Situationen är som sådan, att jag lagat syllen på sina håll. Den är konstig tycker jag - på vissa ställen helt genomröten och extremt insektsangripen, och sedan bara någon meter bort helt frisk. Det är förhydningspapp mellan syll och grundmur.

På södra kortsidan sluttar marken lite mot huset, och det är rejält fuktigt på marken i krypgrunden. Det är nära till berg hela vägen. Det är en inglasad altan utanför på den sidan. Någon gång, troligen 70-talet men kanske senare, har man bytt en del av syllen mot tryckt virke, ca 2 meter. Detta är ju har man förstått fullständigt tabu idag. (Övriga syllen är obehandlat virke).

Men. Det tryckta virket är helt friskt. Och är enda delen som vilar på riktig, tjock syllpapp istället för tunn liten förhydningspapp. Jag kan se sidan och lite av snittytan på det, ser helt opåverkat ut. Luktar inget särskilt. Krypgrunden luktade bara krypgrund (jordkällardoft, med en touch av ruttnande trä) när jag köpte stället. Stått ouppvärmt några månader.

Det har regnat satan senaste dagarna (välkommen till Borås) och jorden i krypgrunden har två mörka stråk igenom sig från gavel till gavel, antar att det går som två små dalar i berget. Ett av ställena är precis under denna tryckta syll. Mätte fuktkvot i både den tryckta biten och omkringliggande syll, fick upp 14-15% i det tryckta och 14-17% i övriga. Ska i övrigt plasta och isolera marken i krypgrunden efter jag städat ut bråte och grävt bort så mycket jord jag orker, inom närmsta åren dränera på utsidan.

Vad säger byggahus, riva ut och byta eller låta det sitta? Kan erkänna att det lutar mot låta det sitta; det luktade inte och har legat där minst 10 år, och pga hur grundmur och bjälklag ligger är det ett riktigt helvete att byta delar av syllen.
 
Erfarenheterna säger att du ska ta bort det tryckimpregnerade virket. Även fast du plastar och isolerar marken i grunden kommer Rf vara på nivåer över 75% (kritiskt tillstånd) delar av året. Det betyder att problemen kan komma framöver, även fast de inte finns där nu.
 
S Slitvarg skrev:
Erfarenheterna säger att du ska ta bort det tryckimpregnerade virket. =.
Äh, det var ju precis vad jag inte ville höra :p
 
Om det tryckta är nyare än från -78 så är det inte impregnerat med xxx som gör att det luktar skunk om det blir långvarigt blött.

14-15% är väl helt ok för en syll.

Samt riktig tjock syllpapp som isolerar från fukt i muren. + markisolering vilket kommer att minska fukten i grunden.

Jag hade låtit den vara. Det finns ingen anledning att måla fan på väggen.

Är ju inte värre än att göra jobbet om det ngn ggn i framtiden skulle visa sig att den börjar lukta.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om det tryckta är nyare än från -78 så är det inte impregnerat med xxx som gör att det luktar skunk om det blir långvarigt blött.

14-15% är väl helt ok för en syll.

Samt riktig tjock syllpapp som isolerar från fukt i muren. + markisolering vilket kommer att minska fukten i grunden.

Jag hade låtit den vara. Det finns ingen anledning att måla fan på väggen.

Är ju inte värre än att göra jobbet om det ngn ggn i framtiden skulle visa sig att den börjar lukta.
Ja. Jag lät det sitta, det ser ut att vara den nya sorten som är mer blekgrön och jämn i färgen, inte som det gamla tryckta virket som såg nästan mer målat ut och åt det turkosa hållet. Allt sitter samlat på ett och samma ställe, vilket är kortsidan som täcks av ett inglasat uterum. I det uterummet måste syllarna ändå bytas så småningom, så skulle det vara något kan jag byta dessa tryckta bitar utifrån, vilket jag tror är grymt mycket lättare än inifrån.
 
Precis! Lite framförhållning /en beredskapsplan (worst case scenario). :)
 
Låter som att du har en bra plan för grunden. Låt det sitta tills det uppstår ett problem
 
Bara för att det är en risk, är det inget problem. Bara att hålla tummarna (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.