Idag har jag badat 10 ggr mellan snickeri, målning, matlagning och en tur till jobbet. Värt varenda krona en dag som denna med 29grader i skuggan. Hinner helt säkert med ett dop till idag.
 
R Robban1234 skrev:
Idag har jag badat 10 ggr mellan snickeri, målning, matlagning och en tur till jobbet. Värt varenda krona en dag som denna med 29grader i skuggan. Hinner helt säkert med ett dop till idag.
Idag var min sista semesterdag. Unnade mig tre timmars bad. Det var verkligen extremt varmt i dag.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Köp en båt för 200.000 kr, värdeminskning 10.000 per år. Bränslekostnad 20 kr/sjömil, Bryggplats och vinterförvaring: 15.000 kr/år. Åtskilliga timmar vårrustning och förberedelser inför vintern: ? kr. Kostnad per användning beror på hur sommaren blir men två riktigt fina sommardagar på sjön: priceless.

Köp en sprillans ny bil...
Köp en extremt stor TV...
Köp en värsting speldator...
Köp en extremt dyr flaska vin eller whisky...
Köp en hund...
Köp en svindyr resa...
Köp en snordyr klocka...

Pool är lyx likt många andra saker, det kan nog alla vara eniga om...hur denna lyx värderas är 100% subjektivt. Vissa ser kostnader och besvär, medan andra ser underbara stunder med familj/bekanta. Att säga att pool inte är värt det är precis lika fel som att säga att pool är värt hur mycket som helst. Att diskussionen ens förs är för mig förunderligt. Tråden handlar om att man kan bygga pool billigare än vad man generellt tror...inte ifall det är rätt eller fel att drömma om/skaffa pool.
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
M
Jag tror, att dom allra flesta av belackarna, drömmer om en egen pool, men...ja, i förnekelse så..taggarna utåt. Lite som när sonen pekar på Ferrarin och säger ”wow vad häftig pappa!” och pappan svarar ”nä fy, vad ska man med en sån opraktisk, dyr penisförlängare till”. Men i själva verket..innerst inne så..ja ni förstår.

Underbart är det i alla fall att ha en egen pool, i synnerhet dagar som denna helg med sol och 30gr. Igår var jag på sjön hela dagen, andra turen i år (dyraste nöjet jag har). När man sedan kommer hem så är det helt obeskrivligt att slänga sig i poolen tillsammans med en kall öl. Åker förbi allmänna badplatsen på vägen hem, ser den från havet när jag ska angöra bryggan, jag är inte avundsjuk på dom som ligger där som packade sillar och tvingas bada i det 17-gradiga vattnet.

Och som TS tråd handlar om, riktigt bra jobbat med kostnaden för att kunna ha denna lyxen med en egen pool(y)
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nej jag skulle aldrig vilja ha en pool om jag inte kunde anställa en som tar hand om den.
Inte ett dugg avundsjuk på allt jobb.
 
T twoody skrev:
Nej jag skulle aldrig vilja ha en pool om jag inte kunde anställa en som tar hand om den.
Inte ett dugg avundsjuk på allt jobb.
Jag har ju bara haft den ett par månader så jag vet inte riktigt, vad är det som är så jobbigt? Det tar ju kanske en halvdag att koppla ur pumpar och sänka nivån och motsvarande när den skall igång, men vad är det mer?
 
Jonas Persson
T twoody skrev:
Nej jag skulle aldrig vilja ha en pool om jag inte kunde anställa en som tar hand om den.
Inte ett dugg avundsjuk på allt jobb.
Allt jobb? Under sommaren lägger jag två minuter per vecka för klorering och tio minuter varannan vecka att sjösätta poolroboten. Vår och höst när poolen öppnas och stängs är max en halv dags arbete.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Varför måste man räkna hem allt likt ett företag?
Måste ju bli ett förjävla eländigt liv eller i bästa fall glida igenom livet som nästan good enough.

Komfort i livet kan jag slanta upp hur mycket som helst för. Är ju det man jobbar för.
Nej vi har ingen pool än. Men vi sover i en säng som kostar som en mindre bil. Hur räknar man hem den?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej jag skulle aldrig vilja ha en pool om jag inte kunde anställa en som tar hand om den.
Inte ett dugg avundsjuk på allt jobb.
Tja vår pool startar på våren med 40 minuters jobb.
Sätter dit 2 stickkontakter
3 pluggar
stäng 2-3 ventiler
skruvar dit 3-5 st unionskopplingar
10 timmar vattenfyllning
chocklorera
släng i roboten
Klart

Avstängning
40 minuters jobb
Backspola filtret
Töm poolen 1-3 timmar
ovanstående baklänges


Poolrengjöring 1 minut (30 sekunder att sätta i roboten, nästa dag 30 sekunder att ta upp.

Poolkemiakalier. Min fru: "det börjar bli halt på väggen" eller "lite grönt i vattnet", släng i 2 skopor chockklor. Annars 1 puck i veckan med QuattroTabs från Hornbach.


Backspolning av filtret- har jag inte gjort någon gång alls i år, brukar bara ta 3-5 minuter.

Det stora jobbet är att dammsuga bort löven som fastnar i skenorna till det skjutbara pooltaket. Det är faktiskt ett litet H-e. Det brukar bli utfört av min fru någon gång under våren försommaren och tar 1-2 timmar.
 
Redigerat:
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
Jag har svårt att tänka mig att någon normalt funtad människa som i framtiden skulle köpa mitt hus skulle utbrista "nä fy fan vad hemskt, ta hit en kranbil
En bekant köpte ett av de allra flottaste kåkarna i Halmstad. I "vardagsrumsgolvetet" var en regäl simbasäng nedsänkt. Innan inflyttning övertäcktes poolen med ett parkettgolv. Så för honom var basängen en värdesänkare. Undantag eller regel? Vem vet?
Glöm inte, att precis som med pooler nu, var det en lika stor gillestugehype på sjuttiotalet. Alla nybyggen fick ett stort rum i källaren, inrett med mörk träpanel och brandgul heltäckningsmatta. Det dröjde inte många år innan de övergavs till förmån för ett ljust vardagsrum och gillestugan blev källarförråd.

Så att se möjliga modenycker som säkra investeringar, är som att gå på oplöjd mark.

Staffan
 
Redigerat av moderator:
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En bekant köpte ett av de allra flottaste kåkarna i Halmstad. I "vardagsrumsgolvetet" var en regäl simbasäng nedsänkt. Innan inflyttning övertäcktes poolen med ett parkettgolv. Så för honom var basängen en värdesänkare. Undantag eller regel? Vem vet?
Glöm inte, att precis som med pooler nu, var det en lika stor gillestugehype på sjuttiotalet. Alla nybyggen fick ett stort rum i källaren, inrett med mörk träpanel och brandgul heltäckningsmatta. Det dröjde inte många år innan de övergavs till förmån för ett ljust vardagsrum och gillestugan blev källarförråd.

Så att se möjliga modenycker som säkra investeringar, är som att gå på oplöjd mark.

Och TS. Varför tål du inte en mer omfattande diskution om poolekonomi, än din egen?

Staffan
Du jämför en pool med en gillestuga...okej:thinking:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Undantag eller regel? Vem vet?
Varken eller förstås. Är inte det självklart?

Har du pool så är det en fördel om köparna vill ha pool och en nackdel om köparna inte vill ha pool. Det finns köpare av båda sorterna. Konstigare än så är det inte.

Bygg pool om du vill bada i den själv, avstå annars.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
Du jämför en pool med en gillestuga...okej:thinking:
Gillestugan var en fluga som snabbt flög sin kos. Basängen kan surrar iväg lika fort den också.
Att därför räkna med kommande värdeökningar, är inget annat än fromma optimistiska förhoppningar.

Staffan
 
När vi köpte vårt hus hade det en pool byggd på 70-talet. Per tyckte poolen var ett plus, jag tyckte den var ett minus eftersom jag var rädd för att barnen skulle drunkna.

Med tiden har jag kommit att uppskatta den väldigt mycket och det känns lyxigt att kunna gå ut och simma när man vill. Ur barnsynpunkt så insåg jag ganska snabbt att det ju inte var farligt för våra barn, utan möjligtvis för ovana besökande som inte håller uppsikt över sina barn. Det gäller att ha grinden stängd. Våra barn blev vana vid poolen, lärde sig simma tidigt och fick god vattevana som jag tror man har nytta av hela livet.

Vi värmer poolen med husets värmepump, som ju inte har så mycket annat att värma under sommaren.

Jag tror att pooler är här för att stanna och de höjer definitivt husets värde.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du jämför en pool med en gillestuga...okej:thinking:
En gillestuga I källaren är ju guld när det är för varma nätter för att sova i vanliga sovrummet. Så det är ju "priceless" som någon annan skrev om här i tråden:crysmile:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.