Hej

Funderar lite över min FTX (igen). Jag har satt en tempsensor i ett av frånluftsdonen inne. Idag när det är lite varmare ute (27,3 i skrivandets stund) så får jag ut ca 32 gradig luft i huset. Inomhus temperaturen ligger på mellan 24-27 beroende på rum. I Ftxen så sitter det en sommarkasset så ingen värmeväxling sker ju av luften utan det är direkt uteluft som kommer in och borde väl vara den temperaturen på ett ungefär. Alla värmebatterier är avslagna i Ftxen. Aggregatet är ett villavent VX400 E.

Klurar på om det kan vara nått fel. Spirokanalerna till från luften är isolerade på vinden men tilluften är det inte och på vinden är det ju såklart rätt varm under plåttaket dagar som denna. Kan luften hinna värmas upp så.mycket på den vägen, kanske rör sig om 4m. Kan sommarkasseten vara insatt fel, om det ens går. Eller är det kanske helt normalt. Någon som har nån idé eller tanke kring det?
 
Det är säkert väldigt varmt på vinden sådana här dagar. Tilluftsrören ska vara isolerade, normalt är det ju kallt på vinden och tilluften ska vara förvärmd efter värmeväxlingen i FTX. Intaget för uteluften kanske också sitter där det blir varmt? Idealet är ju norrsidan av huset men det är ju inte alltid det går.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja precis det var så jag menade blandat ihop till och från luft. Tempsensorn sitter alltså vid ett urblås inne och kanalerna för luften in är isolerade på vinden. Det enda röret som inte är isolerat är det som tar in uteluften. Detta intag sitter också på norrsidan i konstant skuggläge
 
I jonloof skrev:
Ja precis det var så jag menade blandat ihop till och från luft. Tempsensorn sitter alltså vid ett urblås inne och kanalerna för luften in är isolerade på vinden. Det enda röret som inte är isolerat är det som tar in uteluften. Detta intag sitter också på norrsidan i konstant skuggläge
Det där oisolerade röret får du ta itu med så snart det blir lite svalare. Det finns ett slags nätmatta att köpa som går att klä med. Sen kan du ta en spole ståltråd 0,7 mm och vira runt många varv, Munskydd rekommenderas.

Däremot förstår jag inte det du skriver om sommarkassett, och att ingen värmeväxling sker (men jag har ju inte samma slags FTX heller). Nog skall det väl vara värmeväxling även på sommaren? Om vi tänker oss att luften utifrån är 30°C och den utgående luften är 24°C, då skall ju inneluften kyla ner uteluften några grader. Den värmeväxlingen pågår så länge uteluften är varmare än inneluften, men sedan jämnas skillnaden ut.
 
Redigerat:
Ok får kika på det vid lämpligt tillfälle. Måste väl vara nån kondensisolering på den då kanske. Nä jag vet egentligen inte om det sker nån viss värmeväxling med sommarkasseten men den korsar inte luftströmmarna som den vanliga kadetten gör. Det är ingen roterande värmeväxlare i denna. I bruksanvisningen så står det "summer operation: the exchanger block can be replaced by a summerblock when heat recovery is not requierd. This will increase the airflow and give a cooling effect in hot summer days" så det känns ju inte som att den gör det den ska
 
I jonloof skrev:
I bruksanvisningen så står det "summer operation: the exchanger block can be replaced by a summerblock when heat recovery is not requierd. This will increase the airflow and give a cooling effect in hot summer days" så det känns ju inte som att den gör det den ska
Låter som du har ett äldre FTX aggregat. Hade en liknande i förra huset jag bodde i. Jag bytte ut den till en Heru med roterande värmeväxlare och fick mycket bättre inomhusklimat, mycket för att luftflödet ökade till dagens rekommenderade.

Med nytt aggregat får man också lite smarta funktioner som ”sommarkyla” när det är varmare inne än ute och ”nattkyla” med forcerat flöde nattetid för att vädra ur huset när det är lite kallare ute. Mycket värt vid heta dagar.

Att du har varm tilluft tror jag är en kombination av för lågt luftflöde och oisolerade kanaler.
 
Jag tror jag sett nånstans att det är installerat 2004. Men det kanske är gammalt i sammanhanget. Kanske får börja kika på ett modernare agg med roterande värmeväxlare. Samma spirokanaler borde ju kunna användas så det kanske inte behöver bli så dyrt. Men ska börja med att isolera tilluftskanalen då
 
I jonloof skrev:
Jag tror jag sett nånstans att det är installerat 2004. Men det kanske är gammalt i sammanhanget. Kanske får börja kika på ett modernare agg med roterande värmeväxlare. Samma spirokanaler borde ju kunna användas så det kanske inte behöver bli så dyrt. Men ska börja med att isolera tilluftskanalen då
Nja, det jag hade var från början av 80-talet så var betydligt äldre. Jag betalade runt 30’000kr. Då anpassade de kanalerna så det passade nya aggregatet och justerade in alla don så luftflödena blev korrekt.
 
C Cider skrev:
Nog skall det väl vara värmeväxling även på sommaren? Om vi tänker oss att luften utifrån är 30°C och den utgående luften är 24°C, då skall ju inneluften kyla ner uteluften några grader. Den värmeväxlingen pågår så länge uteluften är varmare än inneluften, men sedan jämnas skillnaden ut.
Det är såklart bra om det fungerar med nedkylning men så länge det är varmare ute än inne så kommer tilluften ändå vara värmare än inneluften, dvs. ventilationen värmer upp huset (om än i mindre utsträckning än om uteluften kom in direkt via dörrarna och fönstren). Min strategi är därför att sätta ventilationen på lägsta läget när det är varmare ute än inne (och att hålla dörren och fönstren stängda). Håller på att automatisera detta med en arduino.

FTX aggregatet är från 2011. Jag fattar inte hur de kunde tillverka ett aggregat som inte är tillräckligt smart för att kunna göra det självt...
 
Det där med att minska ventilationen när det är som varmast har jag med funderat på. Just för att inte värma huset och att luftvärmepumpen inte behöver jobba för att hålla svalt inne.
 
T tophee skrev:
Det är såklart bra om det fungerar med nedkylning men så länge det är varmare ute än inne så kommer tilluften ändå vara värmare än inneluften, dvs. ventilationen värmer upp huset (om än i mindre utsträckning än om uteluften kom in direkt via dörrarna och fönstren). Min strategi är därför att sätta ventilationen på lägsta läget när det är varmare ute än inne (och att hålla dörren och fönstren stängda). Håller på att automatisera detta med en arduino.

FTX aggregatet är från 2011. Jag fattar inte hur de kunde tillverka ett aggregat som inte är tillräckligt smart för att kunna göra det självt...
Jo att det kommer in varm luft om det är varmare ute än inne får man nog räkna med som sagt, det är ju ingen AC. Men att luften som kommer in är varmare än temperaturen ute och inne känns fel. Den måste ju värmas upp nånstans då tycker jag.

Själv kör jag tvärtom med hastigheten. Dvs jag kör aggregatet på minimum under vintern och normalläge under sommaren. För då är problemet att luften som blåses in är på tok för kall. Dock så har det blivit bättre sedan jag isolerade alla spirorör på vinden lite extra.
 
I jonloof skrev:
Men att luften som kommer in är varmare än temperaturen ute och inne känns fel.
Ja, det är konstigt, det. Det kan bero på flera saker. Det mest sannolika är nog att temperatursensorerna inte är kalibrerade.
Sedan kan man inte jämföra mätvärden från t.ex. en utomhustermometer med mätvärden som mäts inuti ventilationsaggregatet. Jag har observerat att mätvärden från mina sensorer i aggregatet avviker från termometern i vardagsrummet och från utomhustermometern mäter, framförallt på morgonen och kvällen. Värden inom aggregatet är betydligt högre, även på morgonen, konstigt nog.

I jonloof skrev:
jag kör aggregatet på minimum under vintern
Jag skulle undvika att göra så. Hela poängen med ventilation är ju att den ska regulera luft och fukt under vintern... Om tilluften är för kallt så borde det kunna lösas på annat sätt... Mitt aggregat tillför elektrisk värme om tilluften sjunker under 17 Grader trots FTX, men det händer ytterst sällan, tack vore FTX.
 
T tophee skrev:
Ja, det är konstigt, det. Det kan bero på flera saker. Det mest sannolika är nog att temperatursensorerna inte är kalibrerade.
Sedan kan man inte jämföra mätvärden från t.ex. en utomhustermometer med mätvärden som mäts inuti ventilationsaggregatet. Jag har observerat att mätvärden från mina sensorer i aggregatet avviker från termometern i vardagsrummet och från utomhustermometern mäter, framförallt på morgonen och kvällen. Värden inom aggregatet är betydligt högre, även på morgonen, konstigt nog.



Jag skulle undvika att göra så. Hela poängen med ventilation är ju att den ska regulera luft och fukt under vintern... Om tilluften är för kallt så borde det kunna lösas på annat sätt... Mitt aggregat tillför elektrisk värme om tilluften sjunker under 17 Grader trots FTX, men det händer ytterst sällan, tack vore FTX.
Jo jag vet men det har varit ett problem med detta system sedan vi flyttade in. Luften blir riktigt kall på vintern om såklart inte eftervärmarbatteriet tillåts men då går det väldigt ofta för att få upp temperaturen. Jag har som sagt tilläggs isolerat alla spirokanaler ytterligare på kallvinden utom just den som går till luftintaget och det gjorde saken bättre men det är i min bok ännu inte bra. Jag trodde värmeväxlingen skulle ha en högre verkningsgrad. Jag har förstått att en roterande värmeväxlare är bättre på detta så den dagen aggregatet byts ut så blir det till en sådan.
 
I jonloof skrev:
Hej

Funderar lite över min FTX (igen). Jag har satt en tempsensor i ett av frånluftsdonen inne. Idag när det är lite varmare ute (27,3 i skrivandets stund) så får jag ut ca 32 gradig luft i huset. Inomhus temperaturen ligger på mellan 24-27 beroende på rum. I Ftxen så sitter det en sommarkasset så ingen värmeväxling sker ju av luften utan det är direkt uteluft som kommer in och borde väl vara den temperaturen på ett ungefär. Alla värmebatterier är avslagna i Ftxen. Aggregatet är ett villavent VX400 E.

Klurar på om det kan vara nått fel. Spirokanalerna till från luften är isolerade på vinden men tilluften är det inte och på vinden är det ju såklart rätt varm under plåttaket dagar som denna. Kan luften hinna värmas upp så.mycket på den vägen, kanske rör sig om 4m. Kan sommarkasseten vara insatt fel, om det ens går. Eller är det kanske helt normalt. Någon som har nån idé eller tanke kring det?
En till sak jag kan tänka mig är att om man har 40-45 grader på t.ex. en kallvind under säg 8h i några efterföljande varma dag så buffrar isoleringen upp den värmen efter hand. Denna värme strålar givetvis ut via ditt tak men den strålar givetvis denna värme inåt också. T.ex. ifall det blir 30 grader i ventilationsmaterialet nere mot innertaket och du har säg 27 grader på din luft vid innertaket så kommer isoleringen värma upp luften.

Givetvis vill denna 40-gradiga vindsluft även värma upp luften i ditt friskluftsrör.

Har du ett en- eller tvåvåningshus?

Om du har tvåvåningshus så är ovanvåningen oftast varmare än nedervåningen (den varma luften stiger). Någon fläkt för att ta in kall luft från marken och mata den upp för trappan till ovanvåningen kanske? Beror på hur huset ser ut givetvis. Alternativt fläkt för att blanda uteluften/inneluften vid ovanvåningens fönster / balkongdörr?

Precis som TMatt nämner är "sommarkyla" och "nattkyla" bra finesser om du ska kika på nyare system.
Kan varvtalet på din FTX:ens fläktar styras på ngt sätt så att det blåser på mer på natten?

Se till att öppna fönster och dörrar på kvällar/nätter (vilket du säkert redan gör) så att du även kyler ner de saker som har blivit uppvärmda i huset under dagen. De tekniska finesserna ger lite effekt men de behöver ofta kompletteras med manuellt omsorg :)

Om du inte redan har det så se över möjligheten att eliminera så mycket som möjligt av värmeinstrålningen från solen på utsidan av fönstret som möjligt, innan den har kommit in bakom glaset.

Om du börjar fippla med luftflödet så beakta vad boverket rekommenderar kring luftflöde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.