Hej,

Första inlägget på forumet! Vet inte om jag lägger detta i rätt kategori.

Jag och sambon håller på att färdigställa en nybyggd villa och idag upptäckte vi något konstigt på väggarna i ena rummet som målades för cirka 2 veckor sedan.

Vi har ingen aning om vad det kan vara och har försökt leta men inte hittat något.

Det är innerväggar alltså utesluter jag kondens/köldbrygga mm. Ventilation och värme är inte igång ännu men tilluftsventilerna sitter så borde vara ok ventilerat.

Vi hittade 3 fläckar alla i samma lilla rum, inga i dem andra.

Tacksam för hjälp!
 
  • Nybyggd vägg med tre mörka fläckar som framträder mot en vit målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på en nymålad vit vägg, okänd orsak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan nämnas att vi försökte torka bort dem, det svarta gick bort enkelt och färgade pappret, men kvar satt en oljig fläck ändå.
 
Fågelskit?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Fågelskit?
Funderade på det med men blir det cm-långa oljiga fläckar som rinner ned av flugor? De två som runnit är ca 3mm breda och 1-1,5cm "långa".
 
Inte av flugskit, men fågelskit kan se ut sådär.
Kan naturligtvis vara ngt annat också. Fågelskit borde inte vara så oljig, men vad vet jag? Är ju inte direkt ngt man examinerar närmare. Färg, konsistens och innehåll beror väl på vad den ätit, och kanske på vilken fågel det är. Fick själv blålilasvarta fågelskitsfläckar på en ytterdörr häromdagen.

Ingen hantverkare som varit där och gjort ngt "smutsigt" jobb? VVS kanske, eller haft ngn maskin med oljesmörjning el likn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.