Topcon gör kanon prylar... Skall man ha en laser för seriöst bruk så se till att den har
självnivellering
Vinkel punkt
kan användas till utsättning vertikalt
Kan den inte dessa tre grejjer så är det skit köp ett bra vattenpass.

För top of the line
Själv inställande mot reflektor
Fall laser

Har jobbat mycket med utsättning av laser och kan säga den fyller sin funktion vid....

Långa längder över 15 m vägg. Undertaksmontage större rum än säg 20 kvadrat. Kanon vid läggning av nivell golv yttre ramar endast. Fallgjutning av badrum eller dylikt. Punktning vid flytspackling. Utsättning och montering utav väggkjolar.

Jobb lasern är totalt meningslös men ändå används..
Köksmontage, små väggar, små undertak.
Lasren är inte så precis som ett vattenpass och kräver för att vara godkänd för byggnation egentligen en riktig kalibrering där kan jag tänka mig att billiga lasers brister rätt ordentligt men men tror man att en laser är bättre än vattenpasset i hemmet så får man väl leva i den världen men skyll inte på mig när huset lutar :)


 
Håller med föregående talare, men förordar Spectra istället ;)
 
Var på Fredells idag för att skaffa lite prylar igen, tittade då på laser vattenpass från Hultafors och sneglade på de roterande sakerna i glasburen intill...

Skymtade ett pris på ~8000:- för ett kit. DeWalt och ett annat märke låg i buren. Kommer inte ihåg vad det andra märket var. B&D stod på golvet uppfällt, väldigt ranglig konstruktion med ben av plast. B&D försöker men når aldrig fram :D

Så de proffsiga prylarna låg kring ~8000:-
 
Jag köpte Svart & läckers runtomstrålande laser häromdan. Stativet är ganska skrangligt men det spelar juh liksom ingen roll efter som den är självnivellerande. Precisionen tycker jag var över förväntan på en så pass billig laser. Mätte upp en 8 m linje med mitt libella pass o det slog ca 1 mm det tycker jag är helt klart godkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.