Jag kör roybi på handverktygen och gräsklippare köpte jag i våras en powerworks 51cm 60V med 4ah batteri, klipper 5-600kvm med halva batteriet kvar och skulle aldrig gå tillbaka till bensinare efter att kört denna.
 
H heimlaga skrev:
Det mesta jag gör med vinkelslipmaskin. Redan när man kapar till större delar av 6 eller 8mm plåt tar kraften slut och när man ger sig på tjockare plåt blir det helt omöjligt. Samma sak när man fasar av svetsfogarna och när man slipar bort rost av större ytor med stålborsttrissa.

Närmare hälften av det jag gör med handcirkelsåg. Ingen batterimaskin som jag känner till orkar såga något längre skär i tvåtums virke. Tror inte en batterimaskin skulle orka med plåtklingan heller.

En hel del borrningsarbeten. Just nu är jag faktiskt illa handikapad på den fronten sedan ankaret på min mellanstora sladdborrmaskin brann upp. Budgeten har inte räckt till en ny. Jag hann tyvärr ge bort den gamla till ett museum innan jag lärde mig linda om ankaren. Det blir en ny när kassan räcker till.

Borrhammare med batteri fungerar men de är för dyra tycker jag. Sådant har man inte råd med som självständig yrkesman. Kanske hobbyfolk har mer pengar. Inte vet jag.
6 8mm plåt mm och det andra du nämner låter inte som vanligt "hempul" klart batteriverktyg inte duger åt det där.
 
T TheGame skrev:
6 8mm plåt mm och det andra du nämner låter inte som vanligt "hempul" klart batteriverktyg inte duger åt det där.
Alla är vi olika. På landsbygden i Österbotten är det alldeles normalt hempuleri att ge sig på de dimensionerna ibland.
 
H heimlaga skrev:
Alla är vi olika. På landsbygden i Österbotten är det alldeles normalt hempuleri att ge sig på de dimensionerna ibland.
Nej kanske inte det.
På landet i Norrbotten pysslar man också med sånt.
Men för att man behöver mer el och bränslemaskiner mer på landsbygden betyder inte att batteriverktyg är onödiga/dåliga.
Jag tar hellre fram batteriverktygen vid snabba jobb än som många tidigare nämnt skarvsladdar och sånt.
 
Stickan56
En blå Bosch skruvdragare som jag haft i 20 år är den enda maskinen med batteri. Batterierna börjar ge upp men det lönar sig inte att köpa nya.
I övrigt skaffar jag maskiner av kvalitetsmärken både nytt och begagnat med sladd som jag räknar med skall hålla livet ut.
Mitt liv alltså.
Dessutom lånar jag aldrig ut mina maskiner.
Fabrikaten är Festool, Bosch Milwaukee, DeWalt, Metabo, Jonsered, Husqvarna, Esab m.fl.

Stickan
 
H heimlaga skrev:
Det mesta jag gör med vinkelslipmaskin. Redan när man kapar till större delar av 6 eller 8mm plåt tar kraften slut och när man ger sig på tjockare plåt blir det helt omöjligt. Samma sak när man fasar av svetsfogarna och när man slipar bort rost av större ytor med stålborsttrissa.
Håller delvis med det du säger. 6mm+ är absolut lite väl grovt för en 'svenson' batteridriven vinkelslip om man vill få det gjort inom rimlig tid, och kunna göra mer än 2 snitt per laddning.
Men, det andra du säger, slipa svetsfogar och slipar rost med ståltrissa... Det tycker jag batteridrivet fungerar utmärkt för, och då har jag ändå idag en modell dålig(och gammal) batteridriven vinkelslip med lagom halv-kasst batteri. Den används till just slipa svetsfogar och ståltrissa, medans den sladdrivna står för kapningen.
Nu arbetar jag visserligen med bilar och MIG-svets, så mina fogar kanske är lika "jobbiga" för maskinen att slipa som dina(även om MIG-fogar är grymt hårdslipade jämnfört med TIG)?

Nåja, i vilket fall, när det gäller vinkelslipar så anser jag att sladd eller batteridrivet går lite hand i hand. Det är smidigt att ha både och. Men det är väl just det som är grejjen med batteridrivet överlag - det är smidigt. Lika smidigt som att ha flera vinkelslipar i bruk med olika skivor monterade, för vem orkar byta skiva från t ex kap till slip stup i kvarten när man kan ha 2 vinkelslipar med varsin skivtyp :D ;)
Men, igen, det är smidigt - inte ett måste.
Äger man ingen vinkelslip alls, och har på känn att den kommer användas en hel del, så förespråkar jag absolut sladdrivet som första köp. Heck, även om den kommer användas sällan så är nog sladdrivet att föredra, men då främst för att det är svårt att motivera kostnaden för en batteridriven, när det finns jämnförbara sladdriva för 1/3e del av inköpspriset av en batteridriven.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.