Ännu en variant:

Jag vill ha liggande träpanel på insidan.

Hur reglar jag upp?

Utsida
---------
Stående panel
Spikläkt
vindskydd
Stående 145
Liggande 45
Fuktspärr
Stående 45 (för att spika panelen i)
---------
Insida

Blir också lite väl tjockt. Skall jag minska 145-regeln -> 95?

Enplanshus i sydsverige.

Idéer? //KoW
 
Jag tycker att det första inlägget (kottes)e det bästa förslaget på en yttervägg.
 
Hej hej,

för ännu mer förvilling kommer "min" vägg:

inifrån:
gips
45x45 stående (mot nedanstående primärreglar)
45 isolering
plast
145x45 stående primärreglar
145 isolering
50 västkustskiva (alt. liggande 45x45 + isolering, ger dock "mer" ködbryggor)
28 liggande spikregel
22 panel (lockläktpanel)

anledningen till att jag vill ha västkustskivan är att det kommer ta ett tag innan panelen kommer på. Skyddar bättre!
I coh med det kan jag sätta de inre 45-reglarna stående utan köldbryggor samt enkelt att sätta gips och dra el.
 
Men hallå SittinDuck!

Om du har 45 mm stående + 145 mm stående har du väl
skapat en rejäl köldbrygga?

KoW
 
Nej, jag har heltäckande västkustskiva utanpå.

T.o.m Paroc's utvecklingsavdelning tipsar om denna lösning.


Man kan se en liknande lösning hos dom här:
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp

Jag kan tänka mig liggande innerregel men hur fanken gör man med gipsningen???????? Med stående har man ju en regel bakom varje skarv. Man kan ju i och för sig köra med kortlingar stående och då förskjutet jmf primärreglarna förmodar jag.

Rätta mig någon för jag drar igång i April.

Mvh Thomas
 
SittinDuck skrev:
Nej, jag har heltäckande västkustskiva utanpå.

T.o.m Paroc's utvecklingsavdelning tipsar om denna lösning.


Man kan se en liknande lösning hos dom här:
[länk]

Jag kan tänka mig liggande innerregel men hur fanken gör man med gipsningen???????? Med stående har man ju en regel bakom varje skarv. Man kan ju i och för sig köra med kortlingar stående och då förskjutet jmf primärreglarna förmodar jag.

Rätta mig någon för jag drar igång i April.

Mvh Thomas
Man lägger plywood i kortskarvarna...Men om man som brukligt kör med dubbelgips alt. Plywood gips så struntar man i det..Vid dubbelgips så limmar man i kortskarven med trälim...eller montagelim om man vill göra det överdrivet...Vid osb/plywood så skruvar man kortskarvarna....Enkelt och rakt svar...
 
mrZ,

jag fattar inte riktigt ditt raka svar.
Menar du att du monterar gipset liggande?

Vid dubbelgips så limmar du ovanpå lager 1 (vid kortskarven som inte har någon regel bakom sig) innan lager två läggs. Blir det stabilt? Reglar du då liggande 450 (900 skiva) eller 600 (1200 skiva)

Jag kommer köra enkelgips (förmodligen), hur menar du med plywood? Lägger du den bakom en skiva vid skarven och skruvar fast den och sedan sätter nästa gips och skruvar fast?.

Hmm man är ju inte snickare utan maskintekniker......

 
Verkar finns lika många idéer som byggare, hade personligen tänkt göra på detta sätt (inifrån) :

12 gips stående
12 OSB liggande
45x45 liggande
fuktspärr
45x170 stående
vindskydd, asfa-board el. gips
28 spikregel
22 bottenbräda
22 lockbräda

Det borde väl funka med liggande skruvad OSB som man skruvar gipset i ??

Har aldrig byggt nått hus förr men läst en del, så
svara gärna om det är helt galet.

/M
 
SittinDuck skrev:
Jag kan tänka mig liggande innerregel men hur fanken gör man med gipsningen???????? Med stående har man ju en regel bakom varje skarv. Man kan ju i och för sig köra med kortlingar stående och då förskjutet jmf primärreglarna förmodar jag.
Har du vanliga kortligar måste ju dessa "skråspikas". Ett alternativ vid liggande 45 regel invändigt (och som jag nämnt tidigare) är stående t-profiler innanför den liggande regeln.

Vår vägg kommer se ut så här (utifrån och in):

- panel
- 35mm spikregel (liggande)
- 9mm utegips
- 195mm regelstomme (stående), isolering
- fuktspärr
- 45mm regel (liggande), isolering
- 13mm gips, fästa (i liggande 45-regel) med stående t-profil


Alter ego
 
Den utvändiga luftspalten går att hoppa över om du målar med en färg som andas, typ Rödfärg... Vet dock att inte alla är överens med mig om detta, men så har man ju byggt historiskt och det har ju funkat.

Min vägg (inifrån):

6mm beklädnadsgips
12mm spånplatta
fuktspärr
150mm stående regel
45mm liggande regel
Paroc vindskydd
Stående rödfärgad panel

Jag kommer bryta fuktspärren på sina ställen för elinstallationen men så får det bli. Att regla upp invändigt och isolera orkar jag inte göra bara för att undvika detta! Men heder till er som orkar!
 
SittinDuck skrev:
mrZ,

jag fattar inte riktigt ditt raka svar.
Menar du att du monterar gipset liggande?

Vid dubbelgips så limmar du ovanpå lager 1 (vid kortskarven som inte har någon regel bakom sig) innan lager två läggs. Blir det stabilt? Reglar du då liggande 450 (900 skiva) eller 600 (1200 skiva)

Jag kommer köra enkelgips (förmodligen), hur menar du med plywood? Lägger du den bakom en skiva vid skarven och skruvar fast den och sedan sätter nästa gips och skruvar fast?.

Hmm man är ju inte snickare utan maskintekniker......
Du reglar cc 450 eller 600 beroende på gips. Sen kör du lager 1 utan kortlingar... Lager 2 förskjuter du kortskarvarna 5-600 mm och limmar du kan ju forfarande skruva 0, 450 och 900 eller 0,600,1200 mellan reglarna limmar du. Så gör man när man kör stående gips och skarvar eventuellt kan du använda skarvplåt från gyproc men det är overkill. Limmade skarvar håller kanon..Sen målar fjäskar du kortänden också :) dvs fasar kanten....
 
Mycket på ett järnspett.. Kanske nån kan förklara vad syftet med dessa alu-t som After ego dillar om. Varfö ska ni krångla till det så för er? Gör som kotte istället. Och lägg eventuellt till en 45x45regel stående på insidan -för rördragningar.
 
sneckarn skrev:
Mycket på ett järnspett.. Kanske nån kan förklara vad syftet med dessa alu-t som After ego dillar om. Varfö ska ni krångla till det så för er? Gör som kotte istället. Och lägg eventuellt till en 45x45regel stående på insidan -för rördragningar.  

Den där T-profilen har jag personligen under mina 16 år i branschen aldrig sett användas och det förmodligen av en anledning:)
 
mr Z skrev:
Den där T-profilen har jag personligen under mina 16 år i branschen aldrig sett användas och det förmodligen av en anledning:)
Så sa svärfar (med 35 år i "branshen") också... ;D

Alter ego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.