Har precis börjat ta bort golvbrädorna i mitt hus från 1911, för att senare komma åt att laga/byta en syllstock. Då ser jag att det inte finns annat än luft mellan timmerväggen och golvregeln, se bild. Ska det inte finnas någon typ av isolering där också, liksom sågspånet som ligger mellan golvreglarna?
(Kanske det blev borttaget när tidigare ägare satte upp en spånskivevägg med plast och isolering mot timmerväggen) På bilden kan man se ut genom syllen som ska bytas!
Golvbrädor borttagna i gammalt hus, exponerar golvregel, tomrum och del av en skadad syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är botten av facket ut mot syllen?
Timmerhus - är syllstocken exponerad mot väder och vind?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hur är botten av facket ut mot syllen?
Timmerhus - är syllstocken exponerad mot väder och vind?
Botten i facket mot syllen kändes murken när jag fick ner handen, inte helt tätt ner mot marken antagligen.
Syllen har legat i fria luften många år, den är murken/rutten invändigt och hål rakt igenom.
Murken syll och skadade träpaneler på husfasad med lösa brädor och spillror på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Penox Penox skrev:
Botten i facket mot syllen kändes murken när jag fick ner handen, inte helt tätt ner mot marken antagligen.
Kan ju vara att den gamla spånisoleringen ramlat ner, eller så togs den bort utan att ersättas vid väggjobbet.

Med ny syll, som väderskyddas av panel/vattbräda, och ny vind- och gnagartät trossbotten i facket så är det bara att fylla i med nytt spån eller annan isolering.
Syllpapp mot grundmuren.
 
  • Gilla
Penox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.