Tänkte smälla upp ett Attefallshus där råspont och ytterpanel behöver spikas. Jag skulle vilja skaffa en eldriven spikpistol. Jag antar att den bör klara 60 mm spik. Vad rekommenderas? Är det bättre amatörnivå som gälla?
Går dom på dyckert eller vanliga spik?
 
Jag tycker att du borde klara ett sådant bygge utan spikpistol.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Skulle nog säga 90mm om du skall ha någon större nytta av den. Det är stommen jag tycker kan vara jobbig att spika.

Sedan finns det även skruv till det mesta idag...
 
Fast skruvade konstruktioner är nästan omöjliga att underhålla och reparera. Dessutom är de hållfasthetsmässigt osäkra då skruvarna är sköra.
Hammare och spik löser många problem. Billigt och snabbt och bra.
 
H heimlaga skrev:
Fast skruvade konstruktioner är nästan omöjliga att underhålla och reparera. Dessutom är de hållfasthetsmässigt osäkra då skruvarna är sköra.
Hammare och spik löser många problem. Billigt och snabbt och bra.
Rätt sort och rätt applicerade skruv håller bättre än spik.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Jag köpte dewalts spikpistol för upp till 90 mm till mitt garagebygge. Snacka om att det underlättade! 80 m2 råspont, och både invändig och utvändig panel hade jag inte velat spika för hand. Tänk på att den drar mycket av batteriet så du behöver åtminstone 2 st med 5 Ah, gärna mer.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Eller så köper du en el och gas driven, tex paslode im90i. Börjar bli lite medelålders och köpte en sådan, vilken fröjd att spika panel i tak o vägg. Den tar från 50 till 90mm, spik med rund skalle.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fick lite hjälp med ett bygge, någon med en "proffs"-pistol

Massor av spikar åkte snabbt in, kanske lite väl mycket med skallen till och med (det blev "ändträ" runt spikskallen = inte bra vid fukt)

Orsaken: Bakom den tunna panelen ligger reglar, det gäller att sätta spiken i regeln. 10 cm felmätt blir det inget vidare "drag" i spikningen.

Det känner man inte av med pistolen, pang, pang, pang, fort, fort, fel.

Använd hammare och förstånd OCKSÅ, och spikpistol med förstånd!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har en Senco GT90ch, gasdriven, perfekt till råsponten och stomme, men vid panelspikning så körde jag med hammare. Satt lite tillfällig panel på garaget tidigare när vi gjorde om taket
Problemet är att hårdheten varierar och spiken ibland går in för långt, vilket inte är önskvärt på ytterpanel. Ibland går spiken inte in helt heller, men det fixar man ju lätt med hammare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.