Jag ska renovera ett äldre badrum men känner mig osäker på hur man ska lösa tappvatten-dragningen enligt rådande branschregler. Idag ligger de inkommande ledningarna ingjutna i bjälklaget så som markerat med rött och blått i bifogade bilden. Det går ju inte och kapa dessa och sätta en ny koppling direkt i bjälklaget då man inte får ha dolda kopplingar där. Väggen är av 7 cm Siporex så det blir väldigt tight att sätta kopplingar med inspektionslucka där. Måste jag gjuta en "klack" i bjälklaget och bygga en låda med lucka alternativt göra väggen "djupare" för att kunna sätta kopplingar på inkommande vatten eller finns det något bättre alternativ? I så fall kommer ju även kopplingen utanför tätskiktet och vet inte om det ens är ok.

Angränsande rum har också gjutet bjälklag och klinker så känns inte aktuellt att riva det för att undvika kopplingar i badrummet. Under badrummet finns en krypgrund men antar att det inte är någon bra lösning att göra inspektionslucka underifrån heller.

Är det någon i forumet som haft ett liknande problem och som kommit på en bra lösning?
 
  • Hörn av ett badrum med markerade vattenledningar i rött och blått på vit kaklad vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en lägenhet eller ett hus? Om det sistnämnda bör man alltid först ta sig en funderare om det är möjligt att dra en ny, oskarvad matning från närmsta lämpliga kopplingspunkt - särskilt om befintliga installationer börjar vara till åren komna. Så är det sagt - om detta av någon anledning inte är aktuellt så får tråden ägnas åt finurliga lösningar enligt ursprunglig frågeställning ;)
 
N Nyrostad skrev:
Är det en lägenhet eller ett hus? Om det sistnämnda bör man alltid först ta sig en funderare om det är möjligt att dra en ny, oskarvad matning från närmsta lämpliga kopplingspunkt - särskilt om befintliga installationer börjar vara till åren komna. Så är det sagt - om detta av någon anledning inte är aktuellt så får tråden ägnas åt finurliga lösningar enligt ursprunglig frågeställning ;)
Jo det är hus men det besvärliga är att rören är ingjutna även i angränsande rum där det också är vattenburen golvvärme så det blir väldigt svårt/dyrt att göra en ny matning därifrån:(
 
A
Är de koppar så löd å upp med det i väggen
 
Staffans2000
Det ser ut som om det är Prisol till dasset. Då är det säkert det även i golvet. Som tidigare sagts, löd i golvet. Är det rätt gjort, läcker det aldrig.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser ut som om det är Prisol till dasset. Då är det säkert det även i golvet. Som tidigare sagts, löd i golvet. Är det rätt gjort, läcker det aldrig.

Staffan
Ok, en lödning räknas alltså inte som en dold koppling som man inte får ha i golvet?
 
Staffans2000
Jodå. Men det gäller så vitt jag vet, nybyggen. Vid många renoveringar är det praktiskt svårt att följa nia riktlinjer. Därför måste man vara pragmatisk och anpassa sig efter verkligheten, istället för tvärtom.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå. Men det gäller så vitt jag vet, nybyggen. Vid många renoveringar är det praktiskt svårt att följa nia riktlinjer. Därför måste man vara pragmatisk och anpassa sig efter verkligheten, istället för tvärtom.

Staffan
Ok tack för svar! Ska kolla vad min röris går med på...
 
Siporex är väl hyggligt lätt att fräsa ur?
Betongfräs och bra dammsugare skulle jag satsat på
 
J J-O skrev:
Siporex är väl hyggligt lätt att fräsa ur?
Betongfräs och bra dammsugare skulle jag satsat på
Absolut. Problemet är att väggen bara är 7 cm så blir lite trångt att sätta kopplingar. Men kanske värt ett försök...
 
Z Zusgazah skrev:
Absolut. Problemet är att väggen bara är 7 cm så blir lite trångt att sätta kopplingar. Men kanske värt ett försök...
Men hur ser set ut vid inkommande vatten?
Det är ju helst där du vill ha tappvattenfördelaren för kallvatten.
 
J J-O skrev:
Men hur ser set ut vid inkommande vatten?
Det är ju helst där du vill ha tappvattenfördelaren för kallvatten.
Vi har en ganska långsmal enplansvilla och inkommande vatten till huset är i motsatt ända av huset jämfört med badrummet. Ledningarna mot badrummet passerar sen en hall där det är gjutet bjälklag med vattenburen golvvärme så det är inte möjligt att få in nya rör till badrummet utan att riva upp hallen vilket vi helst undviker.
 
Det kanske finns nya vägar att gå, upp och genom vind?

Rörisen kommer säkert med idéer
 
J J-O skrev:
Det kanske finns nya vägar att gå, upp och genom vind?

Rörisen kommer säkert med idéer
Jo vind kan vara ett alternativ om man orkar gräva i lösullen. Får kolla med röris!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.