Hej!

Jag har ett gäng gamla dörrar i lägenheten där den förra ägaren har målat över beslagen. Färgen har nu börjat släppa, och jag skulle vilja få bort all färg från beslagen för att ha dem i sin mässingsfärg.

Hur går jag tillväga för att ta bort färg från beslag på bästa sätt?

Vänligen,
Christian
 

Bästa svaret

engs
Färgborttagningsmedel använde jag för hundra år sedan när jag hade samma bekymmer i en lägenhet och inte ville slipa på beslagen. I gelform som man kladdade på, låta ligga och sen gick det busenkelt att dra bort allt.

Men det var som sagt länge sedan, om samma medel finns idag har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
grollen
  • Laddar…
Ugnsrengöringsmedel, spruta på och låt det ligga ett dygn i en påse.
 
Såpa. Vanlig såpa, släng i beslagen och låt dom ligga, sen åker färgen av buslätt.

Kommer inte ihåg vad våra målare sa om saken, men jag tror att de slänger beslagen med såpa på spisen på lite lagom värme för snabbare resultat. Osäker på exakt hur de gjorde dock.

Själv har jag när jag haft behov bara hivat ner allt i en bytta med såpa, sen gjort annat under mer eller mindre lång tid och när jag väl kommit på att jag har dom liggandes, så har det bara varit att skölja under vatten och gnugga med fingrarna.
 
En hink med vatten, salt, batteriladdare, en offeranod typ armeringsjärn.

Häng dina metaldelar i en ståltråd i det saltade vattnet. Koppla minus till trpden plus på en offeranod. Väbta 12-20 timmar helt rena beslag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.