Hej,

har en fundering kring en stor fuktfläck som jag nyligen upptäckte i plattan i garaget. Sett det tidigare men då den varit betydligt ljusare, dock nu under sommaren har den bara blivit mörkare till så som den ser ut idag. Utbredningen tycker jag är sig likt tidigare, däremot skiftat i nyans.

Garaget är från sent 60-tal och mig veterligen är plattan gjuten utan isolering. Röret som syns är husets radiatorsystem som går via garaget (dock är elementet bortplockat för stunden) väggen bakom är ena kortsidan på huset som för övrigt även har källare. Huset är dränerat för 3år sedan, dock inte denna sida vid garaget pga just garaget.

Dunkel fuktfläck på betong i garage vid vit radiatorrör och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk fuktfläck i betonggolv vid väggkant i garage från 60-talet, utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försöker nu komma fram till vad det är som kan ligga bakom fuktvandringen? Har inte fuktmätt betongen men för en lekman som mig själv tycker jag att det inte kan finnas någon annan förklaring till fläcken. Kan det vara så enkelt som att det är stigande fukt från marken? Känns som att det borde visat sig på fler ställen än bara där isf?

En annan tanke som slog mig är om det möjligen skulle kunna vara fuktvandring uppifrån i/bakom väggen? Väggarna består av någon form av ”innervägg” som är plastliknande med ett ca 10cm lager av cellplast? Aldrig sett det tidigare och inte lyckats konstatera vad det kan vara. Längst ut innan panelen är den klassiska asfaboarden.
Närbild på en rund fuktfläck på betongplatta i garage, med synlig röröppning och skadade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar gladeligen emot tips på hur jag skall fortsätta felsöka och helst börjar jag så smått som det går då jag har andra projekt pågående samtidigt.
 
Vad finns på andra sidan väggen där fläcken syns? Är det en yttervägg?
 
Kan tillägga det att jag tidigare misstänkt läcka i radiatorsystemet men det ordnade sig med ett enkelt byte av expansionskärl så jag har väldigt svårt att tro att radiatorrören skulle ha något med det att göra.
 
Centano Centano skrev:
Vad finns på andra sidan väggen där fläcken syns? Är det en yttervägg?
I höjd med plattan är det på andra sidan bakom cellplasten främst grunden till huset och strax ovanför är ytterväggen (panel)
 
Okay, så garaget är sammanbyggt med huset och det är nedanför väggen med fläcken som ansluter mot huset? Hur ser det ut på taket ovanför fläcken, på utsidan?
 
Centano Centano skrev:
Okay, så garaget är sammanbyggt med huset och det är nedanför väggen med fläcken som ansluter mot huset? Hur ser det ut på taket ovanför fläcken, på utsidan?
garaget är sammanbyggt med huset och garaget är i nivå med boningsdelen, som dock har källare under sig. Taket på garaget är plåt som ligger med lutning från ytterpanelen. Var uppe idag och dubbelkollade just det. På ytterväggen längs med hela plåttaket sitter det droppbläck. Svårt å tro att det skulle läcka in på endast den begränsade ytan? (Inte omöjligt, men kunde dock inte se något utmärkande). Skulle kunna lägga lite ny fog längs med hela bläcket (är ej fasat i panelen, dock är husets tak utskjutande över)
 
Centano Centano skrev:
Okay, så garaget är sammanbyggt med huset och det är nedanför väggen med fläcken som ansluter mot huset? Hur ser det ut på taket ovanför fläcken, på utsidan?
Tack för att du tar dig tid att svara, är ytterst tacksam att få bolla tankar.
 
Är det ungefär så här garaget ansluter? Och pilen pekar på fuktfläcken i garaget. Går det några andra rör i den regionen, avlopp, tappvatten?
Schematisk illustration av ett hus med angränsande garage och en röd pil som pekar på en potentiell fuktfläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Är det ungefär så här garaget ansluter? Och pilen pekar på fuktfläcken i garaget. Går det några andra rör i den regionen, avlopp, tappvatten?
[bild]
Ja, precis så ser det ut. Det finns inga andra rör i den delan av tomten mer än radiatorrören. Hade det varit ett läckage i radiatorrören tycker jag att trycket borde har fallit igen då det är 1 månad sedan jag bytte expansionskärl samt att det borde synas antingen i rummet innanför garaget eller i taket i rummet nedanför i källaren?
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
På det första kortet du lagt ut ser man en plastlist bakom Elfa-fästet, den ser ut att vara centrerad i fläcken vilket återigen får mig att tro att det kan vara något med taket. Har garaget någon vind eller är det öppet hela vägen upp?
 
Centano Centano skrev:
På det första kortet du lagt ut ser man en plastlist bakom Elfa-fästet, den ser ut att vara centrerad i fläcken vilket återigen får mig att tro att det kan vara något med taket. Har garaget någon vind eller är det öppet hela vägen upp?
plastlisterna sitter mellan samtliga gax väggskivor. Bifogar en bild från taket (det är inget sadeltak utan det är plåttak skruvat i reglar.

Vit plastlist mellan väggskivor och ett svart plåttak med synlig glipa vid droppblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en plåttakskant där plastlisten möter vägg, med synliga glipor och skruvade plåtreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som jag upplevde tydligare när jag var uppe på taket idag var att det visserligen finns glipor vid droppbläcket. Tänkte gå upp imorn och helt enkeltc foga det tätt
 
Hur ser det ut under droppbläcket? Hur har man löst att vatten inte kan driva in under? Kan kanske vara värt att skruva bort droppbläcket och se efter hur det ser ut under innan du fogar igen springorna? Skulle kunna vara en lokal brist som läcker när det blåser och regnar från "fel" håll.
 
Centano Centano skrev:
Hur ser det ut under droppbläcket? Hur har man löst att vatten inte kan driva in under? Kan kanske vara värt att skruva bort droppbläcket och se efter hur det ser ut under innan du fogar igen springorna? Skulle kunna vara en lokal brist som läcker när det blåser och regnar från "fel" håll.
Försökt se in under med ficklampa och vad jag kan se finns det inget ytterligare där under utan att de verkar ha förlitat sig på blecken och takets naturliga fall. Kan kanske vara så att vatten kan drivas under och uppåt vid kraftig blåst.

För att vara helt säker borde jag kunna sätta tätningslist för korrugerad plåt längs med droppblecket och sedan täta blecken mot fasaden?
 
Det borde ju inte bli sämre med en tätningslist men om det blir helt tätt är en annan femma. Vore jag dig så skulle jag skruvat ner droppblecket och sett hur det ser ut under och om man kan se eventuell orsak till fukten på betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.