Hejsan, har nu gått i bastutankar Sedan vi flyttade in (7år sedan) och nu är det snart dax. Efter mycket sökande och googlande har jag kommit fram till denna https://www.polhus.se/product/bastu-tuja/892
Det kommer sällan vara fler än jag och frun som nyttjar den och tomtytan är begränsad, där av en liten stuga och det blir tyvärr el.
Men vad tror ni, är det overkill med 90mm virkestjocklek? Finns ju klenare till billigare pengar.
Den stora frågan är, ska jag göra slag i saken och beställa den?
 
Redigerat:
På en i övrigt oisolerad bastu så skulle jag valt 90 mm. Har du tänkt isolera och sätta bastupanel så kan du absolut gå ner till 45 mm eller liknande.
 
Jag har både bastat i tält och byggt en 10m2 bastu med 45mm virke med gott om glapp i knutarna (inte mitt bästa jobb kanske).

Båda har blivit varma utan knussel. Tältet kanke inte helt optimalt men trävarianten ser jag inget behov av mer isolering. Körde dessutom bara råspont i taket. Ligger ju ingen snö på taket över bastudelen men fungerar.

90mm känns som brutal överkonstruktion. Hur mycket el sparar man på det?
 
Redigerat:
nu är bastun beställd:D kommer nästa vecka enligt uppgift...
 
Och vad blev det för tjocklek? :)
 
körde på med 90mm skilde inte så mycket i pris... återkommer med när den är byggd (leverans på onsdag) för en liten utvärdering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.