Ni som renoverar gammalt timmerhus från 1800 till tidigt 1900 tal som stöter på problemet under tex tretex, spikar som ser ut som häftstift men sitter som berg ovanpå flera lager av hårt papp (papp som man i stort sett får använda multiverktyg till att få bort). Man kan inte heller komma under dem. Hur tar ni bort dem? De är så otroligt många. Blir fult att ha dem kvar i timmerväggarna som ska vara framme. Se bild.
 
  • Gammalt timmerhus med svårborttagna spikar i väggen, täckt av lager av papp och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att trycka in en kofot under pappen och på så vis kunna komma under spiken?
 
Centano Centano skrev:
Går det inte att trycka in en kofot under pappen och på så vis kunna komma under spiken?
Tack för svar. Nej problemet är att man inte kommer under med nånting. Måste finnas ngt knep?
 
A
Annars kanske en spikutdragare funkar :)
En spikutdragare på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Offra ett stämjärn, det går slipa sedan.

Protte
 
  • Gilla
Jeremias Patron och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
H hydrolift skrev:
Och en tunn variant från Hultafors:
[länk]

Finns även "miniversion" 190 mm av den.
Jag har båda. De är två av mina bättre ivesteringar.

Staffan
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Det finns lite olika varianter av kofot som är tunna i godset och kan smita mellan.

"Japansk kofot" finns i lite olika versioner på många ställen. Jula och Biltema har.

Och en tunn variant från Hultafors:
[länk]

Finns även "miniversion" 190 mm av den.
Kan man använda dessa trots att spiken sitter jämns med väggen?
 
prototypen prototypen skrev:
Offra ett stämjärn, det går slipa sedan.

Protte
Provat med olika stämjärn. Men spikarna sitter i stort sett jämns med väggen.
 
Handyman 1 skrev:
Annars kanske en spikutdragare funkar :)
[bild]
kanske värt att prova.
 
D Dalebris skrev:
Kan man använda dessa trots att spiken sitter jämns med väggen?
Sitter den verkligen precis jämns väggen? Den sitter ju på några lager papp och de är ju i varje fall några mm tjocka.
 
C C.Lundin skrev:
Sitter den verkligen precis jämns väggen? Den sitter ju på några lager papp och de är ju i varje fall några mm tjocka.
Jag tänkte precis som du. För rent logiskt borde det vara som du säger. Men det är som pappen där spiken sitter följt med in i väggen. Det finns inga kanter nånstans där man kan få tag i spiken. Skit konstigt.
 
Om inte spikskallen är flera millimeter tjock borde det gå att få in ett verktyg vid röd markering:
Vad händer om du trycker in en kniv där?
Närbild av en spikskalle vid en röd pil på en väggråstning, med förslag att använda kniv för att avlägsna den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Om inte spikskallen är flera millimeter tjock borde det gå att få in ett verktyg vid röd markering:
Vad händer om du trycker in en kniv där?
[bild]
Det är där jag försöker få in ngt oxå. Men där framme där själva spikhuvudet är sitter spikhuvudet som inne i väggen och man kommer inte under. Efter mkt om och men lossnar då pappen men det gör inte att jag kommer åt ngt spikhuvud.
 
Det finns tapetserarverktyg som är rätt bra för det där. Minns inte vad tängerna heter, men de finns både liknande hovtänger (men slipningen inåt) och liknande sidavbitare. Jag har rensat 25 kvm tak där de spikat underpappen som om de inte hade annat att göra. Tog sin tid, men även jag hade fina* gamla återvunna plankor under, så det var väl värt det.

Edit: Typ en sån här: https://originellt.se/Snedställd tång

*Smaken är förstås som baken. De som byggde huset med återvunnet virke för närmare 100 år sedan skulle förstås tycka att man är galen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.