Läst igenom massor av trådar angående golvvärme i källare men blir inte klok på vad man bör och inte bör göra. Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut hur jag borde göra. Planen är att renovera befintligt badrum och bastu i källare och i samband med det bila ut golvet, gräva ur och isolera enligt konstens alla regler för att sen gjuta in vattenburen golvvärme. Men det gäller då endast för den del av källaren var badrum och bastu är, resten av källaren har inget behov av golvvärme. Kommer det skapa problem med fuktvandring i intilliggande rum eller vad säger ni?
 
Jag har fyra olika golv i min källare.
1. Uppdelat trägolv från -79 med plast och isolering och furugolv. Har plockat upp några brädor och inspekterat detta för några år sedan och det såg helt ok ut.
2. Badrum med utgrävt fullt. Mskadsm, isodrän, frigolit och ingjuten 20 mm golvvärme från uponor.
3 tvättstuga, här orkade jag inte bila och gräva mer. så: befintlig ingjuten källargolv, 40 mm frigolit, 25-30 mm betong med ingjuten 12 mm golvärme+ klinker på det. Bygger ca 8-9 cm på höjden.
4. Helt öppet betonggolv i gjutet på icke dränerande material.
(Som du ser kan jag inte räkna)
Det viktigaste i källare tror jag är att undvika organiskt material.
/H
 
  • Gilla
Dwaara
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
Jag har fyra olika golv i min källare.
1. Uppdelat trägolv från -79 med plast och isolering och furugolv. Har plockat upp några brädor och inspekterat detta för några år sedan och det såg helt ok ut.
2. Badrum med utgrävt fullt. Mskadsm, isodrän, frigolit och ingjuten 20 mm golvvärme från uponor.
3 tvättstuga, här orkade jag inte bila och gräva mer. så: befintlig ingjuten källargolv, 40 mm frigolit, 25-30 mm betong med ingjuten 12 mm golvärme+ klinker på det. Bygger ca 8-9 cm på höjden.
4. Helt öppet betonggolv i gjutet på icke dränerande material.
(Som du ser kan jag inte räkna)
Det viktigaste i källare tror jag är att undvika organiskt material.
/H
Jo men 4 blev det ju
 
  • Gilla
Dwaara
  • Laddar…
Tack för svar, rent spontant känns det som att det borde funka men jag är ju bara en glad amatör. Att höra att fler har det upplägget och det verkar fungera är väl en god indikation på att det är vägen att gå
 
Dwaara Dwaara skrev:
Läst igenom massor av trådar angående golvvärme i källare men blir inte klok på vad man bör och inte bör göra. Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut hur jag borde göra. Planen är att renovera befintligt badrum och bastu i källare och i samband med det bila ut golvet, gräva ur och isolera enligt konstens alla regler för att sen gjuta in vattenburen golvvärme. Men det gäller då endast för den del av källaren var badrum och bastu är, resten av källaren har inget behov av golvvärme. Kommer det skapa problem med fuktvandring i intilliggande rum eller vad säger ni?
Nej golvvärmen behöver isolering kapilärbrytande och fuktspärr och att källarytterväggen är torr och väldränerad och isolerad
Golven i övriga rum kan få kondens på kalla ytor om ventilationen inte fungerar så snåla inte med köra våtrumsfläkt vid bad o bastu
 
  • Gilla
Dwaara
  • Laddar…
Jag tror att svaret kan bero på hur markförhållandena är med avseende på fukt i källaren, samt om rummen har putsade eller stängda väggar(plastfärg, eller trä).

Om det är ganska fuktigt, så finns ju alternativet att gjuta med EPS-betong. Sämre isoleringsförmåga jämfört med cellplast och dyrt men difussionsöppet. Har du trä på väggarna som du inte vill riva ned så kan ju detta vara ett bra alternativ för att minska fuktförhållanden så lite som möjligt.

Om det är torrt i allmänhet och/eller "öppna väggar" såsom puts, så bör man nog inte vara rädd för att köra som nämnts(Makadam, jämna ut med isodrän-kulor, Cellplast och betong).

En fråga man bör ställa sig är dock, ska man avsiktligt skapa en köldbrygga mod väggar för att få en uttorkande effekt som hindrar eventuella fuktvandringar i väggar? Jag vet inte men någon kanske kan svara på det här.
 
Det är nyligen dränerat men inte isolerat i samband med det tyvärr. Angränsade rum är antingen ren betong eller målade väggar med silikatfärg. Har slipat bort all gammal plastfärg som fanns. Var ändå lite fuktigt bakom gammal panel längst ner och där det satt plastmatta på golv, nu har det gått några veckor sen det revs och fukten är borta så tror inte det kommer bli problem med det nu när väggar och golv kan andas
 
  • Gilla
Nase75 och 1 till
  • Laddar…
Dwaara Dwaara skrev:
Det är nyligen dränerat men inte isolerat i samband med det tyvärr. Angränsade rum är antingen ren betong eller målade väggar med silikatfärg. Har slipat bort all gammal plastfärg som fanns. Var ändå lite fuktigt bakom gammal panel längst ner och där det satt plastmatta på golv, nu har det gått några veckor sen det revs och fukten är borta så tror inte det kommer bli problem med det nu när väggar och golv kan andas
Hur ser dräneringen ut?
Hur tänker ni lösa kopplingen mellan golv och bärande väggar?
Ett bra sätt att sänka fukten i en oisolerad väldränerad källare är att köra avfuktare
 
Dwaara Dwaara skrev:
Det är nyligen dränerat men inte isolerat i samband med det tyvärr. Angränsade rum är antingen ren betong eller målade väggar med silikatfärg. Har slipat bort all gammal plastfärg som fanns. Var ändå lite fuktigt bakom gammal panel längst ner och där det satt plastmatta på golv, nu har det gått några veckor sen det revs och fukten är borta så tror inte det kommer bli problem med det nu när väggar och golv kan andas
Har du öppna väggar (betong/silikat) som du säger så hade jag inte oroat mig för fuktvandring. Låter ju som att du gjort helt rätt i källaren. Bra Jobbat
 
  • Gilla
Dwaara
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Har du öppna väggar (betong/silikat) som du säger så hade jag inte oroat mig för fuktvandring. Låter ju som att du gjort helt rätt i källaren. Bra Jobbat
Tack skönt att höra att vi är på rätt spår (y) Man blir ju orolig här mitt i byggkaoset att vi inte gör rätt och måste göra om det och det är tungt nog att göra det en gång :crysmile:
 
B byggarätt skrev:
Hur ser dräneringen ut?
Hur tänker ni lösa kopplingen mellan golv och bärande väggar?
Ett bra sätt att sänka fukten i en oisolerad väldränerad källare är att köra avfuktare
Jag förstår inte riktigt vad du menar med koppling mellan golv och bärande väggar :thinking:
 
Dwaara Dwaara skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med koppling mellan golv och bärande väggar :thinking:
När man bilar ut golv så bryter man kopplingen mellan golv och vägg/ grundmur...
Man behöver då lägga in balk som håller väggen på plats... kallas för kontrifor... den bör ligga under isoleringen och ta upp ev marktryck på källarvägg
 
B byggarätt skrev:
När man bilar ut golv så bryter man kopplingen mellan golv och vägg/ grundmur...
Man behöver då lägga in balk som håller väggen på plats... kallas för kontrifor... den bör ligga under isoleringen och ta upp ev marktryck på källarvägg
Det var viktig information som jag inte hade någon aning om, ska läsa på hur man går tillväga. Tack
 
Dwaara Dwaara skrev:
Det var viktig information som jag inte hade någon aning om, ska läsa på hur man går tillväga. Tack
Ja det är lätt att glömma att det ligger marktryck mot källarväggarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.