C claesborjesson skrev:
Jag har haft en ide i många år som jag tror skulle fungera.
Det finns poolöverdrag i form av en PVC-presenning som gär i spår av sidorna i poolen.

Om man svetsar ihop 2 presenningar ovanpå varandra, ansluter en luftpump till det hela och luftpumpen styrs av en "soltermostat"

På natten eller när det inte är sol blåser pumpen in luft i presenningen som blir som en stor kudde, luftkudden isolerar och pollen behåller värmen. Eventuellt vatten/regn rinner bort på sidorna och mängden skräp i poolen minskar kraftigt.

När det är sol vänder pumpen, suger ur luften ur presenningen. Solen kan nu värma presenningen som i sin tur värmer vattnet mycket effektivt, samtidigt startas cirkulationspumpen. Extra effektivt är det om presenningen är svart.

Några kommentarer ?
kudden är produktifierad, är nästan säker på att jag sett den, fast utan avancerad styrning.
 
C claesborjesson skrev:
Jag har mätt upp detta, det finns en mycket stark korrelation men vind och avkylning. Lufttemperaturen har mindre betydelse.
ja det har stor påverkan, vinden, eftersom det då finns ny luft att mätta med avdunstat vatten. Lite svårare att räkna på dock...
 
M
Hade poolskyddet av inatt, lite experiment. 20gr i luften, 32 i poolen igår vid 23, värmepumpen inställd på 33, imorse var det 30. Poolpumpen ger 10kw vid +25gr och har snurrat hela natten, poolen har ca. 23-24m2 yta. Så att täcka poolen är A&O. Precis som Mattias skriver så är det ganska stor avdunstning utan täckning också. Vattennivån sjönk 1cm under natten, typ 230-240L mao.
Testade belysningen 3'e gången på 6 år, ångrar att jag ens monterade lampan från början då jag aldrig använder den. Detta är orignallampan jag fick med. Första 4 åren hade jag LED, betydligt mer "exotiskt" ljus än halogen.
Upplyst pool på natten med halogenlampan tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med LED
Uppvärmd pool med blått halogenljus och stege, utan täckning, på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Pool är väl den ultimata formen av onödigt lyx där man eldar för kråkorna och använder upp vatten som kommer bli mer och mer en bristvara om somrarna.
Sur-gubbe!
 
  • Gilla
Robban1234 och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har haft en ide i många år som jag tror skulle fungera.
Det finns poolöverdrag i form av en PVC-presenning som gär i spår av sidorna i poolen.
Rickard (forumägare på värmepumpsforum.se har gjort detta för ett antal år sedan, kommer inte ihåg hur det slutade. Sök och du skall finna. Bra idé, men i vardagen lite krångligt tror jag. Men kör på givetvis =)
 
P
Vad tror ni om man har poolen i ett växthus, är det samma effekt som en täckning direkt på poolen? Det finns ju mycket luft i ett växthus också, men vanligen rätt varm sådan. Är sugen på att bygga över poolen för att slippa allt elände plus förlänga säsongen
 
P Patmark skrev:
Vad tror ni om man har poolen i ett växthus, är det samma effekt som en täckning direkt på poolen? Det finns ju mycket luft i ett växthus också, men vanligen rätt varm sådan. Är sugen på att bygga över poolen för att slippa allt elände plus förlänga säsongen
Jag var som sagt inne på ett tunnelväxthus. Måste funka, men utseendemässigt kanske inte så snyggt där jag har den
 
M
P Patmark skrev:
Vad tror ni om man har poolen i ett växthus, är det samma effekt som en täckning direkt på poolen? Det finns ju mycket luft i ett växthus också, men vanligen rätt varm sådan. Är sugen på att bygga över poolen för att slippa allt elände plus förlänga säsongen
Jag var helt inne på att bygga poolen inuti ett uterum när jag började planera. Men ju mer jag googlade ju mer komplicerat förstod jag att det skulle bli. Jag pratar om ständig kondens, luftavfuktare som måste snurra dygnet runt för att slippa detta till viss del. Värmen ska hellst hållas högre i luften än i poolen för att bli helt kvitt kondens. Mina tankar var då att göra hela konstruktionen i trä med stora skjutbara glaspartier. Trä och hög luftfuktighet brukar inte lira så bra.

Men ett växthus kan ju fungera, om man kan acceptera kondensen. Mitt växthus ser bedrövligt ut mellan alla överlappande skarvar i glaset, mörkt och smutsigt och det måste demonteras om man ska göra rent. Ingen variant jag skulle kunna tänka mig ha över poolen, men det kanske finns bättre lösningar på sånt, mitt hus är en av dom billigaste varianterna.
 
P
Okej så separat från huset är en väldigt bra start iallafall, för att undvika att få fuktskador. Ska man få fuktskador är det bra om dom är begränsade. Och metallstomme låter också som en bra idé.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det har stor påverkan, vinden, eftersom det då finns ny luft att mätta med avdunstat vatten. Lite svårare att räkna på dock...
Inte alls. all avdunstning tas från poolen som sjunker i temperatur, samtidigt sjunker vattenytan.
Jag mäter temperaturen med 0.01 graders upplösning, vattennivån med 1 mm, vindhastigheten ??? (jag arbetade med mätinstrument..).

Gjorde detta för många (c:a 20) år sedan, hade allt bara på papper som numera är borta, men det hela stämde mycket bra.

En 4x8 meters pool borde teoretiskt kunna bli uppvärmd med c:a 30 KWatt vid full sol.
 
P
C claesborjesson skrev:
Inte alls. all avdunstning tas från poolen som sjunker i temperatur, samtidigt sjunker vattenytan.
Jag mäter temperaturen med 0.01 graders upplösning, vattennivån med 1 mm, vindhastigheten ??? (jag arbetade med mätinstrument..).

Gjorde detta för många (c:a 20) år sedan, hade allt bara på papper som numera är borta, men det hela stämde mycket bra.

En 4x8 meters pool borde teoretiskt kunna bli uppvärmd med c:a 30 KWatt vid full sol.
Menar du att vinden inte har någon betydelse? Hänger inte med i ditt resonemang här
 
Staffans2000
J j-o75 skrev:
Otrevlig attityd och tjafs. Nej tack.
Helt obegripligt!

Att diskutera pris utifrån kronor per bad, är högst intressant. Badar du en gång, kostar doppet 50000kr. Ganska dyrt. Badar du femtio gånger, kostar det 1000 kr per gång. Fortfarande väldigt dyra dopp. Badar du femhundra gånger, är vi nere i en hundring. Först nu är vi nere på ett belopp som folk i gemen kanske skulle betala för att doppa sig i en mindre simbasäng.
Så hur kan det vara ointressant att veta den egentliga kostnaden för badandet, annan än att man inte vill det.

Staffan
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Helt obegripligt!

Att diskutera pris utifrån kronor per bad, är högst intressant. Badar du en gång, kostar doppet 50000kr. Ganska dyrt. Badar du femtio gånger, kostar det 1000 kr per gång. Fortfarande väldigt dyra dopp. Badar du femhundra gånger, är vi nere i en hundring. Först nu är vi nere på ett belopp som folk i gemen kanske skulle betala för att doppa sig i en mindre simbasäng.
Så hur kan det vara ointressant att veta den egentliga kostnaden för badandet, annan än att man inte vill det.

Staffan
Du måste ju räkna under hela avskrivningstiden/livslängden för poolen till att börja med. Sedan är det mer intressant vad man betalar totalt för att ha tillgång till poolen dygnet runt. Det handlar inte bara om att bli blöt, det kan man bli gratis.

Men om du är intresserad av kostnad per dopp finns det en mycket bra redovisning av det en bit upp här.
 
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Helt obegripligt!

Att diskutera pris utifrån kronor per bad, är högst intressant. Badar du en gång, kostar doppet 50000kr. Ganska dyrt. Badar du femtio gånger, kostar det 1000 kr per gång. Fortfarande väldigt dyra dopp. Badar du femhundra gånger, är vi nere i en hundring. Först nu är vi nere på ett belopp som folk i gemen kanske skulle betala för att doppa sig i en mindre simbasäng.
Så hur kan det vara ointressant att veta den egentliga kostnaden för badandet, annan än att man inte vill det.

Staffan
Varför är ”per bad” intressant? Det enda intressanta är investeringskostnad och löpande kostnad. Köper man en bostad är väl kostnaden per använd timme man spenderar i den helt irrelevant, vad den kostar per månad är mer intressant, och löpande underhåll.

Mao. den initiala investeringen och den löpande kostnaden per månad är det som avgör om man anser det vara värt det. Vidare så räknar jag inte med det, men jag tror att den initiala investeringen i mitt fall kommer ge ett utfall på 200% tillbaka då värdeökningen för fastigheten med pool gör 5-700.000. Så ska man vara riktigt ambitiös så får jag nog börja räkna på hur mycket jag FÅR betalt för varje bad istället. Jag har ju hittills fått betalt ungefär 30.000/mån i 20 år för bo i huset, så det är klart att jag ska ha betalt för att bada också:D

Denna vår/sommar har det blivit ganska lite badande, kanske 50-60 bad bara. Men det är ju bra, då ökar ju förtjänsten per bad;)
 
  • Gilla
Ajp och 1 till
  • Laddar…
Det ni som inte har pool har svårt att förstå är att poolen också har ett värde när man inte badar i den. Jag värdesätter högt att bara sitta bredvid i poolmiljön.

hur vill ni väga in det i kostnad per bad?
 
  • Gilla
Sjöolsa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.