Hej, ska bygga hus på 150kvm totalarea fördelat på två våningar i mälardalen. Jag bygger själv utan tidigare erfarenhet av hus eller snickrande varför ett lättbyggt system är fördelaktigt.

Har i flera år nu planerat att ha bergvärme + FTX + komfortkyla. Men jag får för mig att denna lösning troligen landar kring 300kkr och en hel del jobb och "fula" kanaler genom huset.

Alt.1 (FLVP+LLVP)
Många verkar ju bygga nytt med frånlufts VP och radiatorer och jag börjar mjukna för tanken då det verkar avsevärt billigare och enklare. Funderar även på om det i så fall vore en idé att komplettera med LLVP som ju kan ge komfortkylan på sommaren samt bidra med bättre COP-värde än elpatronen i FLVP när det är kallt. (kanske även komplettera med en solpanel att värma vattnet i FLVP?)

Alt.2 (FTX+LLVP)
FTX-ventilation som ju ska vara väldigt effektiv på att återvinna både värmen och kylan? Men då känns det som 200kkr för bergvärme utöver detta kanske är dyrt för att ge tillskottsvärmen som behövs, samt att radiatorer blir onödigt? Därför även här komplettera med LLVP som får stå för tillskottsvärme och komfortkyla. Så slipper man blanda in FTX:ens elpatron till uppvärmning?

Hur ser ni på dessa alternativ vid nybygge?
 
coconut
J Krullert skrev:
Hej, ska bygga hus på 150kvm totalarea fördelat på två våningar i mälardalen. Jag bygger själv utan tidigare erfarenhet av hus eller snickrande varför ett lättbyggt system är fördelaktigt.

Har i flera år nu planerat att ha bergvärme + FTX + komfortkyla. Men jag får för mig att denna lösning troligen landar kring 300kkr och en hel del jobb och "fula" kanaler genom huset.

Alt.1 (FLVP+LLVP)
Många verkar ju bygga nytt med frånlufts VP och radiatorer och jag börjar mjukna för tanken då det verkar avsevärt billigare och enklare. Funderar även på om det i så fall vore en idé att komplettera med LLVP som ju kan ge komfortkylan på sommaren samt bidra med bättre COP-värde än elpatronen i FLVP när det är kallt. (kanske även komplettera med en solpanel att värma vattnet i FLVP?)

Alt.2 (FTX+LLVP)
FTX-ventilation som ju ska vara väldigt effektiv på att återvinna både värmen och kylan? Men då känns det som 200kkr för bergvärme utöver detta kanske är dyrt för att ge tillskottsvärmen som behövs, samt att radiatorer blir onödigt? Därför även här komplettera med LLVP som får stå för tillskottsvärme och komfortkyla. Så slipper man blanda in FTX:ens elpatron till uppvärmning?

Hur ser ni på dessa alternativ vid nybygge?
Hur ska du lösa tappvarmvattnet i alt 2? Du behöver klara energikraven i BBR, så tappvarmvatten behöver lösas på något sätt.

Många småhustillverkare levererar idag sina hus med FLVP som både värme, ventilation och varmvatten lösning. Det är en kostnadseffektiv lösning men man förlorar komforten hos FTX.
 
Kan du så är Bergvärme (golvvärme) + FTX + Frikyla klart det trevligaste alternativet. Rören för FTX ventilationen drar du i bjälklaget och du behöver bara en halv garderob för kanaldragningen mellan olanen. Alternativt lägger du all ventilation i mellanbjälklagen och kör väggventiler i golvhöjd på övervåningen.

Glöm inte att tänka till när det gäller solavskärmning i söderläge. Många har stora fönster utan rejäla taköverhäng och det blir olidligt varmt
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
Bor själv i ett nybyggt lösvirkeshus men som vi beställt enligt våra önskemål på totalentreprenad till lokal firma i Uppland. Vi valde FTX, bergvärme och komfortkyla. Huset är på 190 kvm i två plan och första året gjorde vi av med 8500 kWh inkl allt.

Vi bodde tidigare i ett hus med frånluftsvärmepump. Det fungerar också så klart men det blir dragigt i alla spaltventiler vid fönsterna. Vi upplevde det också som bullrigt i sovrummen från lokala gatan när grannar körde förbi med dubbdäck och barn som lekte sent på kvällen på gatan. Med spaltventilerna har man ju öppna hål rakt in i huset.

idag är huset mycket tystare och vi hör inte bilar som kör förbi på gatan. Vi planerade för FTX från början och lyckades dölja alla ventilationskanaler i inbyggda garderober, gästrum, tvättstuga. I allrummet uppe har vi låda för ett ventilationsrör som jag stör mig lite på som vi nog hade kunnat projektera bättre för att dölja... Med bra planering går det att få en snygg FTX installation som inte syns.

Bergvärme & FTX är en dyr lösning men väldigt bra lösning. Jag tror också det höjer värdet på huset. Ett alternativ som jag ser det är FTX och luft-/vattenvärmepump. Tror man riskerar fuktproblemen om man inte har golvvärme i betongplattan.

Frånluftsvärmepump tycker jag känns lite som en halvbra 90-talslösning. Att skilja på ventilation och uppvärmning är mer robust.

Så tänker jag.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Jag var själv länge inne på FTX - Bergvärme - frikyla - Solceller. Men det blev LLVP + FLVP + Solceller och faktiskt fungerar det riktigt bra, komforten är bra och det kyler bra och mycket bra driftekonomi. En LLVP är ju i princip "gratis" i installationskostnad när man ser vad hela bygget kostar och FLVP var standard i hustillverkarens katalog med ett ganska dyrt tillval för bergvärme + ftx, solcellerna var det på den tiden 30% bidrag för. Det blev en billig och bra lösning men FTX + bergvärme hade ju såklart varit lite bättre men ganska mycket dyrare.

Den dagen om jag fortfarande bor kvar och FLVP behöver bytas ut så gör jag ett omtag och antingen kör luft-vatten eller bergvärme och bygger ut med tillluft för ett FTX system. Bygger jag nytt hus igen så kommer jag troligen köra på bergvärme, men är absolut inte missnöjd med min lösning idag. Det finns mycket annat dyrt man kan prioritera istället när man bygger än vent och värme. I mitt fall var det även sambon som bromsa får hon såg verkligen inget mervärde med ftx och bergvärme men tyckte solceller var vettigt
 
Redigerat:
Hej och tack för svar! Sant jag missade att tänka på tappvarmvatten i alt.2!

sunnis sunnis skrev:
Jag var själv länge inne på FTX - Bergvärme - frikyla - Solceller. Men det blev LLVP + FLVP + Solceller och faktiskt fungerar det riktigt bra, komforten är bra och det kyler bra och mycket bra driftekonomi. En LLVP är ju i princip "gratis" i installationskostnad när man ser vad hela bygget kostar och FLVP var standard i hustillverkarens katalog med ett ganska dyrt tillval för bergvärme + ftx, solcellerna var det på den tiden 30% bidrag för. Det blev en billig och bra lösning men FTX + bergvärme hade ju såklart varit lite bättre men ganska mycket dyrare.

Den dagen om jag fortfarande bor kvar och FLVP behöver bytas ut så gör jag ett omtag och antingen kör luft-vatten eller bergvärme och bygger ut med tillluft för ett FTX system. Bygger jag nytt hus igen så kommer jag troligen köra på bergvärme, men är absolut inte missnöjd med min lösning idag. Det finns mycket annat dyrt man kan prioritera istället när man bygger än vent och värme. I mitt fall var det även sambon som bromsa får hon såg verkligen inget mervärde med ftx och bergvärme men tyckte solceller var vettigt
Vad får dig att vilja köra bergvärme och FTX på nästa hus? Fungerar komfortkylan från LLVP bra för er på sommaren? Nackdelen när FTX inte finns med är väl att man drar in varmare uteluft genom ventilerna.
Tycker du det var vettigare att prioritera solceller över solpaneler? Tänker att solpanelerna hjälper till att värma vattnet under stor del av året vilket minskar behovet av att FLVP ska värma både hus och tappvatten. Blir det solceller även på nästa hus eller känns det som en mindre värd investering?

Jag ser också den stora kostnaden som lite av ett hinder för bergvärmen + FTX. Jag försöker bygga enkelt och billigt för att slippa låna pengar av banken, därför är en skillnad på 200kkr ganska avsevärd när man behöver spara ihop till det själv.

Jag kan förstå att vissa saker rentav är skönt att ha, men jag är nog villig att utstå i-landsproblem så att säga, till förmån för ekonomin.

Om man behöver "spikea" värmen för att hålla nere elkostnaderna när det är riktigt kallt skulle jag kunna tänka mig en liten kamin, men helst inte om den inte gör någon märkbar skillnad för ekonomin.

Kan man verkligen borra sig igenom mellanbjälklaget och dra ventilationen därigenom? Jag trodde de behövde hållas relativt o-borrade för hållfasthetens skull, men de kanske sitter så tätt samt att golv och innertak håller ihop allt, att det inte gör något om en större del av tvärsnittsarean av balkarna borras upp? Jag fick för mig att jag måste bygga kanaler i "boxar" uppe i hörnen längs varje rum för att undvika kapa i mellanbjälklaget. För rören på övervåning går man generellt genom isoleringen på vinden ovanför takstolarna?
 
3. LLVP+ FTX ;)
 
sunnis
@Krullert varför jag ska ha det när jag gör om det är nog mest fåfänga att jag absolut vill ha det - och att det är den bästa värme och vent-lösningen.

LLVP funkar bra, de varmaste dagarna så går den i princip dygnet runt på full effekt och den gör stor skillnad. Ett dilemma är att den varma utomhusluften dagtid men det är inget jätteproblem, viktiga är att man kyler ordentligt på natten så husstommen är sval.

Solpaneler är det väl knappt någon som installerar idag? Jag är inte jätteduktig på dessa men ska det fungera bra så behöver man väl rejäl volym i ackumulatortanken? Solceller tycker jag känns mer värt, energin kan användas till vad som helst, värma varmvatten, ladda bilen, driva llvp vid kyla, rosta frukostmackorna, överskottet säljs till spotpris och kvittas sedan mot övrig förbrukning på elfakturan. Min Nibe F730 är integrerad med solcellsanläggningen så där man kan välja i menyn om den ska prioritera t.ex varmvatten vid överproduktion av solel. Förra året förbrukade jag 9200kWh med allt och hade ett överskott på 4500kWh. 190kvm 2-plan.

Kamin är mest trivseleldning och komfort, klart att det gör lite på marginalen men dels är det svårreglerat med värmepumpen, visst inomhusgivare gör en del. Inför i år har jag installerat en fläkt i min kamin och tänkte reglera flvp värmekurva elektroniskt med lite fiffig hemautomation. Men då har jag en dyr pjäs på 590kg, den kanske lämpar sig som riktig värmekälla. Ett alternativ kan ju vara en vattenmantlad kökskamin, Nibe FLVP ska gå att docka med dessa, det är nog vettigaste lösningen om man vill fastbränsleelda uppvärmningen och vattnet. Men det är inte mycket till besparing då nya hus med bbr kraven är faktiskt riktigt bra, ved kostar ju också om man inte har det gratis.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
3. LLVP+ FTX ;)
Sorry, ska stå LVVP + FTX
 
sunnis
Luft-vatten finns det många intressanta lösningar och med kyla. Nibe har ju en frånluftsmodul till deras luft-vatten med återvinning på frånluften om man inte vill betala/installera ett komplett FTX system?
 
Den måste man ha om man inte kör FTX då det är krav på värmeåtervinning av frånluften.

Labba med integrering av kamin är att krångla till det.
Just frikyla är trevligt men ska du ha extremt låg investering är det luft-luft värmepump och en enkel FTX som gäller och direktverkande varmvatten eventuellt med solfångare för varmvatten. Men då är man nära en FLVP ändå. Iofs slipper man kallraset ;)
 
sunnis sunnis skrev:
Luft-vatten finns det många intressanta lösningar och med kyla. Nibe har ju en frånluftsmodul till deras luft-vatten med återvinning på frånluften om man inte vill betala/installera ett komplett FTX system?
Tack för alla svar, detta var intressant. Jag håller med om att LVVP+frånluftsmodul vore väldigt bra, men har den då även möjlighet till kyla? Eller skulle man även behöva komplettera med en LLVP för att åstadkomma detta?

Skulle vanlig LVVP+FTX kunna innebära att FTX ger kylfunktionen i ett sådant system?

Ang. FTX. Fördel med vindsmonterad vs. bredvid VP i grovköket? Utrymmesbehovet är inte avgörande utan kondensproblem, serviceåtkomst, inställningsmöjligheter etc. går före. Jag får för mig att ett FTX aggregat i grovköket vore att föredra för att minimera antalet genomföringar i klimatskalet etc?

Solceller för att direkt driva kylfunktionen på sommaren låter ju som en bra idé, och verkningsgraden för att värma tappvarmvatten borde ju vara bra då också. Jag har bara fått för mig att själva försäljningen av överskottsel varit ofördelaktig skattemässigt men de verkar då ha löst det smidigt med avdrag efter överskottsproduktion.

Sedan undrar jag om man ska koppla köksfläkten till frånluftsmodul/FTX/FLVP eller om den ska gå rätt ut genom väggen?

Smarta lösningar i all ära, men gäller att få dem inom ramen för energikraven med i beräkningsunderlaget antar jag. Det konstiga är att jag låg på gränsen på min beräkning när jag hade bergvärme+FTX. Men kanske det är felberäknat, en sådan LVVP med frånluftsmodul måste väl vara tillräckligt effektiv för att klara de allra flesta lågenergihuskraven med vedertagen golv, vägg och takisolering?
 
LVVP med frånluftsmodul blir ett uns effektivare än en FLVP då skulle jag valt en FLVP i såfall då du ändå inte kan kyla utan en flältkonvektor.

Du kan egentligen sprida kyla på 3 sätt,
1. genom att kyla plattan (mindre bra)
2. Genom fläktkonvektor (typ LLVP innedel etc. Bra effekt men punktkylning där fläktkonvektorn är placerad)
3. Genom en insats i tilluftsventilationen (kyleffekt begränsad av luftflöde men bra spridning)

Kör man frikyla via bergvärme kan man med gott samvete ha kyla hela tiden utan hög energiförbrukning så med frikyla tycker jag det är vettigt med en insats i FTX systemet.
Om man däremot kör aktiv kyla via en värmepump, LLVP eller LVVP är det smidigt att kyla ordentligt bara när det behövs och då passar fläktkonvektorer bättre.

Om man kör LVVP blir kostnaden för att dra en fläktkonvektor med kyla rätt lik att installera en separat LLVP och eftersom en LLVP bara har ett jobb är den enkel att reglera och mitt föreslagna val.


Det är ju 4 uppdrag som skall lösas. Helst skulle jag ha en maskin för varje uppdrag ;)
1. Rumsuppvärmning
2. Varmvattenproduktion
3. Rumskyla
4. Ventilation
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.