Förra husägaren drog ut ett rör från spispläkten genom väggen och satte en plåt på utsidan.
Nu när jag sätter ny fasad ser jag att röret är lite tillknycklat eftersom han antagligen inte hade en hålsåg som var stor nog.
Hur gör jag för att göra detta rätt?
 
  • Tillknycklat rör som leder genom en vägg med vit fasadbeklädnad under en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanalen bör vara brandisolerad samt tät. Jag hade nog velat byta den i sin helhet. Läcker det ut varm/fuktig luft från matlagning i en kall yttervägg kommer det bli stora problem.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag håller med falkn,
Osäker på om kravet på brandisolering är kvar, men det är absolut inte fel.
Att inte ha ett runt hål/rör är i sig inget större problem, så länge röret är tätt och att du kan få till en bra tätning på utsidan.
De två bitarna verkar ju tyvärr inte vara uppfyllda här. Ett nytt rör är billigt, det bökiga är att sätta dit det, men i och med att du håller på och river med panelen nu skulle jag ta tillfället i akt och byta ut det från utsidan, alternativt i kombination med att lossa på så mycket som är rimligt på insidan.

Om du har eller får läckage på det där röret kan det i kombination med plåten innebära att du får ett övertryck i slangen, då kommer det blåsa ut varma matlagnings-ångor i väggen vilket är mums för i stort sett allt som du inte vill ha där.
 
Det är lite stök&bök med att få ut en imkanal korrekt genom en vägg, brandisolering och brandskydd av vägg och eventuellt takutsprång. Finns en tråd från i våras, har jag för mig, som reder ut det.
 
Det ser ut som en metallslang. De flesta sådana är inte godkända som imkanal. Har för mig att det finns en godkänd typ. De andra tål inte de rensningsverktyg som sotaren använder.
 
H hempularen skrev:
De andra tål inte de rensningsverktyg som sotaren använder.
Sotaren gör ingen inspektion eller rengöring av imkanal i bostäder om inte fastighetsägaren anlitar sotaren till det.
Inspiration & rengöring av imkanal ligger sedan 2004 på fastighetsägarens ansvar att det blir gjort.

https://www.villaagarna.se/radgivni...analen-till-spisflakten---maste-den-rengoras/

Jag har köpt viska för imkanalen samtidigt som jag köpte viskorna & vajer för ventilationssystemet, men jag har inte behövt använda viskan än, det är ca 10 år sedan jag bytte imkanalen, bytet gjordes för att vi rev gamla murstocken.
 
Tror att kravet finns ändå. Även om DU rensar försiktigt, så skall kanalen tåla normal rengöring, ex. en framtida ägare som anlitar sotaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.