Någon som har erfarenhet av att måla golvet i vardagsrummet, istället för att slipa och lacka om?
Vad skall man tänka på, vilken färg bör man ha?
 
Det går ypperligt. Tänk på förarbetet bara. Kvistlackbehandla golvet innan. Välj helst linoljefärg. Den håller tio gånger längre än vattenbaserad och enligt mitt tycke vackrare ju mer den åldras. Se till att golvet är rent från början.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Nu skrev du inte vilken kulör du ville ha. Jag har själv målat med Ottosson men det finns säkerligen ett antal fler därute. Man kan späda med terpentin för att förkorta torktiden men å andra sidan luktar det betydligt mer och kräver ventilation.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det går ypperligt. Tänk på förarbetet bara. Kvistlackbehandla golvet innan. Välj helst linoljefärg. Den håller tio gånger längre än vattenbaserad och enligt mitt tycke vackrare ju mer den åldras. Se till att golvet är rent från början.
Med rent från början, vad menar du då? Golvet är från 6+ talet och borde egentligen slipas snart men jag tänkte kolla ifall man kunde måla istället...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Nu skrev du inte vilken kulör du ville ha. Jag har själv målat med Ottosson men det finns säkerligen ett antal fler därute. Man kan späda med terpentin för att förkorta torktiden men å andra sidan luktar det betydligt mer och kräver ventilation.
Vilken kulör tror du skulle passa i vardagsrummet? Det är ju ekparkett idag men ganska mörkt efter 50 år...så kan tänka mig ett något ljusare golv...
 
Y yuphin skrev:
Med rent från början, vad menar du då? Golvet är från 6+ talet och borde egentligen slipas snart men jag tänkte kolla ifall man kunde måla istället...
Fri från fett, damm och annat som innebär sämre vidhäftning. Tvätta golvet ordentligt med brunsåpa
 
Y yuphin skrev:
Vilken kulör tror du skulle passa i vardagsrummet? Det är ju ekparkett idag men ganska mörkt efter 50 år...så kan tänka mig ett något ljusare golv...
Ett alternativ kan vara att slipa det lätt om det är mycket repor och dränka det i såpa som ger ett ljusare golv. Sedan hårdvaxa. Att måla blir lite som färg i övrigt. Den får en kulör.
 
BirgitS
En 60-talsparkett är med stor sannolikhet lackad och då måste man nog få bort all lack innan det går att måla, dvs. man måste slipa golvet, och när man har slipat golvet så är det ljusare så sen man kan man ju ta valfri ytbehandling, lack igen, hårdvaxolja med eller utan pigmentering etc.

Mycket tveksam till att dränka ett lamellparkettgolv i såpa, det låter som gjort för fuktskador nere bland de undre skikten.
 
Och skippa balsamterpentinet inomhus! Späd med lågaromatisk lacknafta om det behövs, och tillsätt sickativ för snabbare härdning.
 
Hur gick det med ditt parkettgolv?
Hur tvättade du? Slipade du? Vad målade du med?
Går i samma tankar.
Så roligt om du ville lägga in en bild på resultatet.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Fillin Fillin skrev:
Hur gick det med ditt parkettgolv?
Hur tvättade du? Slipade du? Vad målade du med?
Går i samma tankar.
Så roligt om du ville lägga in en bild på resultatet.
Har tyvärr inte börjat än, funderar fortfarande om jag bara skall slipa och lacka...
 
Ja det är mycket att ta ställning till.
Lycka till med vad du än bestämmer dig för.
Själv läser jag i skrivande stund på. Och det står massor. För se vad jag väljer.
Det blir inte förrän först nästa år. Tänkte att jag skulle dokumentera hela förloppet
Så andra antingen kan se det som ett varnande exempel på vad man inte skall välja
Eller så blir det bra.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.