Får VVS-firman som har säker vatten göra avvikelser i intyget utan att informera mig som kund innan?Fick bara ett kort telefonsamtal att man skulle förlägga golvmattan runt inkommande vattenrör/PVC? från servisledning genom att slitsa upp mattan och sedan svetsa snett bak mot vägg. (har vattenmätaren i badrummet) Gäller även radiatorrör som kommer upp från golv. Man nämner inget om avvikelser i detta fall.. Är ju givetvis inte realistiskt att man ska bila upp och flytta rören till godkänt ställe, men får dom skriva in detta i intyget utan att jag har godkänt detta? (skriftligen)

Står ingen ifall detta ska göras innan påbörjat jobb nämligen..

Tänker på vad det kan innebära för framtiden om ev skada skulle uppstå då dom i princip går fria och jag troligvis står utan ersättning från försäkringsbolag..
 
  • Vit PVC-vattenrör som kommer upp ur golvet med synlig försegling och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Elller så ber du dom bygga på annat sätt. Ditt val.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Elller så ber du dom bygga på annat sätt. Ditt val.
Ja, man förutsätter ju att det görs enl säker vatten isf.. Men är det beställaren som lekman som ska tala om eller godkänna ett certifierat jobb.. Nja..
 
Allt har ett pris, följa till 100% oberoende av kostnad eller göra vissa avvikelser i befintlig miljö till lägre kostnad.
Kunden avgör vad man önskar.
I ditt fall, vad är överenskommet och beställt gällande utförande?
 
Jobbet blir fullgott oavsett. Om firman är seriös och gör rätt kommer försäkring gälla ändå. Sätt in elektriskt handduksvärmare och skippa radiatorrören om ni är oroliga.
 
A AndersS skrev:
Allt har ett pris, följa till 100% oberoende av kostnad eller göra vissa avvikelser i befintlig miljö till lägre kostnad.
Kunden avgör vad man önskar.
I ditt fall, vad är överenskommet och beställt gällande utförande?
Har renovering på fastpris, men man har inte nämnt några avvikelser under resans gång. Är jag själv som har konstaterat att det hamnar utanför regelverket..
 
P Psand skrev:
Ja, man förutsätter ju att det görs enl säker vatten isf.. Men är det beställaren som lekman som ska tala om eller godkänna ett certifierat jobb.. Nja..
Det finns skrivningar kring "rekommendationen" att avsteg kan/får göras men ska noteras. Är det hus eller bostadsrätt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jobbet blir fullgott oavsett. Om firman är seriös och gör rätt kommer försäkring gälla ändå. Sätt in elektriskt handduksvärmare och skippa radiatorrören om ni är oroliga.
Så här skriver Länsförsäkringar..

Vad betyder avvikelser i ett kvalitetsdokument?
En avvikelse betyder att hantverkaren eller beställaren på någon punkt valt att inte uppfylla aktuella branschregler eller att det är tekniskt omöjligt. Detta kan bara göras i samråd med beställaren som då godkänner avvikelsen genom att skriva under en avvikelserapport. Beställaren tar då över över ansvaret för att ett visst moment inte uppfyller kravet. Sådan avvikelse påverkar också försäkringsskyddet.
 
A AndersS skrev:
Det finns skrivningar kring "rekommendationen" att avsteg kan/får göras men ska noteras. Är det hus eller bostadsrätt?
Numera friköpt bostadsrätt, dvs hus.
 
Försäkringen gäller ändå, kolla med ert bolag vad konsekvenserna blir om det blir en vattenskada via genomföringarna. Och hur stor är risken att det blir en stor läcka precis där, 0,01%?
 
  • Gilla
Psand
  • Laddar…
Oberoende av intyg ellet ej så är det utförande/arbetet som bedöms av försäkringsbolagen, intyget ger dig ingen rätt till ev. ersättning.
 
  • Gilla
Psand
  • Laddar…
Du har själv svarat på din fråga ovan "inte realistiskt" och då ska företaget notera avvikelsen.
Annars skulle du begärt bilning och flytt vilket jag tolkar inte är beställt i ditt fastpris.
 
A AndersS skrev:
Oberoende av intyg ellet ej så är det utförande/arbetet som bedöms av försäkringsbolagen, intyget ger dig ingen rätt till ev. ersättning.
Det är just detta jag menar.. Om VVS gör ett jobb som är helt åt skogen, skriver en avvikelse på jobbet blir det jag som råkar i kläm vid ev skada. Nu är kanske inte just dessa rör nån fara men rent allmänt kan det ju bli så vid en avvikelse. Skrivs ingen avvikelse ligger väl ansvaret mer på VVS firman hoppas jag?
 
Räcker väll med att gjuta klack runt rören så genomföringen kommer upp över golvytan?
 
A AndersS skrev:
Du har själv svarat på din fråga ovan "inte realistiskt" och då ska företaget notera avvikelsen.
Annars skulle du begärt bilning och flytt vilket jag tolkar inte är beställt i ditt fastpris.
Nej, är inte beställt nån bilning och flytt av rör, bara ett till 100% säker vatten renoverat badrum.. Därav att jag valde en VVS med säker vatten cert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.