Använde nån slags "vattenbaserad" grundfärg på väggen som skulle vara bra i torra utrymmen på betongvägg o dyl. Som den tekniska idiot jag är så skulle jag tvätta bort en fläck från putsbruk efter att ha fyllt ut ett hål i väggen i efterhand, men uppenbarligen följde färg med för trasan blev vit (som grundfärgen).

En bekant tyckte inte jag skulle behöva mer än grundfärg i två lager men ska visst finnas någon täckfärg på Rusta som används som täckfärg och ska vara stryktålig och tvättbar. Är det värt besväret att smälla på mer färg tro?
 
Låter som du har fel färg. Silikatfärg är det du ska ha.
 
Lite sent nu, nu får TS stå sitt kast.
 
W witten skrev:
Låter som du har fel färg. Silikatfärg är det du ska ha.
Kan inte hitta någon information om vad färgen består av men för att inte kapsla in fukt från väggen skulle jag enligt min bekanta undvika just silikatfärg då det kunde mögla...

Stefan N Stefan N skrev:
Lite sent nu, nu får TS stå sitt kast.
Borde ju gå att göra något åt, så jag inte får lov att måla där jag måste torka väggen, eller?

De har ju några olika täckfärger

https://www.rusta.com/se/sv/vaggfarg-nyans-p10301213.aspx

https://www.rusta.com/se/sv/vaggfarg-nyans-full-matt-edition-p103013720101.aspx

Sen nån isolergrund vad det nu är...

https://www.rusta.com/se/sv/isolergrund-och-tackfarg-p103013580101.aspx
 
Tyvärr har din bekanta gett dig ett felaktigt råd eftersom silikatfärg inte bildar en hinna. :cry:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Tyvärr har din bekanta gett dig ett felaktigt råd eftersom silikatfärg inte bildar en hinna. :cry:
Trökig människa :(

Så det går inte att måla på den där färgen öht nu?
 
1 plus på wittens, silikatfärg förenar sig med betongen och släpper igenom fukt. Utmärkt för källarväggar som ibland fuktar lite. Den flesta andra färger ska man undvika då de bildar ett lager som stänger inne fukten i väggen vilket gör att den efter ett tag släpper i sjok alt bubblar hela väggen.
 
I InsidersUnited skrev:
1 plus på wittens, silikatfärg förenar sig med betongen och släpper igenom fukt. Utmärkt för källarväggar som ibland fuktar lite. Den flesta andra färger ska man undvika då de bildar ett lager som stänger inne fukten i väggen vilket gör att den efter ett tag släpper i sjok alt bubblar hela väggen.
Hur vet jag med säkerhet om det är eller inte är silikat?

Om det är nått annat, vad tusan gör jag annars? Väntar på att det lossnar? Kan det ta flera år innan det sker?
 
Har du inga problem så har du inga problem, knäpp upp en öl. )

Det är bara om väggen "fuktar" dvs du ser det vissa delar av året som mörka fläckar på delar eller alla källarväggar. Har du torrt, väldränerat eller bor högt på ett berg läs första meningen igen ;)(y) Har du "sjok" eller stora färgflagor som ramlar ner eller går att pilla loss lätt så kan du känna om det är plast eller inte. Silkat är sprött.
 
I InsidersUnited skrev:
Har du inga problem så har du inga problem, knäpp upp en öl. )

Det är bara om väggen "fuktar" dvs du ser det vissa delar av året som mörka fläckar på delar eller alla källarväggar. Har du torrt, väldränerat eller bor högt på ett berg läs första meningen igen ;)(y) Har du "sjok" eller stora färgflagor som ramlar ner eller går att pilla loss lätt så kan du känna om det är plast eller inte. Silkat är sprött.
Nu dricker jag iofs hellre vin än öl men jag tror jsg fattar :) Borde finnas färgflagor på färgburken kvar.

Är ingenting som lossnar på väggen. Var nån ful grön färg innan sen har jag putsat i Sprickor som sedan målats över nu då. Men har ett element som är bortplockat och ska det till täckfärg eller inte så vill jag inte smälla upp det än liksom :)

Det var den här han rekommenderade

https://www.rusta.com/se/sv/grundfarg-vagg-p103013660101.aspx

Stod bl.a används för sugande underlag typ betong, spackel, puts, osv.

Den färg som torkat i påsem jag hade runt penseln rasar som damm,om man kan kalla det sprött eller inte.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.