Hej!

Första frågan för mig här. Är fullständigt okunnig om hus, konstruktion och bygge, men nu har vi köpt oss ett 70-talshus och då gäller det ju att börja lära sig lite. Huset är ett 160m2 grupphus från 1974.

Min fråga gäller takbjälkarna. De tidigare ägarna har tagit fram bjälkarna, men de är ihåliga. Låter som en hopskruvad trälåda när man knackar på dem.

Vad säger ni, är de bara för syns skull eller byggde man så på 70-talet? Går de att ta bort?

På bilden ser ni några av balkarna, och skarven mot nederstycket syns tydligt.
 
  • Sovrum med synliga svarta ihåliga bjälkar mot en vit takyta, belysning monterad på bjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte byggt en låda runt den "riktiga" bjälken, för att den inte var så snygg?
 
Hej!

Det är lite oklart. Nuvarande ägare har inte tagit fram dom själv och kan inte svara. Naturligtvis frågade jag ju inte besiktningsmannen heller.

Det har legat ett vindsgolv på bjälkarna tidigare, inte bara ett innertak. Jag bifogar ritningar på huset om det kan hjälpa någon
 
Är där någon lucka så du kan sticka upp huvudet och se om där är en liknande bjälke ovanpå taket, finns det så är dessa troligen bara för syns skull.
 
A
Förmodligen har de klätt in hanbjälken i takstolen för att få den att se grövre ut,mer dekorativt:)
 
  • Gilla
Mike the Spike
  • Laddar…
Nej, det är öppnat upp i nock. Inga luckor eller liknande kvar alls.
 
Handyman 1 skrev:
Förmodligen har de klätt in hanbjälken i takstolen för att få den att se grövre ut,mer dekorativt:)
Ah!

finns det något sätt att ta reda på om de behövs? Går det att få bort dom i alla fall?
 
A
Det får någon mer kunnig inom konstruktion bedöma,finns folk på forumet tex @justusandersson :)
är nog inte"bara"att ta bort dom.
 
En eventuell inklädnad kan tas bort men inte bjälken i sig, den behövs för takkonstruktionen.
Ska den bort behövs en omkonstruktion och ombyggnad.
 
Tack allihop!

Jag lär återkomma framöver!
 
Ser ut som vägg och dörrhål sitter mellan två takstolar. Går väggen ända upp i nock har den säkert byggts efter att innertaket avlägsnats. Bör då kunna avlägsnas, inklusive ”balk”, utan risk.
Bilder kan det inte bli för mycket av, flera ur olika vinklar underlättar bedömning. Länken till ritning leder till Expressen?
 
hscn hscn skrev:
Ser ut som vägg och dörrhål sitter mellan två takstolar.
...
Länken till ritning leder till Expressen?
Länken leder till en nedladdningsbar fil. Öppnar du den exempelvis på telefonen öppnas ingen egen sida utan den hamnar ofta i en nedladdatmeny. Sidan som visas är istället den senaste du själv var inne på. Kolla hemskt gärna om du kan hitta ritningen i någon av menyerna i webbläsaren.

Vad gäller dörren så sitter den direkt under en takstol. Jag skickar med en annan bild så blir det enklare att se.

Vi vill ha kvar väggen alltså, det är i så fall bara bjälkarna vi vill bli av med, men det verkar ju svårt.
 
  • Interiör med takbjälkar och ljust rum, person och ljusslinga i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar du inte bort den ursprungliga takstolen är det med all säkerhet lugnt. Hittade ritningen.
 
hscn hscn skrev:
Tar du inte bort den ursprungliga takstolen är det med all säkerhet lugnt. Hittade ritningen.
Edit: Läste lite slarvigt, trodde det handlade bara om den vid dörrhålet. Hanbjälkarna kan du inte avlägsna, de är en viktig del av takstolen, måla dom i ljus färg istället så blir de mer diskreta.
 
Redigerat:
Den enda rimliga förklaringen är att det är hanbjälkarna som är inklädda. Som redan påpekats kan du inte ta bort hanbjälkarna men väl inklädningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.