Hej

Har läst och försökt hitta svaren själv, men inte riktigt blivit klok.

Har för ett par år sedan installerat solceller på taket, vilket gör att jag mer eller mindre har gratis el på dagarna. Tyvärr så ger de inte så mycket under vintern, men under vår/höst så skulle jag vilja använda en ackumulatortank som jag kom över för en billig peng. Jag har då tänkt att köra bergvärmepumpen mot acktanken på dagen, och sedan använda acktanken på natten för att värma huset. Jag får på så sätt ner starter på kompressor och förhoppningsvis längre livstid, då volymen ökar i systemet.

Jag har tänkt att koppla värmepumpen på framsidan, in uppe och ut nere. Sedan har jag tänkt att använda mig av schuntventilen på toppen. Till det en shuntmortor som jag kan slakta från en gammal bergvärmepump som står och samlar damm i garaget.

Är det någon klokare som har några synpunkter? Är jag tvungen att ha en cirkulationspump kopplad shunten och elementslingan?

Jag tänkte också att jag skulle koppla in slingan som finns i tanken till att förvärma varmvatten, så att kapaciteten på tappvarmvatten utökas.

Ackumulatortank för bergvärmepump med schuntventil och temperaturmätare står utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schuntventil och anslutningar på en ackumulatortank installerad för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter mottages med öppna armar!

/Pontus
 
Problemen är dels att värmepumpen får sämre verkningsgrad och kortare livslängd ju varmare vatten den jobbar med och dels att den inte klarar av att ge så hög temperatur. Men om du tror att 500 liter 60-gradigt vatten räcker så är det bara att testa.

Du behöver en separat cirkulationspump för sekundärslingan, dvs mellan tanken och värmesystemet. Den befintliga cirkpumpen cirkulerar vattnet mellan värmepumpen och tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.