EUs succéhistoria. Deras handelspolitik har även negativa effekter på resten av eurozonens ekonomi.

Då man ser till det stora hela (hela världen) är ett lands överskott ett annats underskott och summan av alla länder måste vara noll. Vi kan inte alla vara exportörer, nån måste importera också.

P.S. Jag står inte för alla åsikter och argument som förs fram i artiklarna jag länkat.
Jo, jag tänker i de banorna, jag brukar jämföra med vad som hände vid industrialiseringens början (som man fick lära sig den i skolan för 50 år sedan ca) textilindustrin började växa i England när maskinerna kom, men det fåtal rika som fanns kunde ju inte konsumera hur mycket kläder som helst, därför blev det nedgång tills arbetarnas löner höjdes, så även de kunde köpa kläder.

Man har nån känsla av att köpkraften idag ökar hos de superrika men inte hos några andra grupper. I stället för att höja lönerna för de som arbetar, så de kan konsumera mer, så har man använt invandringen för att öka konsumtionen, utan att höja lönerna, men den metoden visade ju sig inte fungera så bra över tid.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg i tråden, men internationella valutafonden m fl börjar tala om The Great Reset.
Som någon skrev så har vi nåt vägs ände i väst med nollräntor och minusräntor och tio års konstgjord andning genom QE. Martin Armstrong har länge pratat om en kommande statsskuldskris. Kraschen kommer inte inom privat sektor utan inom offentlig sektor när stater, regioner och kommuner inte längre kan finansiera sig genom evigt tryckande av pengar och noll ambition att betala av på skulder.
https://www.imf.org/en/News/Article...marks-to-world-economic-forum-the-great-reset
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Excel
Tror de kommande 5 åren blir otroligt viktiga hur man säkrar upp sina egna tillgångar.
 
Excel Excel skrev:
Det lutar nog mot reset.

Gissningsvis kommer vi först gå in i deflation pga låg konsumtion.

När pandemin är över går vi in i stagflation, det sker samtidigt som när alla pengar går ut i cirkulation.

Guld och silver är vinnarna, helt klart. På några års sikt:

Guldpris 5000 dollar. oz
Silver 300 dollar oz
Håller med i allt du skriver men frågorna som jag funderar över är hur kommer en reset gå till?

Kommer det bli skuldavskrivningar, radera pensionsavsättningar, bankkris, skylla allt på pågående pandemi, ett krig osv för att starta upp ett nytt FIAT-valuta system där den ackumulerade räntan kväver realekonomin på nytt eller kommer det att bli avskaffande av FED/riksbanker och ha guld/silver/en korg av valutor som ankare och ett jämnare handelsavtal mellan länder. FED skapades ju 1913 så det har ju tagit drygt 100 år att överskuldsätta hela världen och frångå 100% gulduppbackad valuta och stegvis minskat guldet, och från 1971 bara kört Fiat-valuta med petrodollarn.

Kommer Trump att bli återvald så finns ju chansen att det blir en övergång till något nytt, men blir det någon annan så blir det nog en annan typ av reset, IMF och total överstatlighet?

Många tror ju FED ägs av den Amerikanska staten och vet inte hur det fungerar. Trump har ju iofs flyttat in FED under finansdepartementet nu under pandemin när han fick utökade befogenheter och har valt in Judi Shelton som förespråkar guldstandard.

Tror att matpriserna kommer att skena framöver.

Både guld och silver kommer att öka ännu mer, men jag tror silver/silver aktier blir den stora vinnaren.

Har alla min ppm pensionspengar i rena guldfonder sedan 1år tillbaka och 50% av mina privata pengar i AuAg silver fonden.

Att skydda sina tillgångar kommer att bli viktigare än på länge!
 
Guldankaret kommer aldrig tillbaka så länge tillväxt/global-makroekonomi råder i världen.

Blir ju svårt att matcha valutatillväxt mot marknadens behov av betalningsmedel. Vidare vill inget land garantera guld mot papper vilket Nixon insåg.
 
Excel
V volvov70n skrev:
Håller med i allt du skriver men frågorna som jag funderar över är hur kommer en reset gå till?

Kommer det bli skuldavskrivningar, radera pensionsavsättningar, bankkris, skylla allt på pågående pandemi, ett krig osv för att starta upp ett nytt FIAT-valuta system där den ackumulerade räntan kväver realekonomin på nytt eller kommer det att bli avskaffande av FED/riksbanker och ha guld/silver/en korg av valutor som ankare och ett jämnare handelsavtal mellan länder. FED skapades ju 1913 så det har ju tagit drygt 100 år att överskuldsätta hela världen och frångå 100% gulduppbackad valuta och stegvis minskat guldet, och från 1971 bara kört Fiat-valuta med petrodollarn.

Kommer Trump att bli återvald så finns ju chansen att det blir en övergång till något nytt, men blir det någon annan så blir det nog en annan typ av reset, IMF och total överstatlighet?

Många tror ju FED ägs av den Amerikanska staten och vet inte hur det fungerar. Trump har ju iofs flyttat in FED under finansdepartementet nu under pandemin när han fick utökade befogenheter och har valt in Judi Shelton som förespråkar guldstandard.

Tror att matpriserna kommer att skena framöver.

Både guld och silver kommer att öka ännu mer, men jag tror silver/silver aktier blir den stora vinnaren.

Har alla min ppm pensionspengar i rena guldfonder sedan 1år tillbaka och 50% av mina privata pengar i AuAg silver fonden.

Att skydda sina tillgångar kommer att bli viktigare än på länge!
I princip är det omöjligt att komma ur detta. När guldet steg på 70-talet höjde usa räntan vilket medföde att guldrallyt stoppades.Volcker höjde räntan till 20% och räddade dollarn och guldrallyt stoppades. Det går inte nu.

Jag har ingen aning vad som kommer hända. Dollarn kan komma att tappa status som världsvaluta. Vilken valuta kommer ta över är oklart, knappast EUR, Yuan. Möjligtvis SDR genom IMF.

Tveksamt om det åter blir guldstandard. Jag tror svaret om hur reset kan gå till kan finnas i historieböckerna. Det är inte första gången fiatvaluta går åt pipan.
 
Trump blir omvald till mångas förtret. Joe Biden har alzheimers. Förstår inte varför demokraterna inte lyckades fiska fram en yngre kandidat. Får se om Hillary Clinton dyker upp som ersättare i sista minuten om Biden blir värre innan valet. Flera gånger tappar han orden. Glömmer i vilken stad han är. Han glömde även namnet på Obama.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
R
V volvov70n skrev:
George Soros
Om du inte förstått att det är rymdödlorna som styr tycker jag synd om dig! Du behöver spendera mer tid på youtube.

Vakna sheeple!
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Excel
Martin armstrong tog upp detta i våras. Joe är helt väck. Hillary blir president med Barack Obama som VP. (Off topic)
 
R RoAd skrev:
Om du inte förstått att det är rymdödlorna som styr tycker jag synd om dig! Du behöver spendera mer tid på youtube.

Vakna sheeple!
Nja du har nog tittat för mycket på Simpson!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
R
Excel Excel skrev:
Martin armstrong tog upp detta i våras. Joe är helt väck. Hillary blir president med Barack Obama som VP. (Off topic)
Martin Armstrong? Inte den här jeppen väl? https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_A._Armstrong

I så fall känns det som en väldigt tveksam källa :)
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
R
V volvov70n skrev:
Nja du har nog tittat för mycket på Simpson!
Medans du tittat på precis lagom mycket för att landa i att Soros styr världen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.