Hej,

Jag är i farten med att bygga ett hus och har kommit på lite tankar om hur golven i övre plan skulle kunna lösas.
Min tanke är att lägga vattenburen golvvärme på hela övre våningen, och har nu lite funderingar på hur jag bäst ska kunna lösa det hela.
Huset som byggs är en delad entreprenad med en hustillverkare som levererar en stomme. Projekteringen av golvvärme har däremot landat på mig. Min ursprungliga tanke var att lägga thermotechs spårade golvspånskivor på övervåningen, men hustillverkaren skickade ett PM om att man inte rekommenderade den lösningen då vissa hus de byggt i ett tidigare skede med just den lösningen kunnat glipa något intill väggarna och ge en skugga under golvlisterna. (Låter konstigt, men låt gå).
Hustillverkaren har därför projekterat trappan till ovanvåningen efter dubbla 22mm golvspån plus höjden av ett golv som vi bestämt oss för.(Hustillverkaren kommer att stå för det extra lagret golvspån för att de vill kunna stå för vad de levererar vilket jag tycker känns reko)
Så för att få ihop höjden mot trappan så behöver vi lägga totalt 44mm golvspån, sen kommer vi till badrummet där man om man nu väljer att lägga thermotechs förfrästa golvspånsskivor även måste lägga en formstabil gipsskiva på minst 12mm samt avjämningsmassa på minst 15mm vilket ger oss en höjdförskjutning på 27mm uppåt. Därtill kommer vi att lägga ett klinker som är ca 12mm tjockt (Jämfört med parketten utanför som är 14mm exklusive stegljudsmatta och lumppapp).
Min fråga är nu om det inte skulle kunna räcka med att strunta i att lägga det undre lagret av 22mm spånskiva i badrummet utan endast lägga den spårfrästa skivan för att sedan komplettera med golvgips och avjämningsmassa för att spara lite på höjden och undvika att få en hög tröskel till badrummet. Jag tycker att detta hade varit en lite trevligare detalj.
Badrummet kommer att vara uppreglat CC300 och jag hade tänkt dra framledningsrören från fördelaren genom bjälklaget intill upplägget mot en bärande vägg.

Är detta en gångbar lösning, eller går jag i en korkad fälla här? Finns det någon annan teknisk lösning som jag har missat?
Jag är lite avig mot att använda ett värmegolv bestående av EPS skivor då jag tidigare har varit med på ett projekt där man lagt skeppsgolv med bygelförband på undersidan direkt på ett värmegolv av EPS-skivor som resulterade i att byglarna arbetade sig loss och golven började knarra något för jävligt. Om detta beror på dåligt arbete eller att det rent av är en felaktig metod vågar jag inte säga, men om jag kan så undviker jag att chansa. Jag känner att jag är lite låst till thermotechs produkter då vi redan gjutit in deras system på bottenvåningen.

Mycket tacksam för all feedback i frågan.

MVH
Anders.

PS.
Ursäkta om tråden landat i fel forumavdelning.
 
  • Gilla
Alin Stoian
  • Laddar…
Har du inte funderat på att lägga golvvärmeslingorna under spånskivorna, mellan golvreglarna så som man gjorde innan det fanns spårfrästa skivor?
 
Aldrig hört talas om det. Låter långsökt , beror ju på hur noga man är vid golvläggning och listningen.
 
Jag hade tagit 12mm slang till badrummet och lagt det direkt på golvreglarna sen flytspackla till rätt höjd, blir ca 25mm som minst då, sen har du fall så du är väl upp på ca 45-55mm vid tröskeln
 
Det normala är att man går ner i bjälklagshöjd i badrummet. 195:surprised:r istället för 220 och sen tätare cc.

Ska du ha både el och vatten i badrummet eller det är OK om golven är kalla på sommaren?
 
Jag byggde med lägre reglar i badrummet och cc30. Tror det var 240 och 195 vi körde med. På det bara spårade Thermotech spån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om det. Låter långsökt , beror ju på hur noga man är vid golvläggning och listningen.
Så har jag gjort i mitt badrum år 2007. Byggde om ett sovrum i ett hus från 1939. Följde anvisningar från Uponor. Har sökt efter den sidan igen men hittar den inte...
Satte kortlingar mellan golvreglarna och glesbrädor som stöd för al-plåtarna på dem, plastslangens slingor blir parallellt med golvreglarna, därefter spånskivegolv, dubbelt limmat gips och kakel. Gjorde två lokala golvfall i dusch och under tvättbänk med tvättmaskin och tvättho genom att ersätta gipslagren med flytspackel. Dubbla limmade korslagda gipslagren rekommenderades av golvkakelleverantören.
Totala höjden borde bli ungefär den som du vill ha....22+13+13+6.
Lägg in dubbla slanglängden, min erfarenhet med standard cc300mm ger inte tillräcklig värme i golvet för damerna i huset. Men rumsvärmen är helt OK.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.