A anis16 skrev:
Räcker väll med att gjuta klack runt rören så genomföringen kommer upp över golvytan?
Får man göra det runt en PVC som ligger i slang? Tänker på inkommande..

Radiatorrören är ju inga problem att göra en klack runt, men till golvläggarens förtret..
 
P Psand skrev:
Nej, är inte beställt nån bilning och flytt av rör, bara ett till 100% säker vatten renoverat badrum.. Därav att jag valde en VVS med säker vatten cert.
Säker vatten tillåter ju avvikelser om dom görs och dokumenteras på rätt sätt, så det blir 100% enligt branschreglerna oavsett.
 
  • Gilla
Psand
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säker vatten tillåter ju avvikelser om dom görs och dokumenteras på rätt sätt, så det blir 100% enligt branschreglerna oavsett.
Förstår vad du menar, men hur gör man en avvikelse på rätt sätt? ;-)
 
P Psand skrev:
Förstår vad du menar, men hur gör man en avvikelse på rätt sätt? ;-)
Så länge rören inte är nydragna utan det var enligt branschstandard när de byggdes så ska det vara godkänt.

Detta om det anses vara oskäligt att flytta dem.
 
  • Gilla
Psand
  • Laddar…
Bra svar så här långt, men åter till grundfrågan..

Får VVS-firman i efterhand komma med avvikelser utan att jag skriftligen har godkänt dom innan påbörjat arbete?
 
I ditt fall ja, dom är tvungna att skriva avvikelse utifrån arbetet.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Förvisso verkar det som utföraren i detta fallet kanske förutsätter att beställaren förstår konsekvenserna av den föreslagna vägen framåt givet att det kommer generera en avvikelse. Kanske finns en mindre förbättringspotential där

Dock känns detta som en fräsch kontrast ( kanske inte för detta specifika exempel men mer generellt ) jämfört med de beställare som får motsvarande samtal men med innebörden att det kostar 25-50 pannor mer för att inkommande vatten måste bytas och sedan tillkommer nog lika mycket till för att hantera elementen. Eller för de som inte ens får samtalet utan bara en räkning....

Möjlighet till avvikelser i säker vatten är skapade exakt för detta
 
Om det inte står med i offerten att de ska flytta befintliga rör (och du inte har krävt detta) är det nog inget du kan komma i efterhand och anse att de skulle ha gjort..

Detta eftersom det nästan garanterat hade kostat mer än +10% över offert samt att så länge det var godkänt när badrummet först byggdes så ska det fortsatt vara godkänt.

Självklart måste företaget skriva en avvikelse på det i sitt intyg, det är ju inget de har ändrat på, och är det godkänt sen innan så ska det fortsatt vara godkänt.
Hade de däremot förlagt nya rör där så hade det inte varit godänt (eller om det varit lätt att åtgärda så det blivit godkänt enligt dagens regler)
 
  • Gilla
Psand
  • Laddar…
Det viktiga tycker jag att det förs en dialog under resans gång och att man gör saker i samråd samt vad det innebär. Här gör man inget utan mitt medgivande och det vet dom..
 
P Psand skrev:
Det viktiga tycker jag att det förs en dialog under resans gång och att man gör saker i samråd samt vad det innebär. Här gör man inget utan mitt medgivande och det vet dom..
Det har de väl inte gjort heller?

OM de inte skriver in avvikelsen i intyget är ditt våtutrymme INTE godkänt (eftersom det inte är enligt dagens standard) men med avvikelsen i intyget är det godkänt OM rörförläggningen var godkänd när badrummet byggdes.

Hänger du med?
 
  • Gilla
Psand
  • Laddar…
P Psand skrev:
Bra svar så här långt, men åter till grundfrågan..

Får VVS-firman i efterhand komma med avvikelser utan att jag skriftligen har godkänt dom innan påbörjat arbete?
Jag tycker att dom borde hört av sig och diskuterat. Även om det är ganska solklart att man hellre tar en smärre relativtrriskfri avvikelse än betalar flera tiotusen kronor för en korrekt lösning så skamman ha en dialog med sin kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.